Tampere
19 Apr, Friday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee – Myynninrasite



Kirjoittanut: Jyri Lempinen - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Myynti on mielenkiintoinen käsite. Myynnissähän puhtaasti suositellaan tuotetta toiselle ihmiselle. Pyritään saamaan ihminen ohjattua ostopäätökseen olemalla mukava ja asiallinen. Pyritään luomaan tarve, jos sellaista ei vielä ole. Tavoite myynnissä on muodostaa molemmille osapuolille onnistumisen tunne. Asiakkaana oleva ihminen saa mieleisen tuotteet, mille hän löytää käyttöä ja myyjä saa ansion ja palkan, sekä toivottavasti hyvän olon. Hyvän myyjän ja huonon myyjän erottaa aitoudesta. Hyvä myyjä ajattelee asiakkaansa parasta ensin. Hän löytää samalla parhaan mahdollisen ratkaisun, mikä tyydyttää yritystä, mille hän työskentelee.

Mielenkiintoinen näkökulma, kuinka nuori ja innokas Jehovan todistaja käy kiertämässä kaupunkia ja levittää jumalan sanaa hänelle opetetulla tavalla tulkittuna. Hän kontaktoi ihmisiä hyvin rohkeasti välittämättä, mitä he ajattelevat. Myynnin tehokkaimpia psykologisia vaatimuksia myyjälle on tuntea ja uskoa tuotteeseen 100 prosenttisesti. Tuotteen takana on pakko seisoa. Pystyt kertomaan tuotteesta tai palvelusta huomattavasti iloisemmin ja innokkaammin, kuin itsellesi tylsästä ja puuduttavasta aiheesta. Tuotteita ei välttämättä tarvitse valita itsellensä mielenkiintoisimman mukaan vaan on hyvä pyrkiä löytämään kaikesta hieman positiivisia ideoita ja ajatuksia. Nuorella Jehovan todistajalla on syvä usko, into ja itsevarmuus tuoda esille, sitä ilosanomaa mitä hänelle on aikanaan kerrottu. Hänen tavoitteensa on tuoda julki sellaisia asioita mihin hän itse uskoo, ja mitkä asiat todennäköisesti auttavat vastaan tulevaa ihmistä tulevaisuudessa. Omakohtaisessa kokemuksessa tämä rohkeus ja intohimo omaan tekemiseen ei jää ainoastaan ovien koputtelemiseen vaan nykyään he soittavat ja kertovat niitä puhelimien välityksellä, jos ei ole mahdollista kasvotusten keskustella. Olen käsittänyt, että ainoa ero on siinä mitä myyjä tekee, on, ettei Jehovan todistaja pyydä rahaa. Useimmiten haastavin osuus on nimenomaan oman ansion hankkiminen tästä työstä, mitä olet ihmisen eteen tehnyt. Ihminen kuuntelee mielellään, mutta jos hän haluaisi tuotteen ostaa hän usein punnitsee, onko tämä nyt sen arvoista? Työstä kannattaa aina pyytää korvausta, jotta voit itse yhteiskunnassa elää, sekä voit kehittää omaa tai edustamasi yrityksen toimintaa. Kehitys ei saa lakata.

Vuorovaikutus on molemmin puolista. Ei kannata ajatella, että riistät ihmistä jollain hinnalla. Todennäköisesti ihminen on valmis maksamaan tuotteista tasan tarkkaan sen hinnan, mitä pyydät, jos vain itse uskot tähän hintaa. Olet miettinyt hinnan, niin ettei sinua harmita myydä sitä liian edulliseen hintaan tai tunne omantunnontuskaa liian korkeasta hinnasta. On hyvä miettiä hinta, sillä tapaa, että olet pohtinut mitä itse tuotteen tai palvelun valmistaminen on maksanut ja kuinka paljon olet itse tehnyt työtä sen eteen, voit myös tarkistaa markkinahintoja. Tällöin olet perustellut hinnan itsellesi hyvin tarkkaan ja voit näin ollen perustella hinnan myös asiakkaallesi.

Kommentoi