Tampere
28 Mar, Thursday
11° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee: Aloita startuppina ja suuntaa ylös



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Otetaanpa ensin käsitteet haltuun. Koska monen päässä termit kasvuyritys ja startup-yritys menevät hieman sekaisin, on mielestäni aiheellista valaista asiaa hieman. Startup-yritys on yleensä nuori, enintään muutaman vuoden vanha yhtiö, joka keskittyy innovatiivisten tuotteiden ja ideoiden kehittämiseen. Startup-yritys vasta kehittää ensimmäistä tuotettaan eikä vielä tuota voittoa. Sen lisäksi, että startup-yritys on nuori, tavoittelee se myös nopeaa kasvua.

Kasvuyritys taas on kasvava yritys, jonka liikevaihto nousee tietyn prosentin verran kolmen tai useamman peräkkäisen vuoden aikana. Kasvuyritys voi tarkoittaa mitä tahansa yhtiötä, joko juuri aloittanutta startup-yritystä tai suurta jo pörssiin listautunutta suuryritystä.

Nimityksiä startup ja kasvuritys käytetään usein hieman valheellisestikin synonyymeinä. Startup-yritys on yleensä kasvuyritys, mutta kasvuyritys ei välttämättä ole startup-yritys.

Startup-yrityksen rahoitus

Monien startup-yritysten alkuvaiheet ovat taistelua elämästä ja kuolemasta. Koska alkupääomaa ei ole, on pakko hankkia rahat jostain. Tällöin joudutaan vaikean tilanteen eteen, kun tuotetta ehkä vielä kehitetään markkinoille, eikä sen toimivuudesta ole juurikaan todisteita. Idea voi toki olla hyvä, mutta lopullinen vastaanotto markkinoilla ei siltikään ehkä ole sitä, mitä aina toivoisi.

Haasteena on se, että palvelun tai tuotteen kehittäminen ja markkinointi on kallista. Kun otetaan lainaa, on syytä miettiä tarkkaan oman yrityksen strategia ja tavoitteet. Muutaman vuoden kuluttua yrityksen tulisi kasvaa niin, että se pystyisi kattamaan myös alun pääoman kulutuksen ja näin ollen saavuttamaan break even -pisteen. Kun alun pääoma on kuitattu, tulee yrityksen joko tuottaa voittoa tai kattaa tappionsa muiden vuosien voitoilla.

Startup-yritysten haasteet ja mahdollisuudet

Koska startup-yritykset ovat usein yrityksiä, jotka tuovat markkinoille sellaisen palvelun tai tuotteen, mitä ei ole ennen nähty, on heidän toiminnassaan silloin sekä mahdollisuuksia, että tiettyjä uhkia. Uutuusarvo ja ongelmanratkaisu ovat niitä arvoja, joita startup-yritykset usein hyödyntävät. Tuotteet tai palvelut ratkaisevat tietyn ongelman uudella tavalla, joka voi olla esimerkiksi hauskempi, säästeliäämpi tai muuten vain parempi. Tämä vetoaa ihmisiin.

Uhkana tietenkin on se, ettei uusi palvelu tai tuote vetoakkaan ihmisiin yhtään. Ideaa voidaan pitää turhuutena tai sitä ei osata markkinoida tarpeeksi selkeästi. Onkin hyvä muistaa, että vaikka idea omassa päässään tuntuisi kuinka hyvältä tahansa, on syytä tehdä edes jonkinlainen markkinatutkimus aiheesta. Kun markkinatutkimus on tehty, on mielessä edes jonkinlaiset raamit sille, että onko ideasta startup-yritykseksi ja tulevaisuudessa kasvuyritykseksi.

Loppujen lopuksi startup-yrittäjä voi olla kuka vain, mutta kasvuyrittäjänä toimimiseen vaaditaan edes jonkinlaista panostusta.

Lähteet:

What is startup? Investopedia. Luettu 15.3.2018. https://www.investopedia.com/terms/s/startup.asp

Julkaistu Totalin blogissa 15.3.2018.

Linkki: https://pieceoftotal.blogspot.fi/2018/03/aloita-startuppina-ja-suuntaa-ylos.html

 

Aihetunnisteet:
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close