Tampere
27 Nov, Friday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Black Friday – hömpötys



Kirjoittanut: Juha Hyytinen - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Viime perjantaina oli taas aika Black Fridayn. Yhdysvalloista Suomeen rantautunut alerumba starttaa joulusesongin ja silloin myydään tuhansia tuotteita poikkeuksellisen edulliseen hintaan. Tai ainakin näin meille väitetään. Yhdysvalloissa kyseisenä päivänä ihmiset odottavat tunteja kauppojen ovien edessä, jotta he saisivat jonkun tietyn tuotteen älyttömän halvalla. Kun liukuovet aukeavat alkaa kaaos, jossa ei anneta senttiäkään armoa vierustoverille, koska hän voi olla juuri se, ketä vie sinun edestäsi halutun taulutelevision.

 

Kyseinen ostotapahtuma herättää tunteita suuntaan, jos toiseen ja vuosi vuodelta se saa entistä enemmän palstatilaa niin hyvässä kuin pahassa. Jotkin tietyt tuotteet laskevat hinnassa valtavasti tämän päivän aikana kuten esimerkiksi lentoliput, mutta todistetusti monien tuotteiden hinnat eivät laske, vaan nousevat kyseisenä päivänä. Ja tätä me sinisilmäiset kuluttajat emme tajua siinä hetken huumassa. Kunhan on paljon kirkkaita värejä ja huutomerkkejä mainoksessa, olemme jo matkalla kohti paikallista kauppakeskusta. Joonas Turusen ja Juhani Saarisen Helsingin sanomien artikkelissa on nostettu pöydälle muutama esimerkkituotetta, joiden hintaa on oikeasti nostettu Black Fridayn aikana.

 

Esimerkki

Philipsin 55 tuumainen televisio + Soundbar-kaiutin

Hinta 15.11 = 799,85€

Hinta 29.11 = 899,85€

Niin sanottu vanha hinta = 1099,80€

 

Itse tykkään todella paljon vertailla eri tuotteiden hintoja muutamien viikkojen ajan ennen kuin ostan tuotteen ja myöskin ostamisen jälkeen. Huomasin itsekin tässä viikon aikana, että luistimet jotka ostin noin kaksi kuukautta takaperin, olivat 50€ kalliimmat nyt ja niiden niin sanottu normaalihinta oli melkein 600€. Olipa kyseessä melkein mikä tahansa tuote, sitä ei koskaan myydä sillä alkuperäisellä hinnalla. Välillä naurattaakin, kun elektroniikkaliikkeissä myyjät koittavat syöttää tätä narua ja esimerkiksi -70% ”alennettua” hintaa televisiosta. Ymmärrän, bisnes on bisnestä. Yritykset koittavat vain saada mahdollisimman paljon voittoa ja se on täysin ymmärrettävää. Kuitenkin itseäni mietityttää, että missä kohtaan yrityksen johdolla tämä jatkuva asiakkaan linssiin viilaaminen menee omatunnon päälle? Ja samalla mietin sitä, että miksi ihmiset hairahtavat näihin vuosi toisensa jälkeen. Tyhmyyttä?

 

Myöskin tulee mieleen se, kuinka hanakasti meille tarjotaan erilaisia lisäpalveluita ostettavan tuotteen päälle. Kun olin ostamassa uutta televisiota ja minulle tarjottiin HDMI-johtojen merkitsemistä, totta kai lisähintaan. Minä tiesin ja myyjä vasta tiesikin sen, että kyseinen televisio tunnistaa itse, että missä laitteessa mikäkin johto on. Totta kai tämä on juuri sitä lisämyyntiä, mitä myyjät haluavat mutta minua käy kyllä sääliksi etenkin vanhukset, jotka voivat langeta tähän soopaan. Sama pätee kanssa tuotevakuutuksista, joita yritykset myyvät tuotteisiin ryöstöhinnalla. Kyseinen vakuutus on kalliimpi kuin pienen talouden kotivakuutus, mikä taas korvaa rikkoutuneen tuotteen yhtä lailla kuin liikkeen tarjoama vakuutus. Kuten sanoinkin aikaisemmin, että bisnes on bisnestä, mutta silti..

 

Etenkin isot ketjut ottavat kaiken ilon irti kyseisestä päivästä, kun taas monet pienemmät toimijat eivät lähde mukaan tähän bandwagoniin. Helsingin uutiset haastattelivat Varustelekan omistajaa Valtteri Lindholmia aiheeseen liittyen. Monista liikkeistä poiketen Varusteleka nosti kyseisenä päivänä hintojaan 15-40%, ihan vaan periaatteen vuoksi. Kuitenkin kaikesta tuona päivänä myydyistä tuotteista saadusta tuotosta 5% lahjoitettiin Veikko ja Lahja Hurstin Laupeudentyö ry:lle. Minusta tämä oli hauska veto ja haluaisin nähdä enemmänkin tämänlaista toimintaa!

 

Minusta molemmilla asiakkaalla sekä taholla ketä myy olisi peiliin katsottavaa, kun puhutaan Black Fridaysta. Mitkä ovat sinun mietteet kyseistä päivästä?

 

 

Lähteet:

 

Helsingin Uutiset. 29.11.2019. Luettu 1.12.2019

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/821945-varustelekan-omistaja-black-fridaysta-eihan-tassa-ole-mitaan-jarkea

 

Turunen, J. Saarinen, J. Helsingin Sanomat. 29.11.2019. Luettu 1.12.2019

https://www.hs.fi/talous/art-2000006325850.html

 

 

https://hydeturust.blogspot.com

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close