


Blogiessee: Valuevaltaus myyntipäivillä
Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Huhhuh. Allekirjoittaneella on tällä hetkellä melko voipunut olo. Myyntipäivien päättymisestä on aika tarkalleen tasan viikko aikaa. Nämä kyseiset 2,5 päivää olivat omasta mielestäni äärimmäisen hieno tilaisuus oppia itsestään, tiimistään ja myynnistä. Yksi asia on varmaa: myynti ei helppoa ole. Vaikka Eventa voitti nopealla matikalla laskettuna noin 2,3 kertaisella tuloksella Valuen myyntiin nähden, se ei todellakaan tarkoita, että se tulos olisi saavutettu jalat pöydällä istuen. Se ei myöskään tarkoita sitä, että Valuen poppoo olisi haaveillut kuukauden päästä koittavasta jouluateriasta toimiston nurkassa kyhjöttäen. Tämän blogiesseen näkökulma on melko subjektiivinen. Minua ei haitannut tippaakaan, että Value jäi viimeiseksi.
Pidän itseäni todella kilpailuhenkisenä kaverina. Haluan menestyä ja pärjätä. Haluan näyttää millaista jälkeä tulee kun teen parhaani. Myyntipäivien luonteeseen ja varsinkin tulosten purkuun liittyy vahva kilpailuasetelma. Parhaat palkitaan ja muut jäävät nuolemaan näppejään. Kuka tahansa kilpailuun lähteekään, sinne lähdetään voittamaan. Sen takiahan sinne mennään. Se on itsestäänselvyys. Tämän takia tavoitteita laatiessamme yritin tietoisesti siirtää tiimin huomion voittamisesta siihen, että saisimme ensimmäisten myyntipäivien suorituksesta rennon. Tämä näkyisi myös mahdollisesti tiimin suorituksessa. Tavoitteeksemme kulminoitui jäädä mieleen, jättää jälki. Kuten sanoin, tekstin näkökulma on melko subjektiivinen. Omalla kohdallani koen onnistuneeni näissä tavoitteissa. Pääsin vetämään myyntipäivät läpi puristamatta mailaa liikaa, ja Value todellakin jätti jäljen mm. firman Facebook-päivitysten saavuttaessa n. 20 000 silmäparia. Toki myyntitulosten puolella tulos ei ollut tavoiteltu, mutta aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta.
Ensimmäinen päivä oli todella rankka. Se oli se päivä, jolloin oli vaikeinta olla puristamatta mailaa, stressaamatta tuloksesta. Keskusteltuani vanhempien tiimien jäsenten kanssa, sain kuitenkin selville, että ensimmäinen päivä on aina tahmein, kaikilla. Tämä helpotti tietyllä tapaa oloani ja sain otteeni rennommaksi. Tein kuitenkin koko ajan parhaani. Toisena päivänä olikin jo täysin eri meininki. Asioita tapahtui ja aika meni siivillä. Mielestäni yksi hienoimpia asioita, mitä tiimin sisällä tapahtui, oli se, että lähes kaikista pienimmistäkin onnistumisista raportoitiin. Tämä piti oman mieleni korkealla soitellessani yrityksille. Viimeisenä päivänä tuli luonnollisesti kiire, viimeisiä yritysmyyntejä naulailtiin lukkoon, ja niin sanotut ”helpot kaupat” tehtiin (lue: sukulaiset, läheiset, ystävät). Kellon lyödessä 13 voin omasta puolestani ainakin sanoa, että olo oli kaikkensa antanut. Siihen olen tyytyväinen.
2,5 päivää kestävän, lähes 6 000€ vaihtavan myyntirysäyksen ja sen parissa työskentelevien 17 hengen johtaminen on kaikkea muuta kuin helppoa. Tästä täytyy antaa projektipäälliköillemme selkääntaputukset. Jo pelkästä hommaan ryhtymisestä. Olen myös hyvin itseohjautuva tyyppi, joten pariin otteeseen otin projektipäälliköiden hommat hoidettavakseni. Toisessa tapauksessa jopa ”nakitin” toiselle projektipäällikölle jonkun pikaista reagointia vaativan tehtävän. Homma tuli hoidettua todella sulavastiMe olemme täällä jokainen oppimassa. Myyntipäivät olivat molemmille projektipäälliköille mahtava tilaisuus harjoitella johtamista ja tutkiskella omaa johtamistapaansa. Saadun palautteen perusteella uskon, että työvälineet kehitykselle ovat hyvät. Aina kun kuitenkin kehitettävääkin löytyy. Myynnin johtaminen vaatii myös tarkkaa suunnittelua. Tähän myyntipäivillä ei paljoa ollut aikaa, eikä siihen oltu valmistauduttu. Tämä varmasti vaikutti osaltaan toimintaa ryhtymisen nopeuteen.
Tällaisissa tilanteissa, kuten vajaa kolme päivää kestävät myyntipäivät, on äärimmäisen tärkeää, että johtamisen suunta on selkeä. Projektipäälliköt johtavat. Tätä voi pitää tietyllä tapaa ajatella hieman armeijamaisena näkemyksenä, mutta mielipiteeni on se, että nopeita liikkeitä tehtäessä suurin osa kyseenalaistamisesta on tehokkainta tehdä esimerkiksi päivän päätteeksi. Tässä pitää myös tajuta käyttää maalaisjärkeä. Sokea totteleminen ei tietenkään kannata, jos annettu tehtävä tai tehty päätös kuulostaa lähes järjenvastaiselta. Syys kapinoinnille ei kuitenkaan saa olla se, että “tuota en jaksa” tai “halua tehdä”. Mielestäni johdettavana oleminen onnistui tiimiltämme tietyllä tapaa hyvin. Saimmehan tulosta aikaan. Soraääniä kuitenkin myös kuului, mikä tietysti aina kuuluu asiaan. Se vain on kylmä fakta, että lyhyissä tehokkaissa rutistuksissa johtajat johtavat. Ei 100 metrin pikajuoksiankaan valmentaja huutele taktisia ohjeita kesken suorituksen, kuten esimerkiksi hiihdettäessä 50 kilometrin hiihtokilpailua.
Tämän vuoden myyntipäiviltä opin valmistautumisen merkityksen. Itse elin ennen myyntipäiviä siinä oletuksessa, ettei niihin voi valmistautua. Nyt jälkeenpäin on ilmennyt moniakin asioita, joita olisi voinut ajatella etukäteen. Tästä eteenpäin en missään vaiheessa aliarvioi valmistautumisen tärkeyttä, tai aseta sen suhteen ennakkoluuloja.
Olen todella ylpeä, että sain painaa myyntipäivien läpi Valuen kanssa. Mielestäni se ilme, mikä meistä näkyi, on sitä todellista Valueta. Lähes koko tiimi tuuletti kuudetta sijaa, niin kuin se olisi ollut viides, kolmas tai vaikka ensimmäinen sija. Valuevaltaus jatkuu.