Tampere
25 Nov, Wednesday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Brändää itsesi huipulle



Kirjoittanut: Mui Hong - tiimistä Kajo.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Brändää itsesi huipulle

Henkilöbrändäys on ollut jo vuosien ajan pinnalla ja siitä puhutaan kaikkialla maailmassa. Muualla maailmalla se on MUST-ilmiö ja joillakin aloilla jopa elinehto. Ilmiönä henkilöbrändäys on kuitenkin suhteellisen uusi meille suomalaisille, eikä sen rantautumisesta Suomeen ole kauan aikaa. Suomessa on yli viisi miljoonaa henkilöbrändiä, sillä jokainen meistä on henkilöbrändi omassa perheessään, ystäväpiirissään tai työpaikassaan. Tunnetko lähipiirissäsi ketään, jonka brändi on ylitse muiden?

Olen koko kevään kuullut puhuttavan henkilöbrändäyksestä, mutten ole sen kummemmin perehtynyt asiaan. Eikö riitä, että tuotteita yritetään brändätä Coca Colan lailla? Pitääkö itseäänkin brändätä? Eikö itsensä brändääminen ole  turhan pinnallista? Kyllästyin, kun kaikissa seminaareissa missä kävin, painotettiin itsensä brändäämisen tärkeyttä nykypäivänä. Ilman brändäämistä et ole työnantajien mukaan edes olemassa.

Mikä henkilöbrändäys on ja miksi se on menestymisen kannalta niin tärkeä?

Päätin ottaa asiasta selvää, joten luin Katleena Kortesuon kirjoittaman kirjan ’’Tee itsestäsi brändi’’, joka avasi silmäni henkilöbrändin saloihin. Kirja antaa hyviä käytännön vinkkejä henkilöbrändin luomiseen.  Suosittelen tämän kirjan lukemista kaikille, jotka haluavat luoda itselleen henkilöbrändin, sillä Kortesuon vinkeillä pääset pitkälle.

 

Ihminen itse tietyn ryhmän suoraan kokemana (lukuun ottamatta niitä ominaisuuksia, tavoitteita tai pelkoja, joita ihminen tahallisesti tai tahattomasti piilottaa). Joskus henkilöbrändi-sana viittaa myös suoraan persoonaan itsensä.

 

Henkilöbrändi on siis mielikuva, joka sinusta muodostuu muille ihmisille. Se on sitä, kuinka ympärilläsi olevat vanhat ja uudet ihmiset näkevät sinut. Se miten pukeudut, puhut tai käyttäydyt vaikuttavat myös brändiisi. Tosin joskus ihmisen persoona tai fyysinen olemus riittää erottautumiseen. Minä esimerkiksi erotun sillä, että olen pieni ja lyhyt.

Miksi brändätä?

 

Alla kuin alalla käydään kovaa kilpailua asiakkaista. Alan asiantuntijat tai yrittäjät brändäävät itseään, koska haluavat erottautua kilpailijoistaan. He haluavat tuoda oman osaamisensa esille saadakseen uusia uskollisia asiakkaita. Samalla paikkakunnalla on paljon kilpailijoita, joilla on samanlainen osaaminen, jolloin asiantuntijoiden on pitkälti pakko brändätä itsensä pitääkseen toimintansa hengissä. Tunnetun henkilöbrändin kautta asiantuntijoilla on myös mahdollisuus nostaa oman palvelunsa hintaa, sillä mitä suositumpi on niin myös sitä hintavampi.

Katleena Kortesuo viestinnän asiantuntijana, kouluttajana ja kirjailijana on esimerkki onnistuneesta henkilöbrändäyksestä. Hänellä on erikoinen tapa pukeutua, josta hänet muistetaan ja joka erottaa hänet massasta. Hänellä on oma tapa puhua ja saada kuulijat pauloihinsa. Hän pitää blogia, jota seuraa muutkin kuin vain hänen oma kohderyhmänsä. Kortesuo on mielestäni onnistunut luomaan itselleen omintakeisen henkilöbrändin, ja siten pystynyt moninkertaistamaan liikevaihtonsa. Nykyään hänellä riittää asiakkaita ulkomailta asti.

Yritysten on syytä nostaa nousevia nuoria osakkaita jalustalle, ja antaa heille mahdollisuus luoda itselleen henkilökohtaisen brändin työnsä puitteissa, koska yrityksen etu on, että siellä työskentelee lahjakkaita tulevaisuuden asiantuntijoita. Vanhempien brändien varaan ei kannata jäädä, koska jatkuvuus katkeaa heidän jäädessään eläkkeelle. Nousevien nuorten työntekijöiden brändäämisen myötä hyvä yrityskulttuuri näkyy yrityksen ulkopuolelle. Tämä taas nostaa yrityksen kannattavuutta.

Alan asiantuntijat, yrittäjät sekä yritysten työntekijät brändäävät itsensä kilpaillakseen asiakkaista, mutta nykypäivänä on yhtä tavanomaista, että työttömät ihmiset ovat ottaneet henkilökohtaisen brändäyksen omaksi. Miksi näin on tapahtunut?

Suomi on ollut jo muutaman vuoden ajan taantumassa ja se näkyy tilastossa työttömyysprosenttina. Toki jonkinlaisia elpymisen merkkejä on nähty, esimerkiksi työpaikkoja on entistä enemmän tarjolla. Ei kuitenkaan riittävästi. Yrityksiä kaatuu toisensa jälkeen. Konkurssien myötä osa ihmisistä menettävät työpaikkansa ja joutuvat työttömiksi. Työttömien määrä verrattuna haettaviin työpaikkoihin on suuri ja siksi näiden työnhakijoiden on kilpailtava saadakseen unelma työpaikkansa. Hyvänä kilpailukeinona on erottautuminen muista kanssahakijoista, joten luonnollisesti henkilöbrändäys astuu tässä vaiheessa kuvioon.

Henkilöbrändin vaiheet

 

  • Suunnittelu – Kaikki lähtee itsestäni? Minun pitää tuntea itseäni, jotta voin rakentaa brändin sen varaan. Mitkä ovat vahvuuteni ja kiinnostuksen kohteeni? Missä olen hyvä? Mitä haluan elämältäni? Millainen olen persoonana?

 

  • Luominen ja vakiinnuttaminen- Viestintä on kaikkein tärkeintä. Et ole olemassa, ellei sinua tai yritystäsi löydy internetistä. Ota sosiaalinen media avuksi ja ole siellä, missä myös kohderyhmäsi. Verkostoidu käymällä alan tapahtumissa, seuraa ja lue muiden blogeja sekä ole aktiivisesti mukana keskustelupalstoilla. Etsi itsellesi mentori, joka antaa oma-aloitteisesti palautetta ja opettaa sinulle alalla tarvittavia metataitoja liittyen asiakastyöskentelyyn, myyntiin, viestintään ja palveluiden ostamiseen.

 

  • Säilyttäminen uudistamalla- Ihmiset väistämättä muuttuvat ajan saatossa. Me kaikki vanhenemme, jolloin tyyli ja ulkonäkö muuttuvat. Osaaminen kehittyy ja keskittyy tiettyyn osa-alueeseen. Jotta brändi säilyisi uskottava, sen on myös kasvettava muutoksen mukana.

 

  • Muuttaminen- Ei ole pakollinen vaihe, sillä henkilöbrändin muuttaminen tapahtuu silloin, kun ura tai aatesuunta vaihtuu äkillisesti. Tosin kohderyhmän muuttuessa on vanha brändi sammutettava ja luotava uusi tilalle. Kohderyhmän pysyessä samana brändin muutos voi olla niinkin iso ja mullistava asia, että osa seuraajista hylkää brändin, koska ei hyväksy muutosta.

 

  • Päättäminen- Henkilöbrändin jäädessä eläkkeelle brändi ei lakkaa olemasta. Brändi ei ole sama kuin yritys, joka lakkaa olemasta, kun toiminta loppuu. Kuolema päättää brändin, mutta tietyt brändit elävät vahvasti vieläkin kuolemansa jälkeen kuten Elvis, jota edelleen pidetään pop-musiikin ainoana oikeana kuninkaana. Elvis elää!

Vahvan henkilöbrändin rakentamisessa voi mennä vuosia ennen kuin saavutat tavoitteesi. Ennen kuin ehdit huomatakaan niin sen mukana tuoma etu voi todellakin mullistaa elämäsi. Kun lähdet rakentamaan itsellesi imperiumin henkilöbrändin avulla muista olla aidosti oma itsesi. Aito ihminen saa paljon kunnioitusta osakseen, kun taas epäaito ihminen vetää puolensa negatiivista voimaa, ja puskaradion lailla huono tieto aina leviää nopeammin ja jää myös helpommin ihmisten mieleen.

Meillä kaikillahan on oma brändi, joten miksi emme lähtisi viemään sitä uusiin ulottuvuuksiin? Aina joku kuitenkin kysyy, että pitääkö meidän jokaisen nyt brändätä itsemme? Vastaus on ei, mikäli tyydyt nykyiseen ehkä huomaamattomaan asemaasi eikä sinulla ole mitään tavoitteita elämässäsi. Jos kuitenkin haluat seisoa jonain päivänä menestyksen vuoren huipulla, niin itsesi brändääminen on hyödyllinen kiipeilyvaruste siihen. Joten mikset nostaisi itsesi huipulle, kun sinulla on mahdollisuus?

 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close