Tampere
21 Feb, Wednesday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Box-breathing – apua stressaaviin tilanteisiin?



Kirjoittanut: Rosa Salminen - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
-
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

”Box breathing” on yksinkertainen hengitystekniikka, jonka avulla voi rentoutua ja vähentää stressiä nopeasti. Tekniikka tunnetaan englanniksi myös nimillä ”square breathing”, ja se voi olla avuksi stressaavissa tilanteissa. Tekniikan perusajatuksena on hengityksen tietoinen hidastaminen, joka vuorostaan ”harhauttaa” hermostoa ja vähentää stressiä. Tekniikka auttaa tasaamaan hengityksen normaaliksi, sekä kirkastuttaa ajatuksenkulkua, sekä parantaa keskittymiskykyä. Tekniikan on sanottu olevan stressaavissa ympäristöissä toimivien ihmisten, kuten esim. urheilijoiden, näyttelijöiden ja sotilaiden suosiossa.

Tekniikka on helppo oppia ja ottaa käyttöön. Ota rento asento ja toista seuraavat askeleet:

  • Hengitä sisään nenän kautta, samalla kun lasket neljään
  • Pidätä hengitystä neljän sekunnin ajan
  • Hengitä ulos suun kautta, samalla kun lasket neljään
  • Pidä keuhkot tyhjänä neljän sekunnin ajan
  • Toista muutaman minuutin ajan

Hidas ja tasainen hengitys rauhoittaa sykettä, verenpainetta, sekä auttaa ajattelemaan selkeästi. Tekniikka auttaa kehoa rentoutumaan, ajattelemaan selkeämmin, on hyväksi keuhkoille ja hermostolle, jonka lisäksi se voi lievittää stressiä ja ahdistuneisuutta.

Syvästä ja tasaisesta hengityksestä voi olla apua myös unettomuuteen ja nukahtamiseen. Mikäli nukahtaminen on illalla vaikeaa, voi tekniikkaa hyödyntää rauhoittumiseen, jotta nukahtaminen olisi nopeampaa. Tekniikkaa pidetään myös parempana, kuin esim. perinteisempää lampaiden laskemista, koska hengittäessä olemme fyysisesti yhteydessä kehoomme. Tällä tavoin, kehoa on mahdollista ”huijata” rauhoittumaan, hengittämällä rauhallisesti.

Tekniikan avulla on mahdollista saada vahva rauhallisuuden ja keskittymisen tunne, mutta on hyvä muistaa, että se voi alkuun tuntua hieman epämukavalta. On siis hyvä aloittaa rauhallisesti, minuutti tai kaksi kerrallaan, jonka jälkeen voi siirtyä myös pidempiin harjotteisiin.

Box breathing-tekniikan keskeisimpiä etuja on:

  • Helppous
  • Kehon ja mielen vaikutus
  • Rauhoittuminen
  • Keskittyinen
  • Parempi suorituskyky

Tekniikassa yhdistyy mielen ja kehon yhteistoiminta, jonka avulla rauhoittuminen tehostuu. Kiinnittämällä tietoisesti huomioita hengitykseemme, saamme automaattisesti kehossamme aikaan rahoittumisen reaktion. Keho voidaan, ehkä hieman dramatisoiden, pakottaa rahoittumaan, vaikka se olisi äärimmäisen stressaavassa tilassa. On toki hyvä huomioida, että kyseinen tekniikka on vain yksi syvään ja tietoiseen hengittämiseen, on siis olemassa erilaisia variaatioita, joista jokainen voi löytyy itselleen sopivan.

 

Lähteet:

https://www.gearpatrol.com/fitness/health-wellness/a325714/box-breathing-navy-seals/

https://www.healthline.com/health/box-breathing#slowly-exhale

https://www.anahana.com/en/breathing-exercise/box-breathing

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close