


Blogiesseitä x 3
Esseen tyyppi: / esseepistettä.
KIRJALÄHTEET
KIRJA | KIRJAILIJA |
---|---|
Arjen ylellisyys
“Nuoret tekevät niin paljon töitä, etteivät ehdi siivota kotejaan”, kertoo Talouselämä artikkelissaan, jossa viitataan Suomen Yrittäjien nettisivupostaukseen ”Siivousten kysyntä räjähtänyt”. Asian huomasi myös Urho. Urho-ikkunanpesun asiakaskunta on koostunut pääsääntöisesti vanhemmista ihmisistä, mutta vuosi vuodelta ikähaitari on kasvanut. Kesällä 2017 nuoria asiakkaita oli enemmän kuin koskaan ennen. Ikkunanpesujen lomassa asiakkaiden kanssa käytyjen keskusteluiden perusteella ymmärsin, että nuoret arvottavat aikaansa; mikäli siivoukseen käytettävä aika ja vaiva on järkevämpi käyttää töiden tekemiseen tai opiskeluun, on varsinkin suuremmat tai vaikeammat siivoustyöt helpompi ulkoistaa. Asian taloudellinen näkökanta on myös melko simppeli; ikkunanpesuvälineet maksavat lähes yhtä paljon kuin pienen asunnon ikkunanpesu ostettuna ulkopuoliselta. Tai ainakin Urholta.
Kodin siisteys on jostain syystä hyvin usein naisille vielä tärkeämpi asia kuin miehille. Suhteellisen usein Urhon puhelimeen, eli Urpuun soittaa kuitenkin miespuolinen henkilö. Mahdollisesti nainen on siis delegoinut ikkunanpesun miehen harteille. Näin kävi myös nuorelle pariskunnalle kesän puolivälissä. 23-vuotias Timo Tiitola jakoi tarinan kanssamme: ”Tyttöystävä sanoi, että ikkunat on todella likaiset ja asialle olisi tehtävä jotain. No, hyvänä avopuolisona lupasin totta kai ottaa asian hoitaakseni, pitihän nainen tehdä tyytyväiseksi. Mutta enhän minä mitään ikkunoita osaa pestä, ainakaan niin, että niistä ei sanomista tulisi. Ja tuli siinä myös mieleen, että eihän minulla mitään välineitä edes ole. Siinä vaiheessa soitto Urholle oli itsestäänselvyys. Nyt kelpaa taas pitää sälekaihtimia auki, ja valokin tulee taloon ihan erilailla. Innostuin siinä yhteydessä siivoamaan itsekin kun kaveri huhki vieressä. Tyttöystävä on niin tyytyväinen, että todennäköisesti ensi vuonnakin ikkunoiden pesu on minun hommani. Eli soitellaan taas ensi vuonna.” Urho kiittää ja kuittaa.
Urho vaipuu nuokkuvaan talviuneen
Kesä on ohi vaikka joku väitti, että se ei ole vielä alkanutkaan. Eipä se ollut ainakaan pitkä eikä kuuma, eikä vähäsateinenkaan. Olisipa ollutkin, edes jokin noista. Mutta Urholle se oli tulikoe, joka läpäistiin. Paljon meni hyvin, paljon erilailla kuin suunniteltiin mutta pääasia on, että todella paljon opittiin. Nyt voi kuitenkin tyytyväisenä pyyhkiä otsaa ja todeta, että onneksi kesä on ohi.
Yhtiömuodon muutoksen myötä ensimmäistä kertaa Urhon historiassa kaikki hallituksen jäsenet jättivät ulkopuoliset työt pois ja keskittyivät vain Urhoiluun. Myös työntekijöitä palkattiin enemmän kuin koskaan ennen, sillä töitä hajautettuina eri toimialoille myytiin enemmän kuin koskaan ennen. Tavoite oli kunnianhimoinen; liikevaihdon tuplaaminen. Lähtökohdat olivat suunnitelmia myöten hyvät, vain kokemus puuttui. Ja sitähän saatiin – jälleen kerran – enemmän kuin koskaan ennen.
Mitä me sitten tehtiin? Tarjosimme työvoimaa viherrakentamiseen, generaattoreiden kasaamiseen sekä rakennustyömaille, teimme maalaustöitä, ikkunanpesua sekä toimistosiivousta. Jokaisella osa-alueella oli omat haasteensa, toisissa niitä oli enemmän ja toisissa vähemmän. Itse työt sujuivat hyvin, josta saamme kiittää myös työntekijöitämme, mutta haasteet tulivat lähinnä koko systeemin pyörittämisestä. Urhosta oli kuin vaivihkaa muodostunut työnantaja, joka työllisti kesän ajan yhdeksää ihmistä.
Nyt työntekijät ovat palanneet koulun penkille, samoin kuin hallituskin. Edessä on pimeä syksy ja sateinen talvi, eli erinomaista aikaa valmistautua seuraavaan kesään. Urhon toiminta on pääosin kausiluonteista ja kovin sesonki on huhtikuusta syyskuuhun mutta toimistosiivous ja ikkunanpesu sopimusasiakkaille jatkuu.
https://yle.fi/uutiset/3-7171633
Urho työpaikkana
Tavoitteemme on luoda Urhosta innostava ja motivoiva työpaikka tulevaisuuden tekijöille. Haluamme luoda työpaikan, jossa johto on aina lähellä ja helposti tavoitettavissa. Työntekijän toiveita ja palautetta kuunnellaan, jotta työnteko olisi mahdollisimman mukavaa. Kehitysehdotukset otetaan vakavasti ja mahdollisuuksien mukaan ne toteutetaan, mikäli niissä nähdään positiivista potentiaalia. Perehdytysprosessia kehitetään jatkuvasti koko yrityksen voimin, ja kaikki dokumentoidaan jatkoa varten. Uuden työntekijän perehdytykseen valitaan henkilö, joka käyttää prosessiin kiirehtimättä aikaa, jotta uusi tulokas sisäistää talon toimintatavat ja työtehtävät mahdollisimman hyvin. Rekrytoinnissa ainoa asia jota vaadimme on asenne työntekoa kohtaan, koulutuksesta vastaamme itse. Haluamme olla varmoja siitä, että Urhon jokainen työntekijä on omaksunut Urhon asenteen ennen kuin astuu asiakkaan ovesta sisään. Tämä on tärkeää yrityksen kasvun ja tyytyväisten asiakkaiden kannalta. Kunnioitamme jokaista asiakasta kuin se olisi yrityksen ainoa asiakas. Tavoite on aina nolla reklamaatioita. Jos reklamaatio kuitenkin tulee, asia hoidetaan mahdollisimman fiksusti pois ja pyritään saamaan asiakas tyytyväiseksi.
Työpaikkana Urho sopii parhaiten opiskelijoille, sillä työt sijoittuvat pääsääntöisesti kesään tai viikonloppuihin. Työt pystytään sopimaan työntekijöiden kanssa joustavasti aina tarpeiden mukaan. Kesän 2017 jälkeen kulkemista helpotettiin työntekijöiden pyynnöstä ja kulkupeleinä toimii jatkossa Urhon omat skootterit. Alkuvuodesta Urhon haltuunsaama toimisto ja varasto keskustasta helpotti kaikkea toimintaa huomattavasti. Arkea helpotti myös viestinnän ja työvuorolistojen siirtäminen omiin applikaatioihinsa. Urhon Intranetin myötä myös työaikojen ilmoittaminen, korvausten hakeminen ja palautteen antaminen helpottuu. Paljon on menty eteenpäin taas tänäkin vuonna mutta ei kehitys tähän lopu. Kehittyvänä organisaationa ja kasvavana yrityksenä odotamme jo into piukassa seuraavaa vuotta ja uusia haasteita!
http://www.talouselama.fi/uutiset/uuden-tyontekijan-perehdytys-nain-se-kay-3447516