Tampere
29 Mar, Friday
8° C

Proakatemian esseepankki

Brändäys



Kirjoittanut: Anni Pilvinen - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Tavoitteena menestysbrändi - onnistu mielikuvamarkkinoinnilla
Timo Rope, Jari Mether
Esseen arvioitu lukuaika on 6 minuuttia.

Akateeminen essee 3 ep

Kirjoittajat: Kaisa Oksala, Saura Pohjonen, Anni Pylkkänen, Kasimir Vuorinen

Brändäys

 

Johdanto

Kuuntelimme Espanjan auringon alla Brand Identify Breakthrough -kirjaa ja pohdimme sen oppeja Joulumysteerin brändäyksessä. Kirjassa kannustettiin miettimään mikä on brändin ”syvempi tarkoitus”?  Mitä meidän kalenterimme on syntynyt tekemään?

Meidän sydäntämme lämmittää ajatus siitä, että jos kalenterin hassu ja sopivan lapsellinen tarina herättäisi edes jokusen aikuisen sisäisen lapsen.  Toivomme, että sen pelaaminen ja luukkujen ratkaiseminen toisi ihmisten pimeään ja tylsään joulukuuhun jännitystä ja tekemistä. Toinen meille tärkeä ”tarkoitus” on se, että toivomme ihmisten viettävän aikaa keskenään. Olemme nyt saaneet Instagramin kautta viestejä ja meille on lähetetty kuvia, kun perheet pelaavat keskenään Joulumysteeriä. Sympaattisin viesti tuli Facebook arvonnan voittajalta, joka kertoi suunnitelleensa pelaavan peliä alakerran mummon kanssa. 

 

Joulumysteerin brändi

Uskomme että asiakkaamme motiivit Joulumysteerin ostolle on onnellisuuden tavoittelu. 

”Every human action is pursuit to chase after happines or unvoidance of avoid unhappines. Money is just viecal with people exchange happines” 

Kirjan mukaan aitous vetää ihmisiä puoleensa. Me olemmekin pyrkineet siihen, että olemme inhimillisiä ihmisiä ja myönnämme virheemme. 

Meille on tullut kyselyitä asiakkailta, että missä heidän pakettinsa viipyy. Olemme avoimesti kertoneet olevamme opiskelijoita, jotka ovat yllättyneitä suuresta suosiosta, eivätkä olleet varautuneet näin suureen suosioon. Ilmoitamme että meillä on ollut todella kiire pakkaamisen kanssa ja pakkaamme tilauksia tilausjärjestyksessä. Olemme avoimesti kertoneet ”ongelmamme” olemme saaneet onnitteluja ja tsemppitoivotuksia. Uskon että asiakkaiden myönteinen suhtautuminen on johtunut juurikin meidän avoimuudestamme ja aitoudestamme.

Olemme myös kirjoittaneet kalenterin taakse näin ” Teimme ensimmäistä kertaa toiminnallisen joulukalenterin, otamme enemmän kuin mielellämme palautetta vastaan. Myös toiveet seuraavan vuoden joulukalenteria varten ovat tervetulleita.”  Näin myönnämme meidän olevan aloittelijoita ja kerromme olevamme uuden äärellä. Saamme tällä aitoudella sympatiaa, sekä samalla sitoutamme vuoden 2021 Joulumysteerin pelaajia tulevaan kalenteriin. 

Kirjan mukaan uudet ideat ja keksinnöt ovat usein feilanneet, koska niiden tuomaa arvoa ei ole osattu tuoda esille. Meitäkin pelotti miten osaamme esitellä ihmisille uudenlaisen monimutkaisen tuotteen. Kuitenkin joulukalenteri on konseptina vanha, emmekä olleet tänä vuonna ainoita toiminnallisen joulukalenterin tehneitä. Kalentereita tietojemme mukaan oli kaksi kappaletta, sekä löysimme myös jo vuonna 2019 ilmestyneen englanninkielisen pakopelikalenterin. Veikkaankin että osalle asiakkaista toiminnallinen joulukalenteri olikin jo tuttu käsite. Tässä tilanteessa kilpailijat eivät olleetkaan välttämättä pelkästään huono juttu.  (Rope, T. & Mether, J. 2001)

Asiakkaat, jotka eivät koskaan olleet kuulleet toiminnallisesta joulukalenterista olivat meidän onneksemme kuitenkin uteliaita. He halusivat ostaa kalentereita, vaikka eivät välttämättä täysin ymmärtäneet kuinka sitä pelataan. Asiakassegmenteissä meillä olikin potentiaalisen asiakkaan kohdalle mietitty ”uteliaat” ihmiset. Tämä oli meidän onnemme, että uudehko tuote herätti kiinnostusta. 

 

Henkilöbrändin hyödyntäminen

Brändiä on vaikea lähteä rakentamaan alusta asti, mutta apuna voi käyttää jo olemassa olevia brändejä. Suuria brändejä kuten Apple, Yeezy, Coca-Cola on vaikea saada yhteistyöhön, mutta entä henkilöbrändit? Henkilöbrändi on yhden henkilön antama kuva itsestään muille. Yksi suomen tunnetumpia henkilöbrändejä on Jaajo Linnonmaa. Yhden henkilön saaminen yhteistyöhön on helpompaa kuin suuren yrityksen. 

Miten Joulumysteeri voisi hyötyä henkilöbrändeistä? Ensiksi pitää lähteä tutkimaan olemassa olevia henkilöbrändejä, ketkä saattaisivat ihastua joulukalenteriin. On tärkeää huomioida, että henkilöbrändin arvot ja tyyli on suht samanlaiset kuin oman brändin. Henkilöbrändin omaavalle henkilölle (esimerkiksi Jaajo) on tärkeää kertoa brändin tarina ja tavoitteet, että yhteistyö sujuu mahdollisimman helposti. Kun tarina on selvä, voi Jaajo alkaa kertomaan tarinaa omalla tavallaan ja jakamaan tarinasta omia suosikki kohtiaan. Esimerkiksi lapsellisuus, onnellisuuden tuominen. Henkilöbrändin ei tarvitse kertoa brändin koko tarinaa, se on brändin oma tehtävä, mutta henkilöbrändit lisäävät näkökulmia ja tuovat näkyvyyttä brändille.

Kun yritykset oppivat tunnistamaan henkilöbrändejä, ne voivat hyötä niistä. Yleensä ihmisiä kiinnostaa sosiaalisessa mediassa enemmän toisten ihmisten tilit kuin yritysten. Tämä on siksi, koska muihin ihmisiin on helpompi samaistua kuin yritykseen. Yksittäiset henkilöt jakavat päivittäistään elämään someen. Somessa näkyy ihmisten suosittelemia tuotteita, jotkut niistä ovat yhteistöitä yritysten kanssa, toiset mainostavat koska ovat oikeasti ihastuneet tuotteeseen. Ihmiset myös luottavat helpommin muihin ihmisiin kuin brändiin. Esimerkiksi jos uuden brändin verkkokauppa ei ole entuudestaan tuttu, yleensä ihmiset menevät katsomaan muiden antamia arvosteluja ja kokemuksia tilauksista. Henkilöbrändäyksellä oikein käytettynä on positiivinen vaikutus myyntiin. (Kurvinen ym. 2017)

 

Brändin tarinallistaminen 

”Brändi on kaikkien niiden mielikuvien ja tietojen summa, joita ihmisellä on jostain asiasta.” 

Tarinat myyvät. Kun asiakas haluaa jotain hän alkaa kerätä tietoa. Asiakas aloittaa tutkimaan brändiä. Kirjoittaja Kari Moisiolan mielestä tarinankerronta on ainut tapa, jolla brändi voi koskettaa asiakasta ja luoda suhteen. Hän korostaa, että syntytarina ei ole kuitenkaan tarpeeksi koskettava, sillä saa sympatiaa mutta se ei ole tarpeeksi mielenkiintoinen. Hyvässä tarinassa kuulija pystyy samaistumaan tarinaan, kokemaan että tämä on kuin minun elämästäni tai minun unelmaelämästäni. Hyvään tarinaan kuuluu ongelma, jonka brändi ratkaisee ja lopulta vie onnelliseen lopputulokseen.  (Lahti & Rautio 2013)

Joulumysteerin tarina on syntytarinaa muistuttava, mutta ratkaisemme siinä sentään asiakkaan ”ongelman”. 

Lyhyesti: 

”Huomasimme että aikuisille ei ole joulukalentereja ja halusimme tuoda aikuisten joulunodotukseen saman fiiliksen kuin lapsena.”  

Jos voisin mennä ajassa taakseppäin muuttaisin tarinaa poispäin syntytarinasta. Syntytarinoita on niin paljon ja ne ei ole tarpeeksi mieleenpainuvia on vaikea erottautua syntytarinalla. Korostaisin enemmän sisäisen lapsen herättämistä, onnellisuutta, yhdessä tekemistä ja yhdessä oloa. 

Brändin olisi hyvä tehdä itselleen ydintarina. Hyvä ydintarina viestii oivaltavasti tunteita ja mieikuvia herättäen brändin arvoista ja identiteetistä. Tarinallistaminen on oiva työkalu, jota mainonta käyttää saadakseen viestinsä mielenkiintoiseksi. Pienetkin viestit, joita brändi julkaisee, pitäisi kulkea käsikädessä ydintarinan kanssa. ”Ydintarinaa pitäisi rakentaa määrätietoisesti ja johdonmukaisesti, jotta syntyy se haluttu, tavoitemielikuvaa lähellä oleva brändi.” (Lahti & Rautio 2013)

 

Mitä hyötyjä tuotteen/brändin tarinallistamisessa on? 

Taloudellinen hyöty = Tarina vahvistaa brändiä ja lisää asiakasuskollisuutta. Näin myynti lisääntyy. 

Elämyksellisyys = Brändi tarina herättää tunteita parhaassa tapauksessa mahdollisuuden samaistua brändiin. Asiakas haluaa omistaa brändiä koska se herättää hänessä tietynlaisen olon. 

Vahvistaa asiakassuhteita = Asiakkaalla on selkeämpi kuva, miksi hän haluaa ostaa juuri kyseisen brändin tuotetta. Dick Johnson -brändin (miesten kosmetiikka) asiakkaat todennäköisesti osaavat vastata kysymykseen miksi ostavat heidän hiusvahaansa eikä esimerkiksi Nivean. Vastaus on humoristiset tuotekuvaukset ja hienot pakkaukset. Tässäkin tuotteen omistajuus herättää tunnetta asiakkaassa. 

Sitouttaa henkilökuntaa = Henkilökunta kokee olevansa osa tarinaa.  (Rope, T. & Mether, J. 2001)

 

Kuinka brändin elinkaaren vaihe vaikuttaa bränditarinan keskiöön?

Mitä tarinalla olisi hyvä tavoitella missäkin elinkaaren vaiheessa? 

Aloittelevan brändin olisi hyvä pyrkiä herättämään tarinallaan huomiota ja mielenkiintoa. Minusta tämä vaihe on samaan aikaan helpoin, sekä haastavin vaihe. On helppo aloittaa puhtaalta pöydältä ja tarinoida jotain uutta. Haastavaa tässä on osata tehdä huomiota herättävä tarina hyvän maun rajoissa.  

Kasvu-urallallaan olevan brändin tarinan suurin tavoite on rakentaa brändiä haluttavaksi. Mitä tunteita kuluttaja tuntee omistaessaan brändiä? Hyvä esimerkki tunteen herättämisestä on mielestäni Kanye Westin suunnittelemat lenkkarit, joita on todella vaikea saada eikä pareja ole kaikille halukkaille. Tästä syystä kuluttajat ovat valmiita maksamaa suuren summan kengistä, jotta saavat tuntea olevansa erityisiä. 

Asemansa vakiinnuttanut brändi on jo saanut asiakkaita mutta tarinan täytyy vahvistaa ja tukea brändin imagoa. 

Stabiilissa vaiheessa olevan brändin tarinan tarkoitus on tukea ja hakea uusia asiakkaita.  

Taantuvan brändin olisi hyvä uudistaa tarinaa siten että he löytäisivät uusia heille paremmin sopivia asiakkaita. (Rope, T. & Mether, J. 2001)

 

Markkinointi ja brändäys on uhkapeliä

On hyvä muistaa, että yrittäjällä on iso joukko keinoja käytössään, kun puhutaan markkinoinnista. Vaikeampaa keinojen käytöstä tekee se, että mikään yritys tai toimija ei voi etukäteen tietää mikä toimii ja mikä ei. Satsaukset, panostukset ja markkinoinnin valmistelu ovat kaikki tarpeen, kun lähdetään kilpailemaan siitä, kuka säilyy elossa ja kuka ei. Strategisen linjan valinta ei ole ollenkaan pahitteeksi, tärkeintä lähtökohtaisesti on valitun linjan säilyttäminen ja ennen kaikkea usko siihen kuuluisaan ’’omaan juttuun’’.

Erilaiset ratkaisukeinot ja onnistumiseen tarvittavat elementit ovat usein käden ulottuvilla, mutta niistä pitää osata valita oikeat, mitkä toimivat siinä hetkessä ja siihen tilanteeseen. Onnistuneen markkinoinnin saavuttaakseen on syytä huomata se tosiasia, että usein se ei ole kiinni pelkästään yhdestä asiasta vaan usean eri osa-alueen täytyy toimia samanaikaisesti ja päälle vaaditaan ripaus onneakin. Hyvien vaihtoehtojen valitseminen huonoista vaatii työtä, tiedonkeräämistä ja hyvää näppituntumaa käsillä olevaan hetkeen. (Lahti & Rautio 2013, 13.)

Hyvässä brändissä ja markkinoinnin toteutuksessa kaiken pohjana on perusasiat. Näillä yritys saadaan pyörimään alkuun kelvollisesti. Hyvin nopeasti alkaa kuitenkin ns. jyvät erottua akanoista, koska kilpailu on niin kovaa. Jotta yritys saisi myynnin pyörimään mahdollisimman hyvin, on haettava tietoisesti erilaisia erottautumiskeinoja. Keinojen kokeilemisessa on hyvä muistaa jo lähtökohtaisesti se tosi asia, että turpaan tulee säännöllisin väliajoin, mutta siitä ei saa lannistua. Jos nokka menee solmuun varhaisessa vaiheessa, on menestymisestä turha haaveilla. (Lahti & Rautio 2013, 13.)

Esimerkiksi Joulumysteerin tapauksessa meidän selkeät valintamme ovat suuntautuneet siihen, että peli on visuaalisesti erottuva, se onkin kerännyt kiitosta useasta eri suunnasta. Lisäksi olemme halunneet luoda peliin vahvaa tarinallisuutta ja jos sen on ostanut omakseen ensimmäisenä vuonna, jää sitä kaipaamaan tietyllä tavalla myös seuraavana vuonna. ’’On pakko saada kalenteri tänäkin vuonna’’ -efektin syntyminen on osa brändäystä, jota olemme halunneet lähteä synnyttämään. Näin saadaan toiminnallemme jatkuvuutta.

 

Pohdinta

Menestyvän Brändin rakentaminen nykypäivänä ei ole helppoa, sillä pitää ymmärtää liiketoiminnan kaikki osa-alueet ja tehdä pitkäjänteistä, sekä strategista työtä. Esimerkkinä tunnetusta Brändistä minkä suosiolle ei näy loppua on Nike. Se on alunperin perustettu 25.01.1964 nimellä Blue Ribbon Sport ja 1971 nimi on ollut Nike. Eli siis pitkäjänteinen työ on brändäyksessä tärkeintä. Proakatemialla olemme huomanneet ilmiön lyhyt aikaisista projekteista, ja hypitään projekteista toiseen, kun heti yritys ei lähde tuottamaan. Tämä on varmastikin suurin kompastus kivi Proakatemialla. Moni potentiaalinen idea heitetään hukkaan, vain sen takia, että liiketoiminnan kehittäminen on pitkäjänteistä ja strategista työtä. Brändäys tulisikin olla liiketoiminnan ytimessä ja se tulisi upottaa yrityksien strategiaan. 

Brändin arvostuksen kehittäminen ei ole helppo tie ja esimerkiksi joulumysteerissä näin ulkopuolelta katsoneena brändi on hiottu kohdilleen. Brändin arvostusta tulisi kuitenkin kohentaa. Rope ja Mether (2001) kirjoittaa kirjassaan että, brändi arvostuksen kehittäminen vaatii tunnettavuuden lisäämistä ja imagon hyvyystason nostamista. Eli Joulumysteerin kannattaisi panostaa pitkäkestoiseen markkinointiin ja jatkuvaan esillä oloon. Noin 5-10 vuoden päästä jatkuvan markkinoilla olon jälkeen tuote olisi varmasti Suomalaisille tuttu, miksei jopa muillekin. Tunnettuus vaikuttaakin positiivisesti brändin arvostukseen, koska tuote koetaan perusluotettavana ja laadukkaana. Minäkin rehellisesti sanottuna ostan vähän “paskempi” laatuista vain sen takia, koska se on tunnettu ja perusluotettava. Eli tuotteen ei välttämättä tarvitse olla markkinoiden laadukkain. (Rope, T. & Mether, J. 2001)

Joulumysteerin brändi on kuitenkin yhtenäinen ja ulkopuolisen silmin markkinoinnista yms. tulee mielikuva pitkälle suunnitellusta brändäyksestä. Brändiä tulisi vain tuoda tunnetummaksi ja liittää siihen positiivisia mielikuvia ja ominaisuuksia. Toivottavasti jokainen uusi tai vanha projekti täällä Proakatemialla omaisi resurssit kehittää liiketoimintaansa, jotta saataisiin meiltäkin maailmalle tunnettuja ja menestyviä brändejä. 

 

Lähteet: 

https://yrityslautturi.fi/tag/brandi/ 

Diehl, G, 2017, Brand identify breakthrough, Author´s Republic.

Lahti, J. & Rautio, P. 2013. Tuloksen tuplauskirja. 50+1 markkinointitaktiikkaa yrityksesi menestykseen. Porvoo: Bookwell Oy. 

Rope, T. Mether, J. 2001. Tavoitteena menestysbrändi – onnistu mielikuvamarkkinoinnilla. Helsinki. 

Kurvinen, J., Laine, T. & Tolvanen, V. 2017. Henkilöbrändi: Asiantuntijasta vaikuttajaksi. Helsinki: Alma Talent 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close