Tampere
19 Apr, Friday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee: Lempivärejä tietysti!



Kirjoittanut: Emma Siippainen

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.
No alt text provided for this image

Eksyin lukemaan Ylen artikkelia värien vaikuttamisesta kuluttamiseen. Kiinnostuin aiheesta, kun keskustelimme pajassamme firmojen logoista, niiden värityksestä ja kuinka ne vaikuttavat asiakkaiden mielikuvaan firmasta. Ennen kuin aloin ottamaan selvää eri värien vaikuttavuudesta meihin, kirjoitin mitä värejä ja muotoja itse käyttäisin oman firmani logossa.

Jos minulla olisi oma firma, jonka logon saisin itse suunnitella, se sisältäisi harmaan sävyä, vaalealla taustalla tai päinvastoin. Vaalean sävyn tulisi olla haalea ja lempeä, niin että värin huomaa, mutta se ei olisi silmäänpistävä. Vaalea väri voisi olla vaaleabeige, vaalean punainen tai vaalean sininen. Kirjaimet olisivat hyvin pelkistettyjä ja yksinkertaisia. Teksti olisi tasainen sekä ylä- että alareunoista. Haluaisin tekstin olevan selkeästi luettavissa, jolloin asiakkaan ei tarvitsisi arvuutella, minkä niminen firma on kyseessä.

Brandnewsin värien psykologia ja merkitys viestinnässä artikkelin mukaan harmaa väri symboloi käytännöllisyyttä, ajattomuutta ja solidaarisuutta. Sen liiallinen käyttö kuitenkin voi viestiä tunnetta alakuloisuudesta, mitättömyydestä ja vanhuudesta.

Sininen väri on yle:n artikkelin mukaan sellainen väri, josta lähes kaikki pitävät. Se herättää mielikuvan luotettavuudesta ja se esiintyykin useissa rahoituslaitosten yhteydessä. Asiakasuskollisuus ja turvallisuuden tunne välittyvät myös sinisen värin kautta.

Vaaleanpunaisella värillä on rauhoittava vaikutus. Yle:n artikkeliin on myös nostettu esiin tutkijoiden uskomus siitä, että vaaleanpunainen väri rentouttaa kireitä lihaksia ja näin ollen helpottaa ostopäätöksen tekemistä.

Valkoisella värillä voidaan edustaa yksinkertaisuutta, puhtautta, rehellisyyttä sekä nykyaikaisuutta. Yhdistän itse valkoisen värin välittämät viestit muihin vaaleisiin sävyihin. Näiden vuoksi logossa tulisi olla vaaleaa väriä harmaan rinnalla.

Artikkelin lukemisen jälkeen, pohdin mielessäni olevaa värimaailmaa logosta, jonka suunnittelisin, tulisi minulle mieleen samalaisia ajatuksia värien viestimistä asioista, kuin mitä löysin artikkelista. Rauhallisuus, ajattomuus, rehellisyys, turvallisuus ja käytännöllisyys ovat itselleni tärkeitä asioita, joita haluaisin viestiä asiakkaalle omasta firmastani. Tietenkin eri asia on jos tulen joskus myymään väriestejuoksua varten väripatruunoita, mutta tämänhetkiset ajatukseni logon värimaailmasta osuvat yhteen värien antaman viestin kanssa. Olen siis edelleen samalla linjalla värien suhteen kuin ennen kun olin ottanut selvää niiden antamista mielikuvista.

Olen ymmärtänyt, että väreillä on niin psyykkisiä kuin fyysisiäkin vaikutuksia ihmisten mielentilaan ja käyttäytymiseen. Olen vasta lähiaikoina alkanut kiinnittämään huomiota eri firmojen nimien ja logojen väritykseen ja todennut, että värejä ei olekaan valittu oman lempivärien skaalaan sopiviksi. En myöskään tiennyt ennen värien vaikuttavuudesta lukemista, että punainen väri herättää ruokahalua. Tarkemmin kun mietin Coca-Colan logoa niin se kieltämättä herättää ajatuksen ranskalaisista ja mustasta juomasta, joista en juuri nyt kieltäytyisi.

 

Tiina Forsberg 22.3.2013. Näin värit vaikuttavat kuluttamiseen. Yle uutiset.

https://yle.fi/uutiset/3-6549366

Brandnews Värien psykologia ja merkitys viestinnässä.

Julkaistu Linkedin profiilissani:
https://www.linkedin.com/pulse/lempivärejä-tietysti-emma-siippainen/?published=t
Kommentoi