Tampere
24 Nov, Tuesday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Blogiteksti: Alati kehittyvä henkilöbrändi



Kirjoittanut: Konsta Linkola - tiimistä Eventa.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Henkilöbrändit eroavat yritys- tuotebrändeistä siinä, että ihmiset tuppaavat haluamaan kehittyä ja kasvaa nopeammin ja vapaammin. Brändäämme yrityksistämme aikaakestäviä, ettei tarvitsisi käydä läpi suuria brädiuudistusprosesseja. Mutta kasvavina ihmisinä mielenkiintomme ja ammattitaitomme kehittyy alati. Miten sellaisessa muutoksessa on mahdollista ylläpitää johdonmukaista henkilöbrändiä?

Aloin kiinnittämään huomiota omaan brändiini valokuvaajana kolmisen vuotta sitten, ja näiden vuosien varrella huomannut, miten monilla ihmisillä saattaa olla hyvinkin erilainen kuva minusta ammattilaisena, ja se on motivoinut minua työskentelemään johdonmukaisemman ja enemmän omia intohimojani vastaavan brändin puolesta. Toiset näkevät minussa instagrammaajan, toiset luontokuvaajan, toisen ammattilaisen ja toiset nuoren aloittelijan. On minua joskus luultu aivan toiseksi henkilöksikin. Näkökulmien kirjo on valtava ja se on todistanut sen, ettei brändimme ole meidän. Voimme vaikuttaa siihen teoillamme, mutta brändin eli kokemuksen omistaa asiakas. Meille suotuisinta olisi kuitenkin, että asiakkailla olisi mahdollisimman samankaltainen kuva meistä, kuin mitä haluamme ulos antaa.

 

Viimevuodet ovat olleet mielenkiintoisia, sillä tässä vaiheessa uraa eteen tulee hyvin useinkin asioita, joista kiinnostuu ja joihin haluaa sotkeentua. Ja jottei brändini hallinta vain olisi liian helppoa, päätin vuosi sitten alkaa tehdä nimeä myös taiteilijana. Jouduin taas yhä useampien hämmennyksien äärelle, kun esittelee itsensä ja omaa osaamistaan erilailla eri konteksteissa. Toisinaan se saattaa olla hyvin rankkaakin, koska joutuu kyseenalaistamaan omia valintoja. Kuka minä olen? Mitä haluan tehdä? Ja sen olen todennutkin, että sitä minulta tilataan millaiseksi brändini koetaan.

 

Henkilöbrändi on alati kehittyvä kokonaisuus. Olennaisinta kuitenkin on sen tunnistaminen. Et voi itse päättää miten asiakkaasi tai potentiaalinen sellainen sinut kokee. Voit kysyä, seurata mitä he sinulta pyytävät ja miten sinuun suhtaudutaan ja verrata sitä omiin arvoihisi ja tehtävääsi sekä tehdä sen pohjata muutoksia toimintaasi.

Vuoden raivaaja 2019

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close