Tampere
29 Mar, Friday
7° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee – Myynti-iltamat



Kirjoittanut: Oskari Avotie - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Useampi tiimin jäsen kävi Kangasalalla Pasi Raution järjestämässä myynti-iltamassa. Sieltä he toivat mukanaan paljon oppia ja muun muassa lehtiön/työvihkon tapahtumasta, jossa käydään samoja asioita lyhyesti läpi mitä tapahtumassa oli esillä. Lehtiön ja tiimiläisten kommenttien perusteella kirjoitan tämän esseen.

Myyjästä asiantuntijamyyjäksi

Rautio sanoo maailman muuttuvan myös myynnin kannalta. Myyjän tulevaisuudessa pitää pystyä tarjoamaan muutakin kuin auttaa löytämään asiakkaalleen hänen tarpeilleen sopivan ratkaisun. Myyjän tulee tarjota asiakaskokemus, jota asiakkaan arvostavat. Tämä johtaa siihen, että asiakkaat suosittelevat sinua eteenpäin. Myyjän ammatti voi muuttua tulevaisuudessa enemmän digitalisaation myötä. Esimerkiksi onko meillä enää perinteistä myyjää kaupan kassalla 10 vuoden päästä?

Myyjästä asiantuntijaan. Tietyn alan ammattilainen, joka tietää kaiken alasta on vaikeaa täysin korvata tekoälyllä. Nykyisin asiantuntijat usein antavat hyvää palvelua heidän hyvän tietämyksensä avulla, mutta usein raaka myynti jää tekemättä. Mikä olisi paras mahdollinen vaihtoehto parhaan asiakaskokemuksen aikaan saamiseksi? Asiantuntijamyyjä on ratkaisujen löytäjä, koska hänellä on hyvä tietämys alasta ja sen tarpeista, mutta sen lisäksi osaa haastaa asiakasta ja päätyä molempien osapuolten osalta parhaaseen ratkaisuun.

 

Luurisula

Rautio painottaa paljon nykyteknologian käyttöä myynnissä, lähinnä videon käyttöä. Raution on kehittänyt mielenkiintoisen tavan jäädä potentiaalisen asiakkaan mieleen ja välttyä täysin kylmiltä kylmäsoitoilta. Tekniikka toimii siten, että lähetät poikkeavan sähköpostiviestin, joka ohjaa vastaanottajan nettisivuillesi. Nettisivuilla vastaanottaja näkee suoraan videon, jonka olet tehnyt vastaamaan juuri hänen tarpeisiinsa. Videossa kerrot myös ottavasi yhteyttä parin päivän sisällä. Viimeisenä vaiheena soitat asiakkaalle.

Luurisula on toiminut hyvin. Raution mukaan kylmiin soittoihin yli 90% suhtautui negatiivisesti. Luurisula kampanjan jälkeen 71% suhtautui positiivisesti puheluihin. Näistä 10% pyysi tapaamiseen ja 4% päätyi kauppoihin. Tätä tekniikkaa alamme ehdottomasti käyttämään Valuessa. Erottautuminen tarjonnan massasta voi olla vaikeaa, tämä tekniikka voi olla se ratkaiseva tekijä, joka erottaa meidät muista palveluntarjoajista.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close