Tampere
19 Apr, Friday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee: European Innovation Academy ja pitsaus



Kirjoittanut: Salla Vaittinen - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Vietin kolme viikkoa Portugalin auringon alla. Tosin auringon näki vain kongressisalin isoista ikkunoista, sillä vietimme päivämme tiimeissämme työstäen startuppia. Olin European Innovation Academyn startup kiihdyttämö –ohjelmassa mukana. Aika meni älyttömän nopeasti, ja uutta on ehtinyt oppia monesta eri aihe-alueesta joka päivä. Tässä blogitekstissä rajaan alueen pitsaukseen ja siihen liittyviin oppeihin, mitä olen ohjelmasta saanut.

 

  1. Pitsauksessa ei ole sääntöjä. On olemassa asetetut aikarajat tai ”yleisesti hyväksytyt” mantrat tai tavat pitsata. Persoonallisuus ja tunteet pitäisi saada välittymään investoijille asti. Heidän täytyy nähdä koko tiimin palo ja nälkäisyys ideaa kohtaan, minkä he ovat luoneet. Jos esimerkiksi koko tiimi on pitsauksen aikana mukana huoneessa tai lavalla, he kiinnittävät huomiota tiimiläisten kehonkieleen. Myös siihen, kuka vastaa pitsin jälkeisiin kysymyksiin, dominoiko joku keskustelua ja millä tavalla tiimissä on sovittu, kenelle mikäkin aihealueen kysymykset kuuluvat. Huomasimme myös, että pitsauksen visuaalinen toteutus kannattaa pitää niin yksinkertaisena kuin mahdollista.

 

  1. Pitsauksella ostetaan aikaa. Sen on tarkoitus saada investoija kiinnostumaan ideaasta ja näkemään potentiaali tiimissä. Saamaan investoija janoamaan lisää tietoa ja sopimaan tapaamisia ja palavereita idean tiimoilta. Viimeinen päivä EIA –ohjelmassa huipentui pitsauskaruselliin, jossa oli aikaa pitsata kolme minuuttia, investoijilla oli aikaa kysyä kysymyksiä kolme minuuttia ja tiimillä oli aikaa kysyä investoijilta kysymyksiä kolme minuuttia. Karusellin jälkeen valittiin kymmenen parasta pitsaamaan vielä kerran, isolla lavalla ja yleisölle.

 

  1. Pitsaus voi olla tarinankerrontaa, mutta tarinan sankari ei ole startup ideasi. Kolmessa minuutissa pystyy kertomaan hyvän tarinan, jossa kuvauksellisesti investoijat saadaan mukaan matkalle, kuljetetaan heitä mukana ja tuodaan takaisin saliin. Tarina voi mennä tuttua kaavaa, johon tarvitaan sankari, jokin ongelma tai vaikeus ja jokin yllättävä elementti tai käänne. Tarinassa on aina sankari, mutta pitsauksessa sankari on asiakas. Startup idean rooli voi olla enemmänkin yllättävä käänne, mitä ei osannut odottaa tulevan.

 

  1. Valmistaudu kysymyksiin. Kun teimme pitsausta porukalla, sovimme, että mainitsemme ideamme tulorakenteesta yhdellä tai kahdella lauseella. Silloin voimme olla varmoja, että siitä investoijat tulevat kysymään lisää. Ei tarjota kaikkea ensimmäisella kolmella minuutilla. Ja, pystyimme valmistelemaan oman sliden pelkästään tulorakennemallille, mikä oli spesifimpi ja selkeä. Investoijia kiinnostaa tiimin visio ja miten se tiimin kanssa toteutetaan. Heitä kiinnostaa kokonaismarkkinat ja kohdemarkkinat, mistä aiotaan aloittaa. Myös se, mitä tapahtuu seuraavan puolen vuoden ja vuoden aikana.

 

 

Tällainen intensiivinen jakso missä opittiin, kuinka ideat viedään käytäntöön ja saadaan jotain tapahtumaan, tuli juuri oikeaan aikaan. Toivottavasti syksymme Promisiassa lähtee yhtä hyvällä pöhinällä käyntiin. Kun pääsi todistamaan, kuinka pitkälle viiden hengen tiimi kolmessa viikossa pääsi, niin en malta odottaa missä olemme syksyn aikana, kun puhutaan kahdestakymmenestä Promisiaanista.

Kommentoi