Tampere
20 Apr, Saturday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee: Valokeilassa alkanut vuosi – Osa 1: Mitä haluan oppia vuonna 2020?



Kirjoittanut: Karoliina Kovalainen - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Ei kirjaa
Ei kirjailijaa
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Julkaistu alunperin 07.01.2020 osoitteessa https://www.linkedin.com/pulse/valokeilassa-alkanut-vuosi-osa-1-mit%C3%A4-haluan-oppia-2020-kovalainen/?published=t

Valokeilassa alkanut vuosi 2020

Osa 1: Mitä haluan oppia vuonna 2020?

Olemme laskeutuneet uudelle vuosikymmenelle. Viime vuosikymmen oli nuoren 22-vuotiaan likan elämässä vallan järisyttävä, eikä edes kaksi kertaa kahden käden sormet riitä laskemaan kaikkia niitä suuria muutoksia, joita vuoden 2010 jälkeen on tapahtunut. Tiivistettynä yhteen virkkeeseen vuosikymmen 2010 kuljetti pienen oululaistytön ala-asteelta yläasteen ja lukion kautta unelmien ammattikorkeakouluun Tampereelle. Ja entäpä ne kaikki sivujuonteet näiden suurien muutosten lisäksi? Hui, en edes uskalla muistella tarkemmin!

Jos viime vuosikymmen oli käytännössä suurien muutosten vuoristorataa, oli sen päättänyt vuosi 2019 siihen nähden suhteellisen tasainen – mutta vauhdikas – karuselli. Muistan miettineeni joulun alla, miten voi olla jo joulu, kun elämme kuitenkin vasta syyskuuta. Pian ajatuksen ilmoille heitettyäni kuitenkin heräsin taas todellisuuteen, että totisesti on jo joulukuu ja tämä vuosi ja vuosikymmen päättyy aivan pian. Karuselli nimeltään 2019 kuljetti minut nopeasti yliväsymyksen kynnykseltä kolmeen eri Euroopan maahan sekä uuteen, inspiroivaan työpaikkaan, vastuurooliin tiimiyrityksessämme ja ohessa veimme huikean projektitiimin kanssa maaliin myös merkityksellisen 24H-loppunäyttötapahtuman ennätyksellisin tuloksin. Joko sinunkin päätäsi huimaa?

Pidemmittä puheitta siirrytään tämän blogitekstin varsinaiseen aiheeseen, eli vuoteen 2020. Tämä vuosi tulee eittämättä olemaan jälleen melkoinen myllerrys. Vastassa on muiden muassa opinnäytetyön toteuttaminen ja kirjoittaminen (jota ennen aiheen löytäminen), Proakatemian viimeiset koitokset tiimiyrittäjinä Final Campin sekä oman 24H-loppunäyttökokeen merkeissä, sekä valmistuminen joulukuussa viimeisten rutistusten päätteeksi.

Haluan tietysti saada viimeisestä opiskeluvuodestani irti mahdollisimman paljon uutta oppia, joten olen asettanut itselleni ja oppimiselleni muutamia tavoitteita. Uskon, että tavoitteet tulevat vielä kevään edetessä kirkastumaan ja muuttumaankin osaltaan, mutta nämä asiat minä haluan oppia alkaneen vuoden aikana:

1.     Markkinointi ja sosiaalinen media liiketoiminnan tukena

Ensimmäisenä tavoitteena halusin listata markkinointiosaamisen. Se on aihe, josta Proakatemialla paljon puhutaan ja jota myös asiakkaille tehdään usein ihan mallikkain tuloksin, mutta oman tiimiyrityksen markkinointi tuntuu silti jääneen taka-alalle. Haluan oppia tekemään myyvää markkinointia niin omalle kuin muidenkin yrityksille, ja oman oppimiseni kautta saada myös ympärillä olevat ihmiset huomaamaan ero sisällöntuotannon ja markkinoinnin välillä. Tämä on aihe, johon tulen todennäköisesti perehtymään opinnäytetyöni kautta.

2.     Myynnin erilaiset keinot

Toinen tavoite oppimisen suhteen on myynnin erilaisten keinojen hyödyntäminen. Olen toiminut tiimiyrityksessämme Hurmassa nyt yhden syksyn ”myyntijohtajana” ja toisen ”liiketoimintajohtajana”, mutta en silti ole vielä saanut myyntiosaamisesta irti kaikkea, mitä olen näissä rooleissa tavoitellut. Osaltaan tiimiyrityksessä on tietysti vaikeaa johtaa myyntiä, kun jokaisella on omat projektinsa, joihin myyntiä tehdään. Omat oppini myyntiin olen saanut pääsääntöisesti 24H-loppunäyttötapahtuman toimeksiantaja- sekä sponsorihankinnasta. 24H:ssa myynti tapahtuu kuitenkin suurilta osin puhelimitse, joten haluan löytää vielä kymmeniä tai satojakin keinoja tehdä myyntiä eri tavalla. Siten, ettei se olisi ”pakkopullaa” vaan mukavaa ja tapahtuisi sujuvasti muun tekemisen ohella.

3.     Itsensä johtaminen parhaaseen mahdolliseen tulokseen

Kolmas tavoitteeni on oppia johtamaan itseni parhaaseen mahdolliseen tulokseen. Omasta mielestäni osaan jo suhteellisen hyvin johtaa muita, mutta itseni johtaminen on vielä hakusessa. Kyseinen tavoite on tainnut olla koko opintojeni ajan osana tavoitteitani, mutten vieläkään ole tulokseen tyytyväinen. Itsensä kehittäminen on asia, joka toistuu jatkuvasti, eikä siinä ole taivaskaan rajana. Se ei ole huvilaite, jossa kyyti päättyy muutaman minuutin pyöritysten jälkeen, vaan se on elämän mittainen prosessi.

4.     Kuka minä olen vuonna 2025?

Viimeinen, mutta todennäköisesti kaikista suurin tavoite – ja myös suurin haaste – alkaneelle vuodelle on tutustua itseeni ja omiin unelmiini siten, että voin helposti kertoa, kuka minä olen viiden vuoden kuluttua: Missä olen silloin? Mitä teen? Ketä ympärilläni on? Haluan löytää intohimoni ja uskaltaa asettaa tavoitteita, jotka johtavat minut päämäärääni. Elänkö jo vuonna 2025 unelmaani yrittäjänä? Onko minulla silloin uusia unelmia? Kuka minä olen vuonna 2025?

Päätin aloittaa vuoden 2020 itselleni epätyypillisellä tavalla, ja tämä blogisarjan ensimmäinen teksti on ensimmäinen osa tuosta päätöksestä. Kukin tuleva osa blogisarjaa on yksi yllä avaamistani tavoitteista. Blogiteksteissä syvennyn tavoitteisiini ja käytän tukena myös erilaisia lähteitä, kuten muiden kirjoittamia artikkeleita ja blogitekstejä. Katsotaan, mitä tästä tulee! Eiköhän tästä tule melkoisen hyvä lähtökiihdytys tulevaan vuoteen.

Kommentoi