Tampere
20 Apr, Saturday
-5° C

Proakatemian esseepankki

Blogi: Facebook markkinointia aloittelijalle



Kirjoittanut: Minna Järvinen - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
digimarkkinointi.fi
Katri Leväinen
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Minä halusin oppia Facebook markkinoinnista, koska sain vastuulleni hoitaa isäni nettikaupan markkinoinnin. Olemme perinteinen perheyritys ollut jo vuodesta 1932 ja perheemme on tottunut toteuttamaan markkinointia todella perinteisin keinoin. Kun siirryimme 2020-luvulle, totesin, että myös markkinointi on muuttunut tässä yrityksessä. Minä haastoin perhettämme muuttamaan ajattelumallia markkinoinnista ja he haastoivat minua toteuttamaan tämän asian. Löysin avukseni digimarkkinointi.fi nettisivun. Siellä on kerrottu kattavasti satojen eri blogien kautta erilaisia keinoja markkinoinnin aloittamiseen diginä.

 

Tässä blogitekstissäni nostan kuitenkin vain yhden tekstin ylitse muiden. Nimittäin tämä teksti auttoi minua, vasta-alkajaa ymmärtämään asioita digimarkkinoinnista paremmin. Blogitekstin otsikko oli: ”Näin vältät Facebook markkinoinnin 5 yleisintä virhettä. ” Blogin kirjoittaja Katri Leväisen tekstissä ensimmäisenä kohtana nostetaan Facebook markkinoinnin tavoitteet. Minä luulin, että tämä on selviö. Mutta tässäkin pätee vanha sananlasku: ”kertaus on opintojen äiti”. Kun toiminnassa on tavoitteet, on paljon helpompi rakentaa raamit sen ympärille. Tavoite pitää siis olla mietittynä niin koko toiminnalle kuin yksittäisille päivityksillekin. Esimerkiksi paljon Facebookissa käytettyjä arvontoja ei ole hyödyllistä toteuttaa sen takia, koska halutaan lisää seuraajia nopeasti. Tälläkin paljon käytetyllä päivityksellä pitäisi olla joku kauaskantoisempi tavoite, esimerkiksi kerätä seuraajista tietoa samalla.

 

Leväinen nostaa seuraavaksi kohdaksi markkinoinnin mittarit. ”Facebook markkinoinnin tavoitteiden ja mittareiden tulisi kulkea käsikädessä. ” Mittareita mietittäessä tulisi pohtia juuri ne mittarit, mitkä veisivät omaa liiketoimintaa eteenpäin. Itse vasta-alkajana aion vielä selvittää, mitä seuraavat sanat tarkoittavat: CTR, CPC ja ROAS.

 

Kaikki Facebook markkinointiin liittyvä on minulle uutta. En myöskään ollut osannut ajatella sitä, miten pystyn seuraamaan Facebook sivustolla vierailevia ihmisiä. Pixel Helper lisäosan avulla pystyy helposti tarkistamaan sivun seurannan toimivuuden. Lisäosa mahdollistaa myös tulosten ja konversioiden seuraamisen lisäksi uudelleenmarkkinoinnin ja erilaisten kohderyhmien luomisen, kuten kaksoisolentokohderyhmien. Nyt minulla soi iso kysymys, että mikä kaksoisolentokohderyhmä? Noloa myöntää, että en tiennyt tätäkään.

 

Miten sitä alkuun kuvittelinkin, että Facebook markkinointi olisi yksinkertaista. Pyh ja pah sanon minä, mitä pidemmälle pääsen Leväisen kirjoittamaa blogia. Seuraavaksi hän kertoo koneoppimisesta ja sen hyödyntämisestä. Onnekseni tässä oli kyse siitä, että Facebook tarjoaa itse tehokkaita vinkkejä ja ehdottaa rajauksia Facebook algoritmin perusteella. Ei kannata alkaa ryttyilemään siis algoritmejä vastaan.

 

Blogin viimeisessä kappaleessa Leväinen viittaa palvelumuotoiluun ja asiakkaan kulkemaan palvelupolkuun, jonka hän käy läpi Facebookissa. Laadukas ja hyvin suunniteltu sisällöntuotanto palvelee sekä palveluntuottajaa että asiakasta. Se mitä laadukas sisältö on, on jokaisen oma mielipide. Kun tietää oman asiakaskuntansa pystyy paremmin suunnittelemaan mielenkiintoista sisältöä.  Jos sinulle tuli ajatuksia, niin arvostaisin jos jaksaisit kommentoida ne tähän alle. Facebookista löytää nämä yrityksen sivut nimellä Nettomatti. Kaikki apu ja kommentit ovat tarpeen näin aloittelijan polulla.

Kommentoi