Tampere
24 Nov, Tuesday
2° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee: Hyvinvoinnin vuosi



Kirjoittanut: Mika Nurmi - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
-
-
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Vuosi 2019 on ollut todella sekava ja energiasyöppö. On tullut kasvatettua omaa liiketoimintaa, käytyä koulua ja start up -kiihdyttämöä samaan aikaan. Vaikka vuosi onkin ollut opettavainen ja innostava, niin myös kaukana terveellisestä. Stressi on ollut rajua ja varmasti aiheuttanut jo fyysisiä vaurioita kehossa, joiden korjaaminen vaatii aikaa. Ensivuodesta aionkin tehdä hyvinvoinnin vuoden itselleni ja aion keskittyä kehon ja mielen hyvin vointiin. Tästä syystä päätin kirjoittaa lyhyen blogiesseen aiheesta ja napata itselleni ylös muutaman ohjeen, joiden avulla ensi vuodesta voin tehdä itselleni kasvattavan myös muutenkin kuin kokemuksien puolesta, mutta myös mentaalisen ja fyysisen kasvun puolesta.

 

  1. Univaje voi myös johtua heikosta ravinnon saannista. Tämän olen kokenut itselleni haastavimmaksi koko syksyn aikana. Kun on ollut kiire joka paikkaan, eikä opiskelijan varoilla kykene syömään ihan missä vaan, niin ensi vuonna aion huomioida ennakoinnin ruoan suhteen ja tehdä sitä valmiiksi aina pari päivää kerrallaan, eli meal preppausta.
  2. Henkisestä hyvinvoinnista puhuinkin jo aikaisemmassa esseessäni ja siitä aion pitää erityistä huolta jatkossa. Aion ottaa mm. meditoinnin osaksi jokapäiväisiä rutiinejani, mutta myös fyysisen liikunnan, koska mieli ja keho ovat hyvin pitkälti linkitettynä keskenään.
  3. Aion jättää teknologian vähemmälle ja keskittyä enemmän kirjoihin. Niin kuin aikasemmassa esseessä kävin läpi, niin pitkäaikaiset rutiinit vaikuttavat positiivisesti aivojen kehitykseen ja pitkäjaksoiset tavat tekevät niihin pysyviä muutoksia. Joten ensi vuonna varjelen unta ja oppimista.
  4. Luonnossa liikkuminen on ollut minulle aikaisemmin todella tärkeässä osassa arkisia rutiineja. Ennen opiskelujen aloittamista suuntasin aina töistä päästyäni lenkille lähimpään metsään. Tämä rutiini on sittemmin opiskelut aloitettuani jäänyt, mutta sen aion ottaa osaksi, mutta myös uuden harrastuksen avantouinnista.

Blogi: https://seilorinurmi.wixsite.com/mysite

 

Lähteet:

https://www.businessinsider.com/8-best-tips-to-be-healthier-according-to-experts-2019-3?r=US&IR=T#prioritize-sleep-and-your-sleep-cycle-1

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close