


Blogiessee: Myyntipäivät 2017
Esseen tyyppi: / esseepistettä.
KIRJALÄHTEET
KIRJA | KIRJAILIJA |
---|---|
Myyntipäivät ovat Tampereen Proakatemialla vuosittain järjestettävä myyntikilpailu, jossa akatemian tiimit pyrkivät kolmen päivän aikana saavuttamaan mahdollisen paljon myyntiä sekä buukkaamaan yritystapaamisia. Konseptin ideana on, että myydyistä tuotteista myyjät saavat tietyn provision itselleen ja voittajatiimi kuittaa koko akatemian saaman provision. Tyylilajina on siis tuttu kaikki tai ei mitään.
Osaltani ensimmäiset Proakatemian myyntipäivät alkoivat hivenen jännittyneissä, mutta sitäkin innostuneimmissa merkeissä. Ensimmäistä kertaa akatemian aikana myytävät tuotteet valikoituivat akatemian omista tuotteista, mikä olikin herättänyt paljon arvailua, että mitä myytävät tuotteemme voisivat olla. Myyntipäivien aamuna nuo arvailut osoittautuivat osittain oikeiksi, sillä lähes satavarmaksi myyntituotteeksi arvattu Portaali esiteltiin yhtenä myyntikohteena. Toinen tuote kuitenkin hieman yllätti itseni, sillä toisena myyntuotteena esiteltiin suklaakortti.
Myyntipäivien alku sujui omalta osaltani rauhaisasti, sillä hyvin nopeasti teimme päätöksen, että siirrymme Myyntimies Leinon kanssa kiertämään autolla ympäri Tamperetta. Aloitimme kiertämällä isoja Citymarketteja, ynnä muita isompi yrityksiä Tampereen laitamilla. Yritysten väleillä siirtyessämme otti Myyntimies Leino puhelimen pehmeisiin käsiinsä ja alkoi soittelemaan läpi oman aikamme suurmiehiä. Tämä johtikin lopulta loistaviin tuloksiin, sillä illan päätteeksi varmistui kaupat itsensä Jetin kanssa. Myyntipäivien keskimmäinen päivä sujuikin sitten huomattavasti verkkaisemmin. Edellisen päivän väsy hivenen painoi, eivätkä uudet kaupat halunneet ottaa tuulta alleen. Tämä näkyi hivenen autokuntamme mielialassa, vaikka hyviä kontakteja tehtiinkin esimerkiksi Juhani Tammiseen ja Tornihotelliin. Viimeisen myyntipäivän aamuna lähdimmekin sitten iloisin mielin kohti Turkua, olimme nimittäin luvanneet toimittaa kortit Jetin toimistolle henkilökohtaisesti. Tämä reissu oli ehdottomasti koko myyntipäivien panoksen arvoinen, sillä Jetin toimiston naiset innostuivat meistä ja Proakatemiasta suunnattomasti. Sieltä suunnalta onkin vahvasti odotettavissa lisää yhteistyötä.
Omalta/autokuntani osalta voin sanoa myyntipäivien onnistuneen tavoitteiden mukaisesti. Saavutimme yhden suuren kaupan sekä muutaman todella arvokkaan kontaktin. Myyntipäivien tuotteet / ajankohta jättivät silti paljon kysymyksiä, ynnä vähän hampaankoloon. Portaalia oli tarkoitus myydä firman pikkujouluihin / virkistystoimintaan ja suklaakorttia yritysten liikelahjoiksi. Ideana nämä tuotteet toimivat todella hyvin, mutta todellisuudessa olimme kuukauden myöhässä myymässä. Useimmat yritykset olivat nimittäin jo ostaneet joululahjansa, eikä heillä näin ollut enää kiinnostusta. Jään silti odottamaan ensi vuoden myyntipäiviä innolla, sillä pieni kilpailu piristää aina!