Tampere
28 Nov, Saturday
-0° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee: Mitä yrityksen kannattaa ottaa huomion Instagramissa vuonna 2019?



Kirjoittanut: Anni Minkkinen - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Teksti on julkaistu LinkedIssäni artikkelina täällä: https://www.linkedin.com/pulse/mit%25C3%25A4-yrityksen-kannattaa-ottaa-huomion-instagramissa-vuonna-anni

 

Instagram on kasvanut yhdeksi suosituimmista sosiaalisen median sovelluksista, vuonna 2018 se saavutti miljardin käyttäjän rajan ja kasvu ei näytä laantuvan. Siksi yhä useampi yritys on myös Instagramissa, yrityksen täytyy näkyä siellä missä myös asiakkaat ovat. Instagram tarjoaakin yrityksille monipuolisen alustan toteuttaa omaa markkinointiaan. Sovellukseen voi jakaa helposti laadukasta visuaalista sisältöä niin kuvien kuin videoidenkin merkeissä, rakentaa omaa tunnistettavaa brändiään, olla yhteydessä asiakkaisiin yksityisviestien avulla ja tulla muutenkin paremmin ja aidommin tutuksi asiakkaan kanssa.

 

Jotta Instagramista saa parhaan hyödyn irti, kannattaa hieman perehtyä siihen, mikä sovelluksessa toimii ja mikä ei. Hubspot on tehnyt kattavan selvityksen siitä, miten Instagramissa kannattaa vuonna 2019 toimia. Nostanpa tässä muutamia hyviä pointteja esille, joita selvityksessä mainittiin.

 

VIDEOT

 

Tällä hetkellä näyttää siltä, että videot saavat kuvia enemmän tykkäyksiä ja kommentteja Instagramissa. Ihmiset tykkäävät enenevissä määrin katsoa videosisältöjä ja se myös näkyy. On siis syytä harkita videosisältöjen lisäämistä Instagramissakin. Sovellus tarjoaa tällä hetkellä videosisältöihin kolmea erilaista julkaisutapaa. Videon voi postata pysyvästi omaan syötteeseen, videoita voi tehdä 24 tuntia näkyvillä oleviin Instagram Storieseihin tai jättää tarinat omaan profiiliin pidemmäksi aikaa korostetuksi sisällöksi, sekä uutuutena käyttäjä voi tehdä IGTV-videoita omalle sivulleen. Instagram siis selkeästi ohjaa käyttäjiä tuottamaan entistä enemmän videosisältöä. Videot ovatkin myös yritysten kannalta käteviä tapoja esitellä esimerkiksi omia tuotteita ja palveluja. Instagram-videoita on jokaisen älypuhelimen omistavan käyttäjän helppo tehdä itse, joten ne ovat todellakin matalankynnyksen edullista markkinointimateriaalia, jota kannattaa ehdottomasti hyödyntää!

 

HASHTAGIT

 

Hashtagit auttavat lisäämään julkaisujen näkyvyyttä ja myös niiden käyttöä on hyvä miettiä tarkemmin. Selvityksessä käy ilmi, että tehokkaimmin Instagramissa tällä hetkellä toimii noin viiden hastagin käyttäminen per postaus. Hubspotin mukaan isojen tagi-ryppäiden käyttäminen ei ole niin kannattavaa, vaan on hyvä keskittyä muutamaan relevanttiin ja osuvaan hashtagiin. Itse en ole tästä aivan varma. Laitan yleensä meidän Miela Designroomin postauksiin noin 20 kuvan aiheeseen liittyvää hashtagia ja kuvat saavat mielestäni hyvin tykkäyksiä ja kommentteja. Testasin laittaa vain noin viisi hastagia muutamaan postaukseen, mutta kuvat saivat näin vähemmän tykkäyksiä. Ehkä en valinnut tarpeeksi tarkkoja tai toimivia tageja tai sitten viiden hashtagin tekniikka ei ole meille sopiva. Minkälaisia kokemuksia teillä on?

 

MIKROVAIKUTTAJAT

 

Yhdeksi tämän hetken suurimmaksi markkinoinnin trendiksi on tituleerattu vaikuttajamarkkinointia. Tähän myös Hubspot uskoo ja Instagram on luotu vaikuttajamarkkinoinnin ihanteelliseksi alustaksi. Isojen miljoonia seuraajia keränneiden instajulkkisten rinnalle on noussut myös erittäin potentiaalinen mikrovaikuttajien joukko, joita hyödyntämällä markkinointi voi olla kustannustehokkaampaa ja paljon toimivampaa! Mikrovaikuttajilla on pienempi kohderyhmä, mutta heidän seuraajansa ovat yleensä paljon sitoutuneempia ja he luottavat mikrovaikuttajaan enemmän. Mikrovaikuttaja tuntuu olevan lähempänä kuluttajaa ja hänen sanomansa uskotaan paremmin. Seuraajakunnat ovat yleensä mikrovaikuttajilla pienempiä ja kohdennetumpia kuin isoilla somevaikuttajilla. Jos esimerkiksi haluaa markkinoida paikallista palvelua, on järkevä harkita samalla alueella asuvaa mikrovaikuttajaa, joka on kiinnostunut yrityksesi aihepiiristä. Ehkäpä hän on jo valmiiksi asiakkaasi ja sen takia sitoutunut ja uskollinen brändiäsi kohtaan! Mikrovaikuttajat eivät pyydä niin isoja summia kuin somejulkkikset ja heillä on sitoutuneempi yleisö – yhteistyö mikrovaikuttajan kanssa on siis kustannustehokasta ja tulokset voivat olla parempia kuin isomman somevaikuttajan kanssa. Mekin olemme Mielan kanssa testanneet vaikuttajamarkkinointia mikrovaikuttajan kanssa ja olleet tyytyväisiä siihen.

 

Minkälaisia kokemuksia teillä on Instagramista yrityksen markkinointikanavana? Mitkä ovat parhaat vinkit ja kokemukset Instagramissa toimimiseen? Itse rakastan Instagramia ja voisin keskustella aiheesta enemmänkin, joten ei muuta kuin kommentteja tulemaan!

 

Lähde:

https://slack-files.com/files-pri-safe/T5JPWDSNS-FGKLTBALV/hubspotxmention_ebook_instagram-engagement-report.pdf?c=1558021603-5713cee26379bf72098937ab297f1c58fd087ee5

Kommentit
  • Salla Nieminen

    Moi Anni! Tässä esseessä olet hyvin onnistunut tiivistämään tämän päivän Instgram-markkinoinnin tärkeimpiä pointteja! Videot ovat kyllä toden teolla valtaamassa myös Instagramia, ja olemme Proakatemian MaVi-tiimissäkin pohtineet, miten IGTV-ominaisuutta kannattaisi siellä hyödyntää. 🤔 Tuo esille nostamasi hashtag-asia on kyllä erityisen mielenkiintoinen! Olen itse tutkinut ja käyttänyt hastageja vielä toistaiseksi varsin vähän, ja tuntuu oudolta, että esim. viiden hastagin rypäs toimisi paremmin kuin vaikka kymmenen. Toisaalta, voiko sitten olla, että liian isosta hashtag-läjästä tulee käyttäjälle hashtag-ähky? Näyttäytyykö se sitten käyttäjälle niin, että nyt yritetään liikaa? Itse kun vasta harjoittelen hastagien käyttöä, niin jäin kyllä tekstisi myötä pohtimaan, miten niitä oikein kannattaisi käyttää… 🤯😅

    13.10.2019
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close