Tampere
29 Mar, Friday
3° C

Proakatemian esseepankki

Blogi osana yrityksen markkinointia



Kirjoittanut: Ida-Maria Valtti - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Minustako bloggaaja? Bloggaajan käsikirja
Minna Luoma
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

”Jos et ole somessa, et ole olemassa”. Näin kirjoittaa Minna Luoma kirjassaan ”Minustako bloggaaja? Bloggaajan käsikirja”. Tämä lause ei pelkästään päde yksittäiseen ihmiseen, vaan on sovellettavissa myös yrityksiin. Jos yritys ei löydy sosiaalisesta mediasta, onko yritystä olemassa?

Asiakkaiden kanssa vuorovaikutukseen pääseminen on tehty tänä päivänä helpoksi. Siinä missä ennen yritettiin puhutella asiakasta yksipuoleisesti lehti-ilmoituksin ja postiluukusta tipahtelevin mainoksin, tänään voit oikeasti keskustella asiakkaidesi kanssa reaaliaikaisesti esimerkiksi Instagramin tai Facebookin avulla. Näissä nopeissa viestintäkanavissa pyörii paljon potentiaalisia asiakkaita ja mainontaa pystytään kohdentamaan yrityksen kohderyhmälle hyvinkin näppärästi, mutta laajemman informaation tai tekstin jakaminen ei näissä useinkaan houkuttele sisällön selaajaa. Tästä pääsemmekin esseen keskeisimpään käsiteltävään kysymykseen.

 

Miksi yrityksellä pitäisi olla blogi?

Jos ja kun yrityksellä on omat verkkosivut, on ne hyvä pitää säännöllisesti päivittyvinä ja ajankohtaisina, jotta uudetkin asiakkaat löytävät yrityksen sivuille. Hakukoneet rakastavat säännöllisesti päivittyviä verkkosivuja ja asiakkaat rakastavat heitä auttavaa sisältöä. Toisin kuin moni muu viestintäkanava, mahdollistaa blogi suuremmankin tietomäärän jakamisen kerralla ilman, että se hätistää lukijan tiehensä.

Yrityksen blogi kannattaa sisällyttää osaksi olemassa olevia verkkosivuja. Blogi on edullinen tai jopa ilmainen markkinointikanava, joka mahdollistaa mielenkiintoisen ja ajankohtaisen sisällön jakamisen asiakkaille. Vaikka verkkosivut eivät uusiutuisi ja päivittyisi jatkuvasti, pitää blogin päivittäminen verkkosivut ajan tasalla. Jos yrityksesi myy esimerkiksi vaatteita, voi blogissa jakaa vinkkejä vaatteiden huoltamiseen, pukeutumisneuvoja tai vaikkapa esitellä kevään uutuusmallistoja. Näin asiakas saa syyn palata yrityksesi nettisivuille ja sivustolla on aktiivisia kävijöitä ja näin myös potentiaalisia asiakkaita.

Sosiaalisen median aikakaudella asiakkaista on tullut nirsoja sisällön suhteen. Enää ei riitä, että yritys jakaa vain tietoa tuotteistaan tai palveluistaan kasvottomana, persoonattomana henkilönä. Lukijoita kiinnostaa enemmän ihmiset kuin yritys. Asiakkaat janoavat tarinoita, he tahtovat hyötyä sisällöstä tai viihtyä sen parissa. Blogi on loistava väline luoda yritykselle kasvot, näyttää ihmisiä yrityksen takana ja palvella asiakasta tarjoamalla hänelle viihdyttävää, auttavaa tai muuten puhuttelevaa sisältöä. Tällaista ihmiseltä ihmiselle markkinointia kutsutaan H2H- eli human to human- markkinoinniksi.

 

Mitä yrityksenä bloggaamisessa pitää ottaa huomioon?

 

Blogit eivät ole enää uusi juttu sosiaalisessa mediassa, saati yrityksen markkinoinnissa. Enää ei riitä, että blogissa on tekstiä ja pari kuvaa, sillä lukijat tunnistavat heikosti tehdyn sisällön helposti. Kun yritys lähtee suunnittelemaan blogiinsa sisältöä, kannattaa se aina aloittaa lukijan, eli sen potentiaalisen asiakkaan, kenkiin astumalla. Profiloi blogillesi kohderyhmä. Todennäköisesti tämä kohderyhmä on sama, kuin yrityksesi asiakkailla. Suuntaa kirjoittamasi teksti hänelle eli puhuttele postauksessasi yhtä lukijaa.

Otsikoi blogipostauksesi vetävästi. Hyvä otsikko nappaa lukijan mukaansa ja saa hänet lukemaan postauksen. Postauksen ensimmäiset lauseet ovat ne, jotka saavat lukijan jatkamaan postauksen loppuun asti. Aloita blogipostaus siis mukaansatempaavasti. Kuvat ovat iso osa blogipostausta. Postauksen aiheeseen sopivat kuvat jäsentelevät tekstiä ja tekevät postauksesta visuaalisesti miellyttävämmän katsoa. Panosta sopivan kokoisiin ja laadukkaisiin kuviin, jotka tukevat postauksesi aihetta.

Säännöllisyys ja suunnittelu ovat bloggaamisessa ehkäpä yhdet tärkeimmistä työkaluista. Kuten alussa mainitsin, säännöllinen postaustahti pitää yrityksen verkkosivut ajankohtaisina ja kiinnostavina. Säännöllinen postaustahti voi olla kaksi kertaa viikossa tai kaksi kertaa kuukaudessa tai jotakin siltä väliltä. Blogia perustettaessa kannattaa kuitenkin pitää mielessä, miksi blogin perustaa. Liian harvoin päivittyvä blogi ei palvele ketään, vaan sekä sinä että asiakkaasi saavat parhaan hyödyn blogista, kun se päivittyy säännöllisesti.

Blogin ei tarvitse olla mainoskanava täynnä liian tiukkaa asiatekstiä. Päin vastoin, liian asiakeskeinen blogi ei välttämättä tarjoile lukijalleen aihetta viihtyä blogin parissa.  Yrityksen blogia voi kirjoittaa yrityksestä ja blogin tyylistä riippuen yksi henkilö tai sillä voi olla monta kirjoittajaa. Blogiin kirjoitetuista postauksista voi saada hyviä postausideoita myös yrityksen muihin sosiaalisen median kanaviin ja blogipostauksia kannattaakin mainostaa esimerkiksi yrityksen Facebook- sivuilla tai Instagramissa. Asiakkaat oppivat tuntemaan yrityksen, sen työntekijät ja palvelut blogin kautta ja näin asiakkaat tuntevat tulevansa tutuiksi yrityksen kanssa. Tällaisesta markkinoinnista syntyy helposti puskaradioefekti, joka saa asiakkaan lähestymään helpommin yritystä, koska hän kokee yhteenkuuluvuuden tunnetta yrityksen kanssa ja saa siihen tarttumapintaa. Blogi antaa lukijalleen mahdollisuuden kokea samaistuttavuutta ja luo hyvää tunnelmaa ja luottamusta asiakkaan ja yrityksen välille.

Blogi on ehdottomasti pitänyt pintansa osana yritysten markkinointia ja viestintää. Mielestäni siitä huolimatta, vaikka blogin kulta-ajoista ollaan siirrytty jo tiukat 11- vuotta eteenpäin, on blogi edelleen ajankohtainen ja kätevä markkinointiväline yritykselle. Blogimaailma tosin on muuttunut hurjastikin näiden vuosien aikana ja näkisin, että blogia olisi mahdollista edelleenkin kehittää asiakaslähtöisemmäksi ja tuoda siihen aivan uusia sfäärejä tekniikan kehittyessä. Vai miltä kuulostaisi esimerkiksi yrityksen oma virtuaalitodellisuusblogi, jonka kautta lukija pääsisi tutustumaan yrityksen arkeen ja katsomaan häntä hyödyttävää sisältöä suoraan vr- lasien lävitse?

Kommentit
  • Arttu Hilli

    Todella järkevää asiaa! Blogit ovat ehkä tietyllä tavalla kääntyneet sähköpostimarkkinoinnin ohella ns. “vanhojen ei enää toimivien markkinointitapojen kastiin”. Ainakin ymmärtääkseni se on jokseenkin yleinen ajatusmaailma, että blogeja kirjoitetaan vain hakukoneoptimoinnin vuoksi. Voi toki olla, että olen lukenut ilmapiiriä myös väärin.

    Olen samaa mieltä siinä, että blogeissa on vielä valtava potentiaali asiakasviestinnässä ja arvon luonnissa. Ihastuin sun nostoon siitä, että blogienkin olisi aika nousta uusiin svääreihin! Voisin kuvitella, että pienikin kehitys kohti uudenlaista blogia voisi saada parhaimmillaan yritykselle sekä hyvää näkyvyttä että aiheuttaa jopa “uuden ajan yritysblogeissa”. Mikä se uusi juttu sitten on? En tiedä, voi hyvin olla vaikka mainitsemasi VR-blogi. Otan kyllä tästä innostuneena hieman aikaa uuden blogi konseptin innovoinnin parissa!

    7.2.2021
  • tarmobmwm3

    Kannattaa tsekkaa jos markkinointi vahankin kiinnostaa: https://sitely.fi/menestysfunneli

    16.1.2023
Post a Reply to Arttu Hilli cancel reply

Add Comment
Loading...

Vastaa käyttäjälle Arttu Hilli Peruuta vastaus

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close