Tampere
30 Nov, Monday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee: Kuinka onnistua palautteessa?



Kirjoittanut: Jenna Keskinen - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

 

Palaute on kirjaimellisesti puhuttanut Hurman tiimiyrittäjiä etenkin tämän kuukauden ajan. Viime keväästä asti meillä on ollut HR-tiimin toimesta erilaisia kuukausihaasteita, ja vuoden vaihteessa lähti käyntiin palautehaaste. Homma toimii hyvin yksinkertaisesti; kun tiimiläinen kokee, että toinen antoi hyvää rakentavaa palautetta, voi hän antaa tälle pisteen. Seuraavan kuun alussa, tässä tapauksessa ensi viikon maanantaina, eniten pisteitä kerännyt eli eniten palautetta antanut palkitaan.

 

Palautteenanto on puhuttanut Hurmassa muutenkin. Mikä on palautetta? Miten sitä annetaan? Voiko sitä antaa yhdelle hengelle kaikkien kesken vai yksityisesti? Mikä on palautteenannon avointa kulttuuria? Riikka Pajunen esittää artikkelissaan kahdeksan kohtaa, joilla omaa palautteenantoa voi parantaa.

 

Palautteenanto on luottamuksen luomista, jonka kautta ihmiset ottavat toistensa ajatuksia paremmin vastaan ja soveltavat niitä käytännössä. On tärkeä tiedostaan, että on hyvinkin ihmisestä riippuvaista, kuinka moni positiivinen sanominen vastaa yhtä negatiivista. Toiset jäävät viidenkin kehun jälkeen vellomaan siihen kuudenteen rakentavaan, kun taas toiset hyödyntävät rakentavan ja saattavat sivuuttaa kehut kokonaan.

Pajunen nostaa kissan pöydälle heti kohdassa kaksi. Se on muodostunut Proakatemiankin lentäväksi lauseeksi. Tässä on kyse myös luottamuksesta. Kun tiimiläiset voivat luottaa toisiinsa, on luotto myös siihen, että kannustus on aitoa ja epämiellyttävätkin asiat otetaan käsittelyyn.

Tästä päästään hyvällä sillalla ME-henkeen. Kun kielenkäytössä muutetaan TE-muodot pois, on tekeminen paljon tiiviimpää ja yhteisöllisempää. On eri asia puhua esimerkiksi yhteisestä projektista meidän projektina kuin teidän projektina, saati sinun tai minun projektina. Me-sana luo yhteishenkeä ja kannustusta, yhteenkuuluvuutta.

Mitä jos jokainen viikkopalaveri aloitettaisiin nostamalla positiivisia asioita kuluneesta viikosta ja miettimällä tulevan viikon kohokohdat? Sen jälkeen voisi käsitellä niin sanotut flopit ja ottaa niistä opit. Tämä muodostuisi ainakin viikoittaiseksi palautehetkeksi, mikä voisi tulevaisuudessa rantautua jokaiseenkin työpäivään ja arkeen. Monen tiimiläisen läsnä ollessa on hyvä muistaa kuitenkin myös kuuntelemisen taito, jotta niistä onnistumisista ja korjauskohdista voi ottaa oppia.

Palaute kannattaa aina suunnitella ja harkita sanat valmiiksi. On täysin henkilöstä riippuvaista, miten palaute tulisi antaa. On tärkeää myös miettiä palautteenannon ”miksi”, jotta sanoilla on oikeasti joku merkitys, eikä ne kumpua esimerkiksi kiukusta.

Kliseeksikin on muodostunut ajatus siitä, että pitäisi aina viedä toiselle ratkaisu, eikä ongelmaa. Sen sijaan, että palautteen antaja latoisi kasapäin korjauskohteita, hän voisi jo valmiiksi miettiä keinot korjata ne. On olennaista tuoda esille usko toiseen ja luotto siitä, että on hänen apuna ja puolellaan.

Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä, Pajunen nostaa MUTTA-sanan. Tästä on Hurmakin saanut moneen otteeseen kuulla valmentajansa suusta. Toisinaan jopa pidämme päiviä, jolloin jokaisen tulee vältellä kyseistä sanaa. Tämä siksi, että mutta-sana luo usein vaikutelman, että se kumoaisi kaiken edellä sanotun. Pajunen ehdottaakin sen tilalle käytettäväksi esimerkiksi JA-sanaa. Yksi vaihtoehto on myös erottaa lauseet toisistaan täysin pisteellä.

 

Vinkit ovat lopulta hyvinkin yksinkertaisia ja paljon puhuttuja, mutta niitä on välillä hyvinkin vaikea tuoda käytäntöön. Palautetilanteen onnistuminen on mielestäni sekä palautteen antajan että vastaanottajan vastuulla. Hyvinkään rakennetulla palautteella ei ole arvoa, jos sitä ei osaa ottaa vastaan ja soveltaa käytännössä. Hurmassa jokainen tiimiläinen kehittyy koko ajan sekä palautteen vastaanottajan että antajan roolissa. On hienoa huomata, että uusia oivalluksia tulee jatkuvasti, kun halutaan oppia ja jakaa oppeja yhdessä toisillemme. Saa nähdä, kuka vie maanantaina palautteenantajan tittelin.

 

 

 

Pajunen, R. 2018. 8 keinoa parempaan palautteeseen. Luettu 30.1.2019. https://montevista.fi/blogi/8-keinoa-parempaan-palautteeseen/

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close