Tampere
29 Mar, Friday
6° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee: Urheilumarkkinointi



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Urheilumarkkinointi on kieltämättä yksi näkyvimmistä ja tuottavimmista tavoista markkinoida yritystä. Urheilu on lähihistorian aikana nostanut asemaansa jatkuvasti. Tämä johtuu osittain urheilun kaupallistamisesta, mutta myös vahvistunut sosiaalinen media on varmasti vaikuttanut urheilun kasvamiseen.

Keinoja markkinoida urheilun kautta on äärimmäisen paljon. Otan esimerkiksi jääkiekon, koska kokemukseni myötä pystyn hyvin omakohtaisesti kertomaan, mikä on mielestäni paras tapa markkinoida ja miksi.

Jääkiekko-otteluun on mahdollista ostaa otteluisännyys, joka yleensä sisältää avauskiekon pudottamisen, palkintojen jaon parhaille pelaajill sekä kuulutuksen. Koska otteluisännyys näkyy vain paikanpäällä ottelua seuraaville, on se mielestäni hieman huono tapa. Toki näkyvyys esimerkiksi liigapeleissä olisi jo tuhansien luokkaa.

Ottluisännyyden lisäksi yritykset voivat ostaa mainoksensa joukkueen pelipaitaan, jolloin mainos ostetaan koko tulevaksi kaudeksi kerrallaan. Mainos on melko tyyris, mutta toisaalta näkyvyyskin on esimerkiksi videolla melko hyvä. Mielestäni olemassa on silti yksi tai kaksi parempaakin vaihtoehtoa.

Paras jääkiekkopeliin sisältyvä matkkinointi on mielestäni mahdollista ostaa maaliverkkoon kiinnitettyyn mainoslappuun. Monet ovat voineet vuosien varrella nähdä Hakametsässä kyseisellä paikalla niin Kotipizzan kuin esimerkiksi ramirentinkin mainoksen. Kyseinen mainos näkyy maalikoosteissa, videotarkistuksissa, torjuntatilanteissa ja maalipaikoissa. Ja mitä ihmiset katsovat kun tulee laukaus? Niinpä, maaliapa hyvinkin.

Toinen mielestäni kannattava mainos on maalin jälkeinen mainoskuulutus, esim. ”Ilves maalaa Fintexillä”. Tämä herättää hyvää henkeä oman puolen kannattajissa, mutta vastapuolen kannattajien keskuudessa Fintexillä tuskin paljon taloja maalataan. Kuulutukset eivät näy kuvissa, mutta parhaimmassa tapauksessa kyseinen kuulutus voi soida hallissa erittäin monta kertaa pelin aikana. Huonoimmassa tapauksessa se ei tosin soi kertaakaan.

Koska urheilutaphtumista on nykyaikana tullut entistä isompia ja luovempia, on markkinointiratkaisuijinkin panostettu enemmän ja niitä on varsinkin digitalisaation myötä tullut erittäin paljon lisää.

Näen urheilutapahtumissa markkinoimisen ainoastaan hyvänä asiana, sillä urheilu puhuttaa ja herättää tunteita, jolloin markkinointikin menee syvemmälle.

Eikö tähän juuri pyritäkin?

Lähde: http://www.marmai.fi/uutiset/urheilumarkkinointi-elaa-menneisyydessa-sponsorointia-ei-ole-pidetty-vakavasti-otettavana-6567025

Julkaistu Totalin blogissa 10.11.2017

Linkki: http://pieceoftotal.blogspot.fi/2017/11/urheilumarkkinointi.html

Aihetunnisteet:
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close