Tampere
30 Nov, Monday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee: Kuinka kasvattaa verkkokaupan suosiota?



Kirjoittanut: Removed User

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

”Suomalaiset kuluttajat ostavat yhä harvemmin pelkästään kivijalkamyymälässä tai verkkokaupassa. Kivijalkakaupan ja verkkokaupan sulavaksi asiakaskokemukseksi yhdistävät yritykset saavatkin kilpailuedun.”

Olen toteuttanut useita verkkosivuja ja -kauppoja jo vuosien kokemuksella. Olemme menossa kohti digitalisaatiota, joka tarkoittaa sitä, että yhä useammat yritykset uudistavat toimintaansa digimaailman suuntaan. Yksi näkyvä esimerkki digitalisaatiosta ovat verkkokaupat jo olemassa olevan liiketoiminnan rinnalle.

Uusia verkkokauppoja syntyy päivittäin, mutta tekemättä mitään ne eivät itsestään ajaudu kansan tietoisuuteen. Tähän ei auta edes järjettömän halvat hinnat. Internetissä ei ole ollenkaan satunnaisia ohikulkijoita verrattuna katukuvaan, jossa kivijalkamyymälästä kävellään ohi ja poiketaan ostoksille.

 

Mitä sitten kauppaa perustaessa tulisi ottaa huomioon, jotta suosio nousee? Jaan seuraavaksi muutaman hyvän vinkin.

1. URL-OSOITE
Mieti kaupallesi mieleenpainuva ja osuva www-osoite, jonka varmasti kaikki osaavat kirjoittaa, myös puhelimessa sanottaessa. Jos haluat joskus kansainvälistyä, niin osoitteen tulisi olla molempiin suuntiin toimiva. Esimerkiksi eräässä verkkokauppaprojektissa, jossa olen mukana, meinasimme brändätä kaupan nimen ääkkösiä sisältäväksi ”kädellä.fi”, mutta päädyimme suosiolla ”kadella.fi” -versioon, koska myös britti taipuu lausumaan ja ymmärtämään sen.

2. HAKUKONEOPTIMOINTI
Kartoita Googlen Keyword Plannerilla hyvät avainsanat. Muokkaa tuotekuvauksesi laadukkaaksi ja suunnittele myös tuleva markkinointisi ottaen avainsanat huomioon. Pelkästään jo hyvä sisältö luo luotettavuutta. Jos toimit esimerkiksi jälleenmyyjänä, niin älä kopioi suoraan tehtaalta tulevaa tuotekuvausta, vaan kehitä se paremmaksi, jolloin erotut massasta. Muista optimoida myös kaikki tuotekuvat ja tiedostonimet. HTML-koodissa alt-atribuutin tehtävänä on kuvailla kuvaa. Kuvaoptimointi vaikuttaa siihen, että olet löydettävissä myös hakukoneissa kuvahaun puolella.

3. SOME
Ylläpidän kymmeniä verkkosivustoja ja statistiikasta olen huomannut sen, että melkeinpä puolet nettisivun liikenteestä tulee sosiaalisen median kautta. Tämä tarkoittanee sitä, että luo itsellesi näyttävät sosiaalisen median kanavat. Kaikista oleellisin sosiaalisen median kanavista on Facebook, perässä tulevat Instagram ja YouTube. Itse panostaisin Facebookin lisäksi YouTubeen, sillä videosisältö on osa tulevaisuutta ja näen markkinoinnin siellä erittäin potentiaalisena, jota kaikki yritykset eivät vielä tajua hyödyntää.Pelkästään somekanavien olemassaolo ei riitä, sillä siellä pitää olla myös aktiivinen. Luo aktiivisesti esimerkiksi maksettuja markkinointikampanjoita Facebookiin. Jo pienellä määrällä tuohta voi saada paljon aikaiseksi.Muista olla sortumatta siihen, että annat sosiaalisessa mediassa erilaisen kuvan yrityksestäsi verrattuna verkkosivuun.

4. UUTISKIRJEET
Kun olet saavuttanut pienen asiakaskunnan, niin muista rakkaita asiakkaitasi uutiskirjeillä. On todistettu, että niiden avausprosentti on erittäin pieni, mutta ainakin ilmoitat olemassaolostasi. Väittäisin, että ainakin muutaman takaraivoon jää myös kauppasi nimi muhimaan. Myös minulle on tullut mieleen useita kauppoja uutiskirjeiden kautta, joiden olemassaoloa en ehkä muuten olisi edes muistanut. Uutiskirjeiden liiallinen tykittäminen asiakkaille on kuitenkin haitaksi.

5. PIDÄ BLOGIA
Mikä olisikaan parempi idea, kuin alkaa kirjoittamaan blogia. Tuota sisältöä esimerkiksi hyvistä tarjouksista tai vaikkapa vinkeistä jotka liittyvät toimialaasi. Muista käyttää tekstissäsi aiemmin kartoitettuja hyviä avainsanoja. Sisällön tulisi olla pituudeltaan vähintään 300 sanaa, jotta Google arvioi sen tärkeäksi. Tämä sääntö pätee kaikkeen hakukoneoptimointiin.Jos myyt vaikkapa kameroita, niin kirjoita blogissasi niistä. Joku saattaa googlatessa hakea esimerkiksi jotain arvostelua kamerasta, jota on ostamassa. Varusta blogitekstisi vielä videolla, niin olet jo muita kamerakauppiaita edellä.

6. VIDEOSISÄLTÖ
On sanomattakin selvää, että videot ovat tulevaisuudessa yhä enemmän ja enemmän arkipäivää. Verkkosivuilla oleva teksti vähenee jatkuvasti ja luultavasti tulevaisuudessa tekstiä ei edes enää tungeta verkkoon. Nuoret katsovat jo paljon videoita, mutta myös vanhan liiton ihmiset tulevat hyvin perässä. Videoiden tekeminen on erittäin yksinkertaista ja esimerkiksi nykyaikaisella älypuhelimen kameralla voi saada peräti 4K-laatua aikaiseksi. Myös hakukoneet arvostavat videosisältöä korkealla prioriteetilla.Vielä yksi hyvä vinkki liittyen videoihin on se, että lisää jokaisen tuotteen yhteyteen kuvien lisäksi myös videomateriaalia. Sen avulla tuotteesta tulee houkuttelevampi. Videota katsoessa asiakas pääsee lähemmäksi tuotetta, saa siitä paremman kuvan ja on täten lähempänä ostopäätöstä.

 

https://hub.elisa.fi/verkkokaupan-yllattavat-trendit/
https://www.viidakko.fi/ajankohtaista/koodiviidakko-blogi/kirjoitus/case-uutiskirje-kymmenkertaisti-sivuston-kavijamaarat.html?page=2%3Fpage%3D2%3Fpage%3D2%3Fpage%3D2&p134=19
https://www.youtube.com/watch?v=LYUYRL9XeoU

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close