Tampere
19 Apr, Friday
-3° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee: Valokeilassa alkanut vuosi – Osa 5: Kuka minä olen vuonna 2025?



Kirjoittanut: Karoliina Kovalainen - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Ei kirjaa
Ei kirjailijaa
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Julkaistu alunperin 26.02.2020 osoitteessa https://www.linkedin.com/pulse/valokeilassa-alkanut-vuosi-osa-5-kuka-min%C3%A4-olen-2025-kovalainen/?published=t

Valokeilassa alkanut vuosi 2020
Osa 5: Kuka minä olen vuonna 2025?

Viimeisimmästä Valokeilassa alkanut vuosi -blogisarjan osasta on vierähtänyt hetkinen. Reilussa kuukaudessa on ehtinyt tapahtua paljon, ja siksi myös tämän tekstin kirjoittaminen on tuntunut haastavalta. Tai no, totta puhuen, tämä ei ole juurikaan edes kerennyt käydä mielessä.

Käydäänpä siis pikakelaus viimeisestä kuukaudesta. Eli reilu kuukausi sitten kirjoitin blogitekstin, jossa mainitsin tekeväni mahdollisesti opinnäytetyöni markkinointiin liittyen. No, pian tuon blogitekstin jälkeen oivalsin, ettei markkinointi olekaan ideaali aihealue opinnäytetyöhöni, sillä tavoitteenani on saada siitä arvosana 5, joka on vaikeaa, jos ei ole jotain uutta sanottavaa. Jotta voisin saada markkinoinnista irti jotain muillekin uutta, vaatisi se minulta melkoisen laajaa opettelua pohjalle ennen edes itse opinnäytetyön aloittamista.

Opinnäytetyön aiheeni muuttui siis aistielämyksen (mitä ihminen näkee, kuulee, haistaa ja tuntee) vaikutuksesta asiakaskokemukseen kivijalkaliikkeessä, sillä tajusin rakastavani esimerkiksi tunnelmamuotoilun teoriaa ja aisteihin liittyvien kokemusten hyödyntämistä niin johtamisessa kuin asiakaspalvelussakin. Näkökulma asiakaskokemukseen aistielämyksen kautta on todellakin tuore, eikä siitä ole juurikaan kirjoitettu ainakaan tässä muodossa. Teoriapohjan saan kuitenkin niin tunnelmamuotoilun, palvelumuotoilun kuin aistielämyksenkin tutkimusten pohjalta.

Olen käynyt aistielämysten osa-alueita ja niiden tärkeyttä kokonaisuuden kannalta läpi jo aiemmin järjestäessäni erilaisia tapahtumia. Nyt vien sen vielä käytäntöön työ- ja ulkoiluvaatteiden pop-up kivijalkaliikkeessä, jota tiimiyrityksemme Hurma Projektit alkaa pian toteuttamaan. Opinnäytetyön runko on valmis, aihesuunnitelma luotuna ja tavoitteet opinnäytetyöohjaajan kanssa lyöty lukkoon, ja nyt seuraava steppi onkin itse tutkimuksen aloittaminen.

Markkinointi ei kuitenkaan jäänyt aiheen vaihtuessa missään määrin taka-alalle, vaan yllättäen sain eteeni mahdollisuuden alkaa toteuttamaan vapain käsin ratsastuskeskus Equillence Center Tavelan, jossa tällä hetkellä ratsastan ja valmentaudun intensiivisesti, markkinointia. Olen tehnyt tätä hommaa osana opintojani nyt reilun viikon, ja jo tässä vaiheessa minulle on avautunut lisää upeita mahdollisuuksia opetella markkinoinnin saloja Equillencen verkostojen kautta. Itse asiassa viimeksi eilen olin salibandyjoukkue Nokian KRP:n pelissä palkitsemassa pelaajia Equillencen ja Hyvävelijärjestö Ry:n kautta!

Mielenkiintoinen ja todellakin sytyttävä aihe opinnäytetyössä ja oman harrastuksen yhdistäminen opintoihin – eipä olisi kuukausi sitten uskonut, että olen nyt tässä tilanteessa. Olen kuin olenkin siis saanut ajatuksiani selkeytettyä tulevaisuuden suhteen. Olen löytänyt itselleni sen Tal Ben-Shaharin ”parhaan purilaisen”, josta myös Proakatemian valmentaja Toni Lehtimäki puhuu paljon positiivisen psykologian aihealueiden ohessa. Paras purilainen tarkoittaa siis käytännössä sellaista ideaalia tilannetta, jossa pääset kohti tavoitettasi ilman, että se on epämiellyttävää ”pakkopullaa”. Tässä vaiheessa suosittelen lukemaan aiheesta tarkemmin, sillä oman parhaan purilaisensa löytää vain vertaamalla sitä omaan tilanteeseensa. Minulta otti lähes puoli vuotta, että vihdoin ymmärsin Tal Ben-Shahahrin hampurilaismallin tarkoituksen.

Mutta kuka minä olen 2025? Se nyt on sanomattakin selvää, että eihän sitä tässä vaiheessa tiedä varmaksi kukaan meistä. Kuitenkin luulen, että vuonna 2025 olen keksinyt liikeidean, joka yhdistää bisnekseen hevosharrastuksen ja konkreettisen toimipisteen. Onko se ratsutarvikeliike? – En tiedä, ehkä. Onko se ratsutalli? – En tiedä, enkä usko. Onko se jonkinlainen järjestö tai yritys, joka auttaa hevosalaa kasvuun? – En tiedä, ehkä. Nyt keskityn tähän hetkeen, imen viimeisestä opintovuodestani irti kaiken minkä saan ja jatkan oppimista vielä opintojen päättymisen jälkeenkin.

 

Lähteet

Daniel Cerescu, 2020. Introducing: The Hamburger model of happiness. Luettu 26.2.2020.

lifemasteryquest.com/the-hamburger-model-of-happiness/

Kommentoi