Tampere
19 Apr, Friday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee: Promotähti



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Tänä vuonna olen tehnyt paljon töitä promootiotöiden kanssa. Olen tehnyt promoottorin töitä aikaisemmin festareilla pienimuotoisesti. Maistattanut ruokaa ja houkutellut asiakkaita yön pimeinä tunteina, ostamaan yöpalansa juuri meidän paikastamme. Yrittänyt jos minkälaisilla konsteilla painaa humalaisten suomalaisten mieliin missä sijaitsemme ja mitä meiltä saa ostettua.  Promotöideni alkutaival oli anteeksi antavainen pienille virheille, olihan yli puolet asiakkaistani nauttinut alkoholia.

Jokainen joka on aloittanut tekemään promoottorin töitä, tietää tahman. Tuon alun tahmaisuuden, kun pitäisi saada ihmiset kiinnostumaan siitä, mitä sinulla on kerrottavana. Ekoilla keikoilla se jopa ahdisti. Itse en koe vaikeana puhua ihmisille tai esiintyä, mutta ensimmäisissä promoottorin töissä oli kovin vaikeaa saada kontaktia ihmisiin ja asettaa itsensä esille. Tilanne oli uusi, edustin jonkun yrityksen tuotetta ja asiakas liittää minut ja olemukseni osaksi promoamaani tuotetta. Pikkuhiljaa homma alkaa sujua ja promotöiden tekeminen menee rutiinilla. Haluaisinkin jakaa muutamia ajatuksiani siitä, miten jokaisesta voi tulla oman elämänsä promotähti.  Proakatemialla on paljon promoalan kokemusta, toivoisinkin että sinä joka luet tätä jakaisit omasi ja ottaisit kantaa minun vinkkeihini.

 

  • Tahma

Aluksi ihmiset vilisevät silmiesi edessä, kontaktia pitäisi ottaa, mutta sanat juuttuvat kurkkuun. Mitäköhän ne minusta ajattelevat? Alun tahma on mielestäni liiallista itsensä tiedostamista. Miettii liikaa mitä muut ajattelevat sinusta, kun otat kontaktia. Promoottoreiden maine ei ole mitä parhain, jotkut ihmiset kokevat sen häirintänä. Hyviä uutisia, juuri sinulla on mahdollisuus muuttaa tätä mielikuvaa! Unohda oma itsesi ( seuraavassa vinkissä lisää.), laita hymy huuleen ja lähesty ihmistä aidosti. Välillä menee mönkään, välillä saat mukavan juttutuokion ja asiakkaan kiinnostumaan. Älä ota itsesi likoon laittamista liian vakavasti. Oma mielipiteeni on se, että jos joku torjuu sinut jo käytävällä kaukaa, anna hänen mennä. Turha käyttää aikaa ihmiseen, jolla on asenne sinua kohtaan jo valmiiksi torjuva. Katse seuraavaan ja nappaa hänet. Sinähän olet asiakaspalvelija ja haluat esitellä tuolle ihmiselle, mitä kaikkea mahtavaa sinulla olisikin tarjota. Onkin tärkeää, että otat vastaan vain sellaisia keikkoja missä edustamasi tuote tai palvelu on sellainen minkä takana voit seistä hymy huulilla.

  • Oma työminä

Astellessani keikalle, en ole Janni. Olen nimetön henkilö, joka on aina hyvällä tuulella. Jokainen löytää asiakaspalvelussa, oli se vaatekaupassa tai promoottorina työminän. Kukaan ei voi arkielämässä olla työminä, eikä toivottavasti kukaan ole asiakaspalvelussa arkiminä. Työminä on ihmeellinen tyyppi, en itsekkään tunnista kuka hän on ja mistä hän löytää minut. Työminän kanssa työt sujuu kuitenkin kuin rasvattu. Tämä ihmeellinen tyyppi astuu esiin, kun keikkaa on hieman alla. Alat oppia omia vahvuuksiasi, valloittava hymy, tietty äänensävy tai jokin muu juttu, jolla saat ihmisten huomion. Alkutahman jälkeen aletaankin rakentaa työminää. Olen saanut omani aikalailla rakennettua, hiottavaa on, mutta keikalle lähtiessä tuntuu kuin saisi lomaa itsestään. Työminä hyppää päälle keikan alkaessa ja kotiin lähtiessä valtaa arkiminä. Välillä tekee hyvää olla joku muu, eikä ottaa itseään liian vakavasti.

 

  • Läpikäy

Keikan jälkeen läpikäyn asiat motorolan avulla. Ihan pienenkin keikan jälkeen käytän tätä työkalua. Se auttaa seuraavalla keikalla tunnistamaan mahdolliset yhteneväisyydet ja keksimään keinoja parantaa tulosta. Esimerkiksi painan tarkkaan mieleeni millaisia ihmisiä tapaan missäkin paikassa. Näin ollen tiedän millainen tyyli puree parhaiten seuraavalla kerralla siellä. Promoamista ei mielestäni arvosteta tarpeeksi, se vaatii kuitenkin aika paljon erilaisia taitoja. Rohkeutta ottaa kontaktia ihmisiin ja luoda heille tarve. On osattava kuunnella asiakasta ja miettiä miten voisit olla hänelle hyödyksi tuotteen kautta. Minulle on tärkeää että jokaisen asiakaskontaktin jälkeen jää olo että olin avuksi, ei se että sain väkisin myytyä mummolle jotain mitä hän ei tule eläessään tarvitsemaan. Tämä olisi tärkeää jokaiselle promotyötä tekevälle. Tämän työn maine on mielestäni turhaan hieman epäilyttävä. Avoimella toiminnalla sekin savuverho kaikkoaa ja ihmiset ottavat meidät avoimemmin vastaan. Ei kikkailuja tai puolikusetuksia, ne vaan tahraavat mainetta. Olemme kuin yrityksen mannekiineja, itselle joistain yrityksistä tulee mieleen vain heidän myyjät/promoottorinsa, se kuva ei ole positiivinen. Kannattaa aina pitää mielessä se, että vaikka promo loppuu, asiakas muistaa sinut aina sen firman työntekijänä jota olet hänelle edustanut. Myöhemmät ostopäätökset voivat olla siitä kiinni.

Tässä muutama ajatus promoottorintöistä ja ehkä hieman ständimyynnistäkin. Herääkö ajatuksia? Olisiko sinulla joku huippuvinkki promootiotöihin?  Jaa ne ihmeessä kommenttikenttään!

Kommentoi