Tampere
28 Mar, Thursday
10° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee: Olli-Pekka Kallasvuo – ihanneraamit ovat myytti urheilussa ja liike-elämässä



Kirjoittanut: Jesse Eskelinen - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Haastattelu
Olli-Pekka Kallasvuo
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Julkaistu Sport & Business Seminarin blogissa.

Sport & Business Seminarin lavan ottaa haltuun todellinen suomalaisen liike-elämän raskassarjalainen, Olli-Pekka Kallasvuo. Kallasvuo on toiminut urallaan esimerkiksi Nokian toimitusjohtajana ja lisäksi lukuisien eri tahojen hallituksissa. Nykyisin Kallasvuo on Veikkauksen hallituksen puheenjohtaja.

Kallasvuo on vapaa-ajalla myös kova urheilumies ja nauttii jalkapallon seuraamisesta. Urheilussa ja liike-elämässä hän näkee paljon yhtäläisyyksiä, joista saapuu puhumaan myös Tampereelle. Hyvälle joukkueurheilijalle tai myöskään työntekijälle ei hänen mielestään ole varsinaista formaattia tai määritelmää. Monenlaisia ihmisiä tarvitaan toimivaan tiimiin, eri rooleihin.

– Bisneksessä ja joukkueurheilussa täytyy olla erilaisia henkilöitä, jotka täydentävät toisiaan. Pitää olla maalintekijöitä ja puolustajia. Hyvä maalintekijä on molemmissa kullan arvoinen. Bisneksessä se maalintekijä on yleensä nimeltään myyntimies, joka tekee sen tärkeimmän jutun, saa aikaan kaupan.

Toinen Kallasvuon Sport & Business Seminarin puheenaiheista on sponsorointi ja mainosyhteistyö. Siinä hän näkee Suomessa tapahtuneen kehitystä, mutta opittavaa on edelleen paljon, sekä sponsoroivilla yrityksillä että sitä hakevilla tahoilla.

– Suomi on pieni markkina, se on tietenkin rajoittanut sponsorointinäkyvyyttä. On vain muutamia lajeja, jotka nousevat niin korkealle suuren yleisön mielenkiinnossa, että suurten yritysten kannattaa harkita niiden silmäparien lähestymistä sponsoroinnin tai mainostamisen kautta.

– Erinomainen esimerkki on Telian satsaus Liigaan. Ne ovat merkittäviä investointeja ja satsauksia, joita sillä alueella on tehty. Se on alue, jossa sekä mainostaja eli Telia, että Liiga hyötyvät.

Omasta taustastaan Kallasvuo avaa päätyneensä bisnesmaailmaan mielenkiinnon huomattuaan. Näin lakimiehenä uraansa aloittanut tekijä päätyi liike-elämään ja strategian ja talouden kautta johdollisiin tehtäviin. Isoimpana opettajana on toiminut työ itse.

Kokeneella johtajalla on johtamisen suhteen selvät sävelet. Hänen mielestään myöskään hyvälle johtajalle, kuten ei hyvälle työntekijällekään löydy selkeitä raameja.

– Tullaan siihen kysymykseen, että onko sellaista määriteltävissä, kuin hyvä johtaja. Mielestäni johtamista ei pidä laittaa formaattiin, koska ihmiset eivät ole samanlaisia ja johtajat eivät ole samanlaisia. Jokaisen pitää johtaa omana itsenään, eikä pakottaa itseään johonkin ”hyvän johtamisen” muottiin. Jos ihminen ei johda itsenään, se näkyy läpi ja ihmiset eivät seuraa.

Sport & Business Seminarista kuullessaan Olli-Pekka kiinnostui. Ennen kaikkea mielenkiinto herättivät nuorten järjestäjien ennakkoluulottomuus ja oma halu auttaa.

– Kyllä se varmaan oli se, että tajusin, että tässä on nuoria henkilöitä, jotka ovat ottaneet itselleen kiinnostavan ja kovan haasteen. Ensimmäinen ajatus oli, että jos voin auttaa, niin sitten autan.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close