Tampere
01 Oct, Sunday
11° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee: puhelinmyynti kokemuksia



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Puhelinmyynti kokemuksia

 

Tästä on about vuosi aikaa, kun sain mielenkiintoisen puhelun puhelinmyyjältä. Olin juuri saanut silmäni auki ja puhelimeni soi. Mietin hetken, jaksanko vastata näin aamusta, koska ajattelin puhelun olevan myyntipuhelu. Vastasin puheluun ja sitten se alkoi mielenkiintoisin spiikki ikinä.

Vastattuani puheluun myyjä alkoi välittömästi selittää monotoonisella äänellä antamatta puheenvuoroa minulle ja jatkoi noin pari minuuttia. Päätin siis kuunnella kyseisen myyntispiikin loppuun. Parin minuutin jälkeen myyjä tokaisi, että kumpi laitetaan tabletti vai tietokone. Voin kertoa, että siinä rupesi Haimakan pojan suu käydä ja antaa palautetta huolella. Kysyin myyjältä, että koska meinaat myydä mulle jotain ja paljonko kyseisestä tuotteesta joutuu pulittamaan. Myyjä sanoi, että kumpi laitetaan. Kysyin, että onko tuo tosiaan teidän myyntikoulutuksen tulos myydä tuote ilman, että olet edes myynyt mitään tai antaa mahdollisuutta kysyä tuotteesta. En saanut vastausta myyjältä, vaikka kuinka yritin tivata tietoja, mutta siinä se myyjä vain toitotti samoja spiikkejä. Totesin, että ota yhteys esimieheesi ja käy spiikit uudestaan läpi ja opettele vastaamaan kysymyksiin. Oli pakko lopettaa puhelu, koska en halua olla tyly myyjille.

 

Mitäpä virheitä hän teki kanssani? Ensinnäkin jos haluat oikeasti myydä jotain niin luottamuksen rakentaminen olisi ollut paikallaan. En saanut puheenvuoroa, eikä myyjä huomioinut minua millään tavalla vaan antoi spiikin tulla vain oksennuksena ulos. Myyjän tärkein tehtävä on luoda luottamus asiakkaaseen ja luoda tarve asiakkaalle jos haluaa myydä asiakkaalle jotain. Luottamusta ei siis rakenneta niin, että luet vain myyntispiikin ja kysyt, kumpi laitetaan. Ainakaan minuun se ei tepsi. Luottamuksen rakentaminen vaatii myyjältä asiakkaan huomioimista ja kuuntelemista. Vasta väitteisiin tulisi valmistautua, koska yleisesti ottaen vasta väitteet ovat hyvin samantapaisia. Riippuen tietenkin mitä olet myymässä.

 

 

Hyvä esimerkki siitä, kuinka hyvä myyjä saa asiakkaan ostamaan mitä haluaa. Olen yksi haastavimmista asiakkaista, koska haastan myyjät loppuun asti ja kyseenalaistan aina kaikkea. Olin syömässä Forssan tyykibaarissa ja puhelimeni soi. Puhelinmyyjähän se siellä. Hän kyseli kuulumisiani ja olenko autoihmisiä yms. Tästä Syntyi heti mukava olo ja myyjä otti minut huomioon. Hän sanoi, että olen joskus lukenut GTI-lehteä, joka oli totta olin juuri pari kuukautta sitten lopettanut lehden. Miksi lopetit lehden tilauksen, hän kysyi ja vastasin, että ei oikein tullut luettua lehteä. Hän kysyi, haluaisinko tilata kyseisen lehden uudestaan. Jotenkin kyseinen myyjä, sai minuun vahvan luottamuksen yksinkertaisuudellaan ja päätin siis ostaa lehden vaikka tiesin, että en tule lukemaan kyseistä lehteä. Myyjä sai minut vakuuttumaan siitä, että tarvitsen lehden ja otti minut huomioon interaktiivisella puhelulla kysymällä kysymyksiä.

 

Myyminen ei ole rakettitiedettä, mutta vaatii myyjältä todella hyvää ihmisten lukemisen taitoa. Taito on osata kuunnella asiakasta ja antaa asiakkaalle tilaa, mutta ei liikaa. Sinun Tulee myyjänä pitää Asiakas kumminkin ns. aisoissa ja johdatella asiakas ostamaan tuote Luomalla hänelle tarve.

 

Tuotteen tai palvelun tulee olla sellainen johon sinä itse uskot, jotta voit myydä tätä ilman, että takaraivossa porskuttaa koko ajan jotain ikävää. Hyvä myyjä myy mitä vain, mutta helpottuu jos oikeasti on intohimoisesti sydämellä mukana kyseisen tuotteet tai palvelun myymisessä.

 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close