Tampere
20 Apr, Saturday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee: Golden 24 Hours



Kirjoittanut: Titta Savolainen - tiimistä Kajo.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Blogiteksti on julkaistu vuoden 2018 vuosikirjassa.

Tiimin kanssa yhdessä jaetut kokemukset ovat varmasti monen top-listalla, kun kysytään ikimuistoisimpia hetkiä akatemiataipaleelta. Niistä viimeisin Final Campin lisäksi on 24H-loppunäyttötapahtuma, joka pistää tiimityöskentelyn ja paineensietokyvyn koetukselle vielä viimeisen kerran. Kyseessä on myös ainoa osa Proakatemian opintoja, josta saamme arvosanan asteikolla 1-5.

24H on tapahtuman muotoon rakennettu valmistuvien tiimien loppukoe, joka järjestetään vuosittain marraskuussa. Tänä vuonna valmistuvat tiimit olivat Total, Massive, Eventa 3.0 ja Motive 3.0.  Se on viimeinen yhteinen haaste oman tiimin kanssa, jossa pääsevät testiin opintojen aikana kertyneet opit, innovointitaidot sekä ongelmanratkaisukyky. Avainasemassa on ymmärtää omaa toimeksiantajaa eli asiakasta ja kartoittaa tämän tarpeet.

24H-projektitiimi koostuu 2. ja 3.vuoden opiskelijoista. Tänä vuonna tiimissä olivat itseni lisäksi Emilia Koskiniemi, Eeva Haapamäki, Kiia Innainmaa ja Karoliina Kovalainen. Projektitiimiläisen näkökulmasta projekti kestää kaksi vuotta, eli siinä pääsee järjestämään kaksi 24H-tapahtumaa. Projekti alkaa aina alkuvuodesta sillä, että vanhemmat opiskelijat rekryävät tiimin pinkuista 2-3 henkilöä. Tämän jälkeen aloitetaan yritysten kontaktointi, joka on projektissa haastavin ja aikaa vievin osuus.

Ulkopuoliselle projekti kuulostaa tapahtumajärjestämiseltä, mutta todellisuudessa merkittävin osa projektista on ratkaisukeskeistä myyntiä. Ei ole itsestään selvää, että yritysedustaja on valmis tulemaan tiettyinä päivinä marraskuussa oppilaitokseen ja vieläpä maksaa parhaimmillaan ratkaisusta tiimille yli 4 000 euroa.

Kuten valmistuvilla 24H:n aikana, on projektitiimillä kontaktoidessa avainasemassa kuunnella asiakasta ja kartoittaa tämän tarpeet. Yhteensä lähestyimme puolen vuoden aikana yli 100 yritystä, joista haaviimme saimme seitsemän toimeksiantajaa. Mielenkiintoiset ja haastavat toimeksiannot tulivat Aamulehdeltä, Business Tampereelta, Leppäkosken Energialta, Sastamalan kaupungilta, Vincitiltä, Wihurilta ja YIT:ltä. Arvosanat olivat tänä vuonna tasaisesti kolmosia ja nelosia. Vuosi vuodelta panokset kovenevat ja tapahtuman myötä Proakatemian tunnettuus yritysten keskuudessa kasvaa.

Syksyllä panostimme teeman suunnitteluun ja itse tapahtuman rakentamisen. Tämän vuoden teemaksi valikoitui ”Golden 24 Hours”. Parasta projektissa on projektitiimin kanssa jaetut kokemukset sekä se, että saa järjestää valmistuville tiimeille arvokkaan ja juhlavan tapahtuman alusta loppuun. Tavoitteena on valmistella se yksityiskohtineen niin huolella, että he voivat keskittyä tapahtumapäivinä pelkästään ratkaisuiden työstämiseen.

24H on ainutlaatuinen vuoden kohokohta, jossa elää mukana koko akatemiayhteisö. Se huipentuu siihen, kun pääsee yllättämään etenkin valmistuvat toimeksiannoilla ja toimeksiantajat itse tapahtumalla. Onnistunut tapahtuma hämmästyttää juhlavuudellaan sekä Proakatemian yhteisöllisyydellä ja tiimien innovointikyvyillä!

Aihetunnisteet:
Kommentoi