Tampere
29 Nov, Sunday
0° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee: nauti- ja myy



Kirjoittanut: Aliisa Räsänen - tiimistä Eventa.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Kirjoitus on kirjoitettu myyntipäivien mietteistä. Lähinnä kasvotusten tapahtuvan myynnin näkökannalta, sekä niin että tuotetta myydään suoraan kuluttajille.

Hyvän myyjän tunnusmerkit

Miksi toiset saavat myytyä ja toiset eivät?

Hyvänä myyjänä osaat ”lukea” asiakasta ja vaihdella myyntitaktiikkaasi ja myyntipuhettasi – mukautuen asiakkaisiin huomioiden henkilöiden iän ja sukupuolen lisäksi kiinnität huomioita asiakkaaseen yksilöllisemmin esim. hänen vaatetukseensa. Asiakkaat kokevat, että heidät on huomioitu ja heitä kohdellaan yksilöinä eikä vain massana, joille kaikille sanotaan samat sanat samalla tavalla.

Kuuntele ja kysy. Myyjänä saat näin arvokasta tietoa ihmisestä. On helpompi myydä, kun myytävä tuote tai palvelu on ratkaisu asiakkaan kertomaan ongelmaan tai puutteeseen. Kuuntelemalla saat myös välitettyä tunteen, että sinua kiinnostaa kuulla mitä asiakkaalla on sanottavaa – asiakas tuntee olonsa tärkeäksi.

Tunne tuotteesi/palvelusi ja osaa kertoa se selkeästi ja ytimekkäästi. Sekä osaa vastata asiakkaan esittämiin kysymyksiin – taustatyö on tärkeää, perehdy aiheeseen. Mieti mitkä asiat voivat herättää kysymyksiä ja mieti osaatko vastata niihin – jos et niin etsi vastaukset. Kysymyksiä voi tulla asioista joita et ole osannut arvata, jos et heti osaa vastata niihin, se ei välttämättä ole haitaksi mutta, tee kotiläksysi, jotta osaat vastata kysymyksiin seuraavalla kerralla. Jatkuva oppiminen ja itsensä kehittäminen pitää sinut lisäksi vireessä ja saat uusia ajattelukulmia.

Kohderyhmä – älä koeta myydä kaikille, jos tuote on selkeästi suunnattu tietylle ryhmälle. Tuhlaat mitä todennäköisemmin vain aikaasi. Jos myymäsi tuote on suunnattu nuorille se ei kuitenkaan tarkoita, että ainut kohderyhmä kelle tuotetta kannattaisi myydä olisi nuoret itse vaan, esimerkiksi tuotetta voi yrittää myydä nuorten vanhemmille, jotka ostaisivat tuotteen nuorelle heidän puolestaan. Vanhemmilla on sitä paitsi useammin varaa ostaa tuote, kuin nuorilla itsellään.

Ehdota kauppaa. Monet myyjät unohtavat tämän tärkeän vaiheen jossa, kysytään suoraan: tehdäänkö kaupat? Ole ehdotuksesi jälkeen hiljaa, älä hätiköi, vaikkei heti kuuluisi vastausta puoleen eikä toiseen, anna tilaa vastata ja miettiä ehdotustasi.

Ole oma itsesi. Omaa persoonaa saa tuoda esiin, kaikkien ei tarvitse olla mutta liiallinen ystävällisyys/tuttavallisuus saattaa antaa sinusta epäpätevän mielistelevän vaikutelman.

Älä hyökkää ja tyrkytä – keskustele ihmisten kanssa, voita heidät omalle puolellesi niin kaupan käynti sujuu rennommin ilman tuputtamisen tunnetta.

Älä lannistu, jos kauppaa ei syntyisikään tiuhaan tahtiin tai jos viime kaupasta on jo tovi. Pidä tauko ja jatka energisempänä uudestaan. Myyjän fiiliksellä ja energialla on iso vaikutus siihen, että ihmiset jaksavat edes kiinnostua mistä haluat heille kertoa.

Pidä hauskaa. Kun nautit siitä mitä teet, välittyy tunne myös ulospäin. Hyvällä fiiliksellä ja hurmiossasi myyt paremmin huomaamattasikin. Kun sinulla on hauskaa olet rennompi ja luontevampi.

Lähteet:

http://opiskelija.mma.fi/huippumyyjan-ominaisuudet

https://www.city.fi/ilmiot/11+hyvan+myyjan+ominaisuutta+ja+mita+apua+niista+on+meille+jokaiselle/7732

Julkaistu: hilloleuka.wordpress.com

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close