


Blogiessee: Tiedätkö oman arkkityyppisi?
Esseen tyyppi: / esseepistettä.
KIRJALÄHTEET
KIRJA | KIRJAILIJA |
---|---|
Yritys maailmassa brändillä on aina jokin viesti. Brändin takana on syvempi merkitys ja tarina, miten brändi on syntynyt. Markkinoinnissa ja mainonnassa on tärkeää muistaa, mihin kategoriaan brändisi kuuluu ja millaisia ajatuksia yritys viestii mainonnallaan.
Näiden ajatusten taakse kätkeytyvät brändien arkkityypit, jotka voidaan lajitella 12 eri sektoriin, joilla on oma arkkityyppi nimensä. Näitä arkkityyppejä ovat:
1. Viaton | 7. Rakastaja |
2. Tietäjä | 8. Narri |
3. Seikkailija | 9. Tavis |
4. Velho | 10. Hoivaaja |
5. Sankari | 11. Hallitsija |
6. Kapinallinen | 12. Luoja |
Samat ajatukset voidaan kääntää myös henkilöbrändien puolelle. Henkilöbrändiä luodessa kannattaa miettiä millainen tyyppi olet luonnostaan. Voit tehdä vaikkapa mielikuva tutkimuksen itsestäsi, että mitä viestit ulkoisella olemuksellasi. Tämä sama gallup -kysely kannattaa toteuttaa myös omassa lähipiirissä, jotta saat syvemmän analyysin. Tee myös itsetutkiskelua omista vahvuuksistasi. Näin saat tietoosi oman arkkityyppisi.
Tiedostamalla oman arkkityyppisi, voit luoda sen ympärille oman henkilöbrändisi. Näin pystyt kohdentamaan asiasi oikeisiin kohderyhmiin ja saman henkisiin ihmisiin. Samalla tavalla voit tiedostaa luontaisen tarttumapintasi, mihin kontekstiin haluat, että sinut liitetään.
Henkilöbrändeissä arkkityypit osuvat luontaisten vahvuuksien kanssa yksiin. Näitä arkkityyppejä voi myös hyödyntää tiimityöskentelyssä, laittamalla oikeat henkilöt oikeille pelipaikoille. Esimerkiksi 24h toimeksiannossa voi olla järkevää laittaa yrityksenbrändin arkkityyppiä edustava henkilö keskustelemaan aiheesta, jotta he pääsevät mahdollisimman nopeasti samalle aaltopituudelle. Samalla tavalla arkkityyppisi voi olla hyvä lisä esimerkiksi työhakemukseen, koska se kertoo hyvin paljon siitä, mistä näkökulmasta tartut asioihin.
Lähteet:
Eve Koivula
Arkkityypit ja brändääminen -51 esimerkkiä, luettu 11.4.2018