Tampere
05 Dec, Saturday
3° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee: TTO:n ekskursio Pristinaan, Kosovoon – you heard me right.

Kirjoittanut: Anniina Rantalainen - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Enpä olisi koskaan uskonut matkustavani Kosovoon, ja vieläpä vapaasta tahdostani. Kuitenkin, marraskuun puolella 17PRO:n pikkujouluissa päätimme porukalla ilmoittautua TTO:n ekskursiolle Pristinaan. Illan aikana idea tuntui ihan parhaalta, seuraavana päivänä ja siitä reissuun asti taas ihan hirveältä virheeltä. Nyt voin kuitenkin jo sanoa, että onneksi lähdin!

Kuten ekskursioihin kuuluu, piti meidänkin kirjoittaa päiväkirjaa reissusta. Kävimme viikon aikana viidessä eri yrityksessä vierailulla, mihin päiväkirjani painottuu. Ajattelin, että jotakuta muutakin saattaisi kiinnostaa, mitä tällaisilla ekskursioilla tehdään. Lue, niin tiedät!

1.2.2019

Lähtöön on vuorokausi. Jännittää vähän. Mulla ei oikeastaan ole odotuksia reissulta. Tiedän, että tulemme käymään viidellä eri yritysvierailulla, mutta on vaikea kuvitella, millaisia yrityksiä Kosovon kaltaisessa maassa voi edes olla.

Eniten reissussa jännittää se, että suurin osa isosta porukasta tuntee toisensa, mutta me proakatemialaiset olemme aika ulkopuolisia. Jännittää, että emme oikein pääse porukkaan mukaan, tai että päädymme viettämään matkalla aikaa vain keskenämme. Olisi ihanaa tutustua uusiin ihmisiin mahdollisimman hyvin!

2.2.2019

Tänään elettiin jänniä hetkiä aamukolmelta, kun tapasimme tiimiläistemme Jasun, Teresan, Matildan ja Karoliinan kanssa juna-asemalla. VR:n junat ovat jo pari päivää kulkeneet myöhässä aikatauluista, ja lentokentälle kiirehtivälle tämä oli aika kuumottavaa. Junamme lähtikin 40 minuuttia myöhässä, mistä huolimatta onneksi ehdimme lentokentälle ajoissa.

Lentomatka Osloon meni nopeasti nukkuen. Oslossa meillä olikin sitten kahdeksan tunnin välilasku. Kävimme syömässä ja kahvilla ja nukuimme parin tunnin päiväunet lentokentän penkeillä. Kahdeksan tuntia kuluivat loppujen lopuksi todella nopeasti, ja pian istuimmekin jo koneessa matkalla Pristinaa.

Pristinassa matkustimme lentokentältä hostellille bussikuljetuksella. Hostelli – Buffalo Backpackers – yllätti ensinäkemältä karmeudellaan: huoneet olivat likaisia, koko talossa oli niin kylmä, että hengitys oli höyryä, ja vain kaksi kolmesta vessasta toimivat. Teimme perusteellisen ludetarkastuksen ennen nukkumaanmenoa, mutta silti rähjäisissä kerrossängyissä nukkuminen oli elämäni hirvein kokemus. Huoneiden patterit olivat jääkylmät, ja ikkunankarmit oli tiivistetty muovipusseilla, joten nukkumaan piti mennä kolme hupparia, villasukat ja nahkahanskat päällä. Yön aikana heräsin monta kertaa siihen, että nenäni oli kohmeessa ja varpaissa ei kiertänyt veri.

Aamulla ensimmäisenä matkanjohtaja Kalle ilmoitti, että oli varannut meille uuden hostellin n. 20 minuutin kävelymatkan päästä. Innoissamme keräsimme tavaramme ja lähdimme uuteen kotiimme, ja voi että, kuinka ihana tämä onkaa ! Central Hostel Pristina on siisti, kivasti sisustettu, tilava hostelli, josta Teresa, Matilda, Karoliina, minä ja vietnamilainen Trinh, saimme suuren kattokerroksen huoneen käyttöömme. Tulimme siihen tulokseen, että meidän oli pakko nukkua yksi yö siinä läävässä, jotta osasimme arvostaa tätä paikkaa.

Tänään meillä ei ollut vielä yritysvierailua, vaan kävimme vain syömässä ja mukavassa Misq-nimisessä pubissa istuskelemassa. Huomenna onkin ensimmäisen vierailumme aika, ihan hauskaa!

3.2.2019

Tämä päivä on koostunut kaupoilla kiertelystä ja Recura-nimisessä yrityksessä vierailusta. Recura on konsultaatioyritys, jonka liikevaihto on miljoonan luokkaa. Esitys yrityksestä oli hieman pitkäveteinen, ja tuntuu, että suurin osa porukastamme sai siitä vain vähän irti. Oli kuitenkin mielenkiintoista kuulla Kosovolaisesta yrityskulttuurista ja kertoa hieman siitä, miten me esimerkiksi Proakatemialla opiskelemme.

Kuten sanottu, loppupäivä koostui lähinnä shoppailusta. Kosovolainen tyyli on aika basaarimainen: halpoja, hieman huonolaatuisia vaatteita, joista suurin osa on kopioita kalliimpien merkkien vaatteista. Löysimme kaupoista kyllä jotakin, mutta hieman jäin odottamaan toisen päivän ostoskeskusretkeä!

4.2.2019

Tänään lähdimme vierailulle Gjirafa-nimiseen internetyritykseen. Gjirafa on vähän kuin Kosovon ja muun Balkanin alueen Google – se tarjoaa käyttäjilleen erilaisia internetpalveluita, joita ei muuten olisi saatavilla. Gjirafalla on myös oma ”Youtube”, Gjirafa-video.

Gjirafan toimisto oli ihan huikean hieno: toimisto on avokonttorimainen, ja kaikki tiimit tekevät töitä samassa tilassa omien pöytiensä ääressä. Seinillä oli lukuisia inspiroivia lausahduksia tiimityöhön ja työmotivaatioon liittyen, ja muutenkin heidän toimintansa vaikutti paljon Proakatemian tyyliseltä.

Gjirafan vierailun jälkeen lähdimme suureen ostoskeskukseen, jossa vietimme monta tuntia kauppoja kierrellen ja syömässä käyden. Shoppailureissun jälkeen lähdimme hostellille, jossa istuimme vielä iltaa kattohuoneessamme. Kymmenen jälkeen lähdimme vielä tutustumaan Pristinan yöelämään Miqt-pubin ja yökerhon merkeissä.

5.2.2019

Päivä alkoi väsyneissä tunnelmissa. Osa meistä oli mennyt nukkumaan seitsemältä aamulla, joten herätys yhdentoista aikaan ei tuntunut kovinkaan luonnolliselta.

Kävimme pienellä porukalla aamupalalla Mery´s Food & Caffe -nimisessä kahvilassa, josta saa maailman parasta – ja halvinta – neljän juuston pizzaa!

Aamupalan jälkeen lähdimme vierailemaan Suomen suurlähetystöön, jossa Roivaksen Henri matkaseurueestamme kertoi hieman Proakatemiasta ja sen kulttuurista. Esitys oli hyvä ja synnytti hyvää keskustelua paikallisten kanssa. Vierailun jälkeen jäimme suurlähetystölle vielä nauttimaan tarjoiluista ja verkostoitumaan paikallisten kanssa.

Illalla lähdimme ulos juhlistamaan Joonaksen 23-vuotissyntymäpäiviä, mutta minä olin edellisestä yöstä niin väsynyt, että menin ”aikaisin” – eli n. 03:00 – nukkumaan.

6.2.2019

Torstaipäivä oli ehkäpä reissun inspiroivin, ainakin mitä yritysvierailuihin tulee. Lähdimme aamulla kävelemään kohti Innovation Center Kosovoa, joka on toimistoyritys erilaisille start up -yrityksille. Esitys toimistosta ja ICK:n toiminnasta oli mielenkiintoinen ja hauska, ja toimiston kaikilla työntekijöillä näytti olevan keskenään tosi hyvä meininki! Tutustuimme hieman ICK:lla työskentelevien yritysten liiketoimintoihin, mikä oli todella mielenkiintoista.

ICK:lla puhuimme jonkin verran naisten asemasta Kosovossa. Naisten on Kosovossa huomattavasti vaikeampaa työllistyä kuin miesten, ja ICK on halukas muuttamaan tätä. Heille naisten työllistäminen on tärkeää, ja he käyttävätkin puolivitsillä slogania ”no, this is not my brother´s computer”.

Vierailun jälkeen kiertelimme tyttöjen kanssa taas hieman Pristinan katuja ja kauppoja. Olisimme halunneet käydä kirjastossa, joka on yksi Pristinan ainoista nähtävyyksistä, mutta emme jostain syystä löytäneet tietä sinne. Päädyimme siis vain kiertelemään kauppoja.

Illalla istuimme iltaa hostellilla. Katsoimme Netflixistä Rick & Mortya, juttelimme ja menimme suht. aikaisin nukkumaan. Ihan kivaa, että yksi ilta meni rauhallisissakin merkeissä!

7.2.2019

Viimeisen yritysvierailumme teimme konsultointiyritykseen nimeltä ACA. Vierailu oli sinänsä pettymys, että vain harva koko porukasta kuuli esityksestä mitään. Käteen jäi itse asiassa yrityksestä hyvin vähän: tiedän edelleen vain, että työntekijöitä heillä on 15, toimisto on pieni ja heidän liikevaihtonsa viime vuonna oli 300 000. Yksi perustajajäsenistä, joka esityksen meille piti, puhui oikeastaan koko puheensa vain Kallelle, joka seisoi hänen vieressään, minkä takia me muut emme juuri kuulleet hänen puheestaan mitään.

Mikä oli kivaa, oli se, että tämä herra tarjosi koko porukalle kahvit viereisessä kahvilassa vierailun jälkeen. Söimme samalla aamupalaa, joka oli jäänyt väliin ennen vierailua.

Vierailun jälkeen lähdimme muutaman kaupan kautta hostellille päiväunille. Nukuimme pari tuntia, jonka jälkeen laittauduimme ja lähdimme viimeiselle yhteiselle illalliselle. Illallisen jälkeen lähdimme yökerhoon nauttimaan viimeistä kertaa halvasta juomasta ja paikallisesta musiikista, ja menimme nukkumaan vasta aamun jo sarastaessa!

8.2.2019

Tänään heräsimme, pakkasimme tavarat, kävimme lounaalla ja odottelimme, kunnes bussikuljetuksemme lähti lentokentälle n. 16:30. Lentokentällä kävimme syömässä, sillä lentomme oli viivästynyt tunnilla.

Lensimme taas Osloon, tällä kertaa 15 tunniksi. Majoitumme Clarion-hotellissa, jossa on puhtaat lakanat, muhkeat tyynyt ja ylellisiä ihonhoitotuotteita vessassa. Siis voisiko olla mitään parempaa rankan reissun päätteeksi?

Nyt nukkumaan, sillä huomenna pitää herätä aikaisin hotelliaamupalalle!

9.2.2019

Tänään heräsimme 8.45 hotelliaamiaiselle ja ai että, mikä elämys pitkästä aikaa! Aamiaisen jälkeen nukuimme vielä hetken, keräsimme tavaramme ja lähdimme bussilla lentokentälle. Lentokentällä istuimme kahvilassa ja söimme herkkuja, kunnes lentomme lähti.

Lento Oslosta Helsinkiin kului käden käänteessä, kun nukkui. On se kumma, että vaikka reissun aikana nukkui aina, kun oli mahdollista, silti on edelleen todella uupunut ja väsynyt. Ehkä onkin kyse enemmän sosiaalisesta uupumisesta…

Helsingissä kävimme Burger Kingissä syömässä ja lähdimme junalla Tampereelle. Ai että, kun oli ihanaa tulla kotiin ja sukeltaa puhtaisiin lakanoihin!

Reissu oli kyllä ihan mieletön. Tutustuin uusiin, ihaniin ihmisiin, söin hyvää ruokaa, löysin mukavia tuliaisia, näin taas uuden, mielenkiintoisen kaupungin ja keräsin tämän kaiken ohella vielä kolme opintopistettäkin! No regrets, nähdään ensi vuonna!