Tampere
04 Dec, Friday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee: Myyntipäivät 2017.



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Myyntipäivät.

 

Pohdin tässä blogiesseessä sekä omaa, että tiimimme suoriutumista myyntipäivistä.

 

 

Kajo selvisi omasta mielestäni olosuhteisiin nähden hyvin myyntipäivistä. Henkilökohtaisesti jo ennen myyntipäiviä tiesin, että koko tapahtuman voittaminen on hyvin optimistinen tavoite pinkkutiimille ja pelkkä Valuen nokittaminen olisi riittävä tavoite ensimmäisenä vuonna. Osalle tiimistä oli suuri ja karvas pettymys se, että emme päihittäneet vanhempia tiimejä mutta onneksi iso osa kuitenkin oli tyytyväisiä koitoksen jälkeen. Järjellä mietittynä vanhemmilla tiimeillä on jo kokemusta myyntipäivistä sekä laajemmat verkostot ja kehittyneemmät myyntistrategiat, joten uutena tulokkaana on ei ole helppoa lähteä haastamaan.

 

Tiimin suoriutumista ei tule kuitenkaan tarkastella pelkästään numeroiden avulla. Kokonaisuutena puhalsimme hienosti yhteen hiileen ja kaikille riitti tekemistä. Saimme jaettua ja delegoitua työtehtäviä tehokkaasti eikä ns. joutokäyntiä ollut juurikaan. Kuulemani mukaan tässä asiassa suoriuduimme paremmin kuin pääkilpailija Value. Syy onnistumisen takana oli mielestäni hyvin hoidettujen projektipäällikköjen tehtävien lisäksi jokaisen tiimin jäsenen oma-aloitteisuus sekä tahto tehdä parhaansa yhteisen päämäärän eteen. Toki joitakin floppeja oli yksilöiden suorituksissa, mutta toivon että näistä otetaan opiksi ja ensi vuonna samanlaisia tapauksia ei ole vaan koko kajo selviää myyntipäivistä kunnialla.

 

Toisena onnistumisena tahdon nostaa sen, että koko myyntipäivien aikana kajolaisten keskuudessa ei ollut havaittavissa juurikaan kitkaa taikka kinastelua. Paineesta ja väsymyksestä huolimatta yhteistyö tiimin jäsenten välillä oli sulavaa ja konflikteilta vältyttiin. Syynä lienee ennen myyntipäiviä käydyt keskustelut ja ”kriisipalaveri” joissa setvittiin asiat kuntoon myyntipäiviä varten.

 

Henkilökohtaisella tasolla myyntipäivät olivat erittäin myönteinen kokemus pitkistä päivistä ja ajoittaisesta turhautumisesta huolimatta. Artun kanssa otimme b2b myynnin omaksi alueeksemme ja vietimme vajaat kolme päivää ajellen ympäri Pirkanmaata samalla soitellen ja lähetellen sähköpostia yrityksille. Liikkuva toimisto ja nopeatempoinen tekeminen sopivat itselleni parhaiten, sillä ständillä seisominen tai puhelinkopissa istuminen kävisi todella raskaaksi, todella pian. Myyntipäivät koostuivatkin omalta osaltani sopivasta suhteesta soittelua, tapaamisia, sähköpostien kirjoittelua ja peliliikkeiden suunnittelua.

 

Yritysmyynti on luonteeltaan hyvin erilaista kuin kuluttajamyynti. Sen sijaan että pieniä kauppoja syntyisi jatkuvalla syötöllä, saa kuunnella toistuvia kielteisiä vastauksia ja yksi suurempi kauppa saattaa tuottaa enemmän kuin kahden päivän ständimyynti. Tästä syystä koimmekin Artun kanssa ajoittaista turhautumista, mutta lopulta yhden suuremman kaupan ansiosta kannoimme kuitenkin kortemme kekoon.

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close