


Blogi: Mitä haluan oppia markkinoinnista osa 1
Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Olen koittanut listata itselleni asioita ylös, joita haluan vielä oppia loppu kouluaikanani. Periaatteeni on, että mietin listaa itselleni, ja sen lisäksi mietin missä ja miten pääsen oppimaan näitä asioita. Usein sitä kuin sattumalta pääsee itseään kiinnostavien asioiden pariin työskentelemään, kun tiedostaa kiinnostuksen kohteensa. Itselläni kehittämiskohteena tällä hetkellä on markkinointi, ja siitä vaikuttajamarkkinointi, markkinointiviestintä ja sosiaalisen median markkinointi. Aiheet ovat aina kiinnostaneet minua, mutta viimeisen vuoden aikana olen oppinut markkinoinnista niin mielettömän paljon uusia juttuja, että kiinnostus sitä kohtaan on noussut entisestään. Kiitos markkinointi opeista kuuluu meidän ihanalle Annille, ja koko Mielan porukalle. <3 Meillä Anni hoitaa pääosin Mielan markkinointia, mutta olemme kaikki sen suunnittelussa ja ideoinnissa mukana. Tykkään muutenkin siitä, kuinka meillä Mielassa kaikki asiat ovat yhteisiä, vaikka ne ovatkin tietyn henkilön vastuulla, käydään muun muassa talous ja markkinointi asioita aina myös yhdessä läpi. Tässä on todellakin hyvä puolensa ja mahdollisuus oppia, koska neljä päätä tuppaa usein saamaan enemmän ideoita kuin yksi.
Vinkkinä muuten varsinkin tuoreemmille akatemialaisille. Proakatemia on siitä jännä paikka, että täällä kannattaa sanoa mitä haluaisi tehdä tai oppia, niin aina löytyy joku kaveri, kellä on sama kiinnostuksen kohde, tai jo idea päässään valmiina. Minullekin keksittiin heti markkinointiaiheista tekemistä Mielalla, kun sanoin kuukausi sitten, että haluan oppia markkinoinnista lisää. Nyt olen tehnyt uutiskirjeitä meille, ja voi jukupätkä sanon, että sekin on ihan uudella tavalla opettavaista hommaa.
Mikä nyt seuraavana kiinnostaa?
Seuraavana vuorossa on vaikuttajamarkkinointiin syvemmin perehtyminen, ja sen opiskelu. Vaikuttajamarkkinointi kiinnostaa minua, koska olemme päässeet sitä jo tekemään Mielalla, ja uskon että siinä on potentiaali valtavasti, kunhan on homma jotenkuten halussa. Ja kyllähän sen jo luvutkin kertovat, sillä 63% alle 35-vuotiaista luottaa enemmän vaikuttajan suositteluun, kuin yrityksen omaan mainontaan. Lähde: Edelman Trust Barometer 2019.
Uskon, että vaikuttajamarkkinointia oppii myös tekemällä, niinkuin olen oppinutkin, mutta haluan oppia myös lisää teoriaa ja muun muassa psykologiaa vaikuttajamarkkinoinnin taustalla.
Eräs asia, joka myös kiinnostaa itseäni suunnattomasti markkinoinnin saralla on se, kuinka eri maissa ja kulttuureissa markkinoidaan. Eri maanosien markkinointia olisi mielenkiintoista oppia, ja perehtyä siihen. Hollannissa vaihto-opiskellessani, tein vertailua kouluprojektissamme paikallisesta vaikuttajamarkkinoinnista verrattuna pohjoismaalaiseen vaikuttajamarkkinointiin, ja se oli todella mielenkiintoista. Ja kaikkihan me tiedämme, että jopa Ruotsi ja Suomi ovat markkinoina toisistaan eroavat.
Seuraavaksi on aika lueskella näistä aiheista blogeja ja kuunnella jokunen podcast, joten jos löytyy vinkkiä, miten syventyä kyseisiin aiheisiin, niin nakkaa kommenttia!
Lähteet: