Tampere
28 Nov, Saturday
-0° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee: Myyntipäivät 2018



Kirjoittanut: Timo Myöhänen - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Myyntipäivät 2018

 

Myyntipäivät 2018 on taputeltu ja on aika suorittaa perinteinen analyysi firman toiminnasta.

Value valmistautui myyntipäiville huolellisesti. Edellisen myntipäivän kokemukset ja opit oli aika ottaa esille myyntipäiviin valmistavassa pajassa. Edellisestä vuodesta oli jäänyt jokseenkin huonoja muistoja sijoituksen ja yhteistoiminnan tiimoilta. Nyt oli mahdollisuus tehdä asiat paremmin.

Oli etukäteen selvää, että myyntipäivät eivät motivoi kaikkia firmalaisia. Saimme kuitenkin valmistavien pajojen aikana nostatettua motivaatiota ja asetettua tekemisen henki oikealle mallilleen. Myyntipäiviin valmistavia pajoja pidimme kaksi kappaletta. Pajoissa järjestäydyimme firmana ryhmiin ja valitsimme myyntipäivien projektipäällikön. Myyntipäiväthän ovat erinomainen mahdollisuus harjoittaa myös johtamistaitoja.

Valmistavissa pajoissa halusimme luoda Valuelle hyvät lähtökohdat myyntipäiviin. Halusimme kokeilla jotain uutta lähestymistapaa perinteisen myymisen ja tuputtamisen tilalle. Tiesimme että myyntiä pitää joka tapauksessa tehdä perinteiselläkin tavalla, mutta halusimme tehdä pohjatyöt siten, että myyntipäivillä mahdollisimman moni ihminen altistuisi myynnillemme.

Käytimmekin siis somea apuna. Loimme tapahtuman, missä arvotaan sattumanvaraisia asioita viikon ajan. Viimeinen arvontapäivä ajoittuu luonnollisesti myyntipäiville ja silloin palkintona on myyntipäivien tuote. Arvonta sai aikaan hyvää pöhinää somessa ja se keräsi kattavan joukon ihmisiä kuulemaan sanomamme. Arvontapalkinnot valittiin myös siten, että ne hyödyttävät jo olemassa olevaa liiketoimintaa. Hyötyjiä oli siis monta!

Myyntipäivillä firmallamme oli jo askelmerkit selvänä. Jokainen tiesi mitä tulee tehdä ja missä olla. Toimeksiannon kuullessa tuotteet eivät olleet valtava yllätys. Renkaanvaihtolahjakorttia osasimmekin odottaa melko varmalla tuntumalla. Laikun lahjakortit olivat myös hyvä tuote myyntipäiville.

 

Myynti alkaa

Myynnin alkaessa firmamme oli jo valmiina toimimaan. Ennalta määrätyt ihmiset olivat valmiin aloittamaan b2b kaupan etukäteen koottujen listojen avulla. Toinen osa firmastamme keskittyi b2c myyntiin ständeillä ja katukuvassa.

Hyvin pian myynnin aloittamisen jälkeen tuli selväksi, että tuotteet ovat haastavampi myydä, mitä oletimme. Ständipaikaksemme valikoitui Ideapark ja siellä ei syntynyt käytännössä ollenkaan kauppaa. Onneksi ständiporukka osasi tehdä nopeita päätöksiä ja lähteä pois Ideaparkista. Myös muualla oli haasteita saada tuotteita kaupaksi kuluttajille. Saimme hankittua uuden ständipaikan Stokmannin herkun edustalle. Se paikka vaikutti ensimmäisen illan perusteella lupaavammalle kuin Ideapark.

B2b myynnissäkin oli haasteita alkuun. Myyntikärki ja argumentit vaativat aikaa hioutuakseen toimivaksi ja purevaksi. Alkuun kauppaa ei meinannutkaan syntyä ja motivaatio oli koetuksella. Tiimin yhteishenki oli kuitenkin vahva ja ne joilla oli suurempi draivi päällä, auttoivat muita joilla oli haasteita. Tiimi piti siis hyvin huolta kaikista.

 

 

 

Toinen päivä

Oli selvää että ensimmäinen päivä on heikko ja toinen sekä kolmas päivä tulee olemaan parempia. Toinen päivä alkoikin yhteisellä aamiaisella akatemialla. Samalla saimme hyvän yhteisen alun päivään ja myyntihengen kohdilleen. Jokainen tiesi taas, minne mennä ja mitä tehdä. Myynti oli edelleen haastavaa, mutta se sujui kokoajan paremmin ja paremmin. Vielä ei kuitenkaan ollut sellaista tunnetta, että asiat rullaisivat sujuvasti. b2c kauppa oli kokoajan tasaisen haastavaa, eikä kunnollisia tuloksia ruvennut syntymään. Iltapäivää kohden teimmekin pieniä muutoksia suunnitelmissa ja lähdimme keskittymään vahvemmin b2b kauppoihin. Tiesimme että siellä liikkuu volyymit, kunhan vain löytää oikean segmentin ja tavan myydä.

Ja sehän löytyi! Lähdimme kontaktoimaan kiinteistönvälittäjiä, koska tiesimme, että he ovat usein yrittäjiä tai osakkaita. Heillä on siis vaikutusvaltaa siihen, mitä he hankkivat yritykselleen. lahjakortit olivat oiva asiakaslahja ja niitähän rupesi menemään kaupaksi.

 

Kolmas päivä

Kolmas päivä alkoi samaan tapaan kuin toinenkin päivä. nautimme yhteisen aamupalan akatemialla ja valmistauduimme tiiminä uuteen päivään. Nyt oli selvää, mitä piti tehdä, jotta saavutamme tuloksia. Yhä suurempi osa firmastamme keskittyi kiinteistönvälittäjille myyntiin. Tulosta tuli ja henki oli hyvä!

Myyntiä tehtiin menestyksekkäästi myyntiajan loppuun saakka ja viimeiset kaupat sinetöitiinkin viimeisellä minuutilla. Tiesimme että olimme myyneet hyvin ja sijoitus olisi roimasti parempi kuin edellisenä vuotena. Tulosten tullessa esille koimme kuitenkin pettymyksen, sillä tulimme toisiksi hyvin pienellä erolla voittajiin. Teimme siis käytännössä kaksi ja puoli päivää hyvää työtä ilman palkkiota. pettymys oli luonnollisesti suuri, mutta asialle ei voi mitään. Alkuvaiheessa ennen kuin osasi arvostaa suoritusta, ainoa hyvän tuntuinen asia tilanteessa oli se että ei tarvitse osallistua enää myyntipäiville. Myöhemmin löytyy toki paljon hyvää tiimimme toiminnassa.

Toimintamme oli täysin muuttunutta edelliseen vuoteen verrattuna. Olimme tiiminä selkeästi kasvaneet ja kehittyneet. Tekemisen henki oli erittäin hyvä ja kaikkia kannustettiin hienosti. Myyntipäivien tekemisen välittyessä kaikkeen muuhunkin tekemiseen saadaan aikaan hienoja tuloksia.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close