Tampere
25 Jan, Monday
0° C

Proakatemian esseepankki

Blogi: Ratsastajan oheisliikunta



Kirjoittanut: Tiinu Pärssinen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Tämä blogi on julkaistu hevos-aiheisella instagram tililläni. Halusin keskustella ratsastajan oheisliikunnasta ja sen merkityksestä. Raportoin tuloksista tähän myöhemmin, kun postaus on saavuttanut lukijoita.

Teksti:

Mä oon viime aikoina paljon pohtinut oheisliikunnan tärkeyttä ratsastuksessa. Itseasiassa se on muuttanu aika paljon mun treenejä ja intoa myös treenata! Mun urheilu koostuu ratsastuksen lisäksi salista ja uinnista. Kävin syksyllä pilates kurssilla, joka oli suunnattu erityisesti ratsastajille. Sen jälkeen en oo salilla tehnyt suurinta osaa liikkeitä isoilla painoilla, vaan keskittynyt enemmin siihen, että lantio pysyy suorassa koko liikkeen ajan. Tai, että lapatuki säilyy, eikä romahda jossain kohtaa. Yllättävän haastavaa ja rankkaa vaikkei vastuksena ole kuin kuminauha! Mulla toki lantio on lähtökohtaisesti ollut aika vino ja sitä on paljon korjattu kiropraktikon avulla.

Toinen juttu mikä parantaa kropan suoruutta on uinti. Tai niin väitän, mitään faktaa en löytänyt. Keskityn uidessa siihen, että voimantuotto lähtee tasaisesti molemmilta puolilta. Monesti uinnin jälkeen mun heikompi eli vasen puoli on kipeä ja oon ajatellut sen johtuvan siitä, että se on tehnyt eri lailla töitä, kun maan painovoima ei ole vetänyt sitä tuttuun asentoon.

Ratsastajalle on kuitenkin just nämä keskivartalon tukilihakset, jotka ylläpitävät dynaamista tasapainoa, tosi tärkeitä. Eli se, että ei jännity, vaikka käyttää aktiivisesti lihaksia. Jännittyneenä oma kroppa muuttuu kovaks, ja no kyllä me kaikki tiedetään onko hevonenkaan silloin rento..

Musta ois kiva puhua enemmän oheisliikunnasta, koska sillä on iso vaikutus itse ratsastamiseen!

Lähde:

Suur-Inkeroinen, S. N.d. Ratsastajan oheisharjoittelu – lihaskunto. Luettu 16.12.2020. https://tietoinenratsastus.suvintuulet.fi/ratsastajan-oheisharjoittelu-lihaskunto/

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close