Tampere
20 Apr, Tuesday
12° C

Proakatemian esseepankki

B 2 B Markkinoinnin & Myynnin Pelikirja



Kirjoittanut: Henri Roivas - tiimistä Eventa.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Oma kiinnostukseni markkinointiin on aikaisemmin ollut hyvin alhaisella tasolla. En ole panostanut omaan julkiseen mediaan, kuten Facebookiin tai Instagram-tiliini. Tämä syystä, että en halunnut käyttää aikaani istumalla tietokoneen tai puhelimen ääressä miettien mikä olisi edustava kuva ja mikä taas ei sopisi ollenkaan ladattavaksi yleisesti nähtäväksi. Tämä ajattelutapa säilyi minulla pitkään, kunnes ulkomailla reissatessani tutustuin lukuisiin uusiin ihmisiin. Verkostoitumisen ansiosta päätin avata uuden Facebook-tilin, jotta voisin pitää yhteyttä myös myöhemmin ihmisiin, joihin tutustuin reissatessani. Käytin pitkän aikaa vain Facebookkia, kunnes aloitin koulun Proakatemialla. Olen aina rakastanut ruoanlaittoa, joten kaverin yllytyksestä otin Snapchatin haltuun ja rupesin huvikseni kuvailemaan lyhyitä kokkailuvideoita julkisesti kaikkien nähtäväksi. Jotakuinkin samoihin aikoihin aloin postailla myös Instagramiin sisältöä kokkaamistani ruoista. Voisi sanoa, että jollain tavalla aloitin itseni henkilöbrändäämisen, ilman että edes tajusin näin tehneeni. Kuten kirjassa B2B markkinoinnin ja myynnin pelikirjassa puhutaan, aloin siirtämään osaamistani digitaaliseen muotoon. Seuraavaksi avaan teille hieman sitä, minkälaiset syyt ja tavoitteet ovat käyttämieni digitaalisten kanavien takana.

 

Olen ensimmäisen kerran ottanut Facebookin käyttöön hyvin nuorena. Syy oli lähinnä siinä, että jokainen tuttuni käytti sitä. Tuohon aikaan käytin Facebookia vain yhteydenpitoon omassa kaveripiirissäni ja kissavideoiden katseluun. Näin tämän kuitenkin turhanpäiväiseksi ajan tuhlaamiseksi kuten aikaisemmin totesin. Vartuttuani ikään, jolloin aloin reissaamaan ympäri maailmaa, otin Facebookin uudestaan käyttöön. Syy tähän oli se, että päätin jatkossa käyttää Facebookkia ainoastaan yhdistääkseni ihmiset, joita en tapaisi kasvotusten kovin usein. Heillä on kuitenkin merkitystä myös ammatillisesta näkökulmasta, sillä verkostojen kerääminen ympäri maailmaa on äärettömän hyödyllistä. Erityisesti nyt, kun työskentelen myynnin ja markkinoinnin parissa matkailualalla, tulevat kontaktit hyötykäyttöön. Facebook on kanava, johon lisään kaikki ihmiset, joihin olen tutustunut reissatessani. Sillä, teenkö heidän kanssaan liiketoimintaa, ei ole merkitystä. Aivan kuten Jarkko Kurvinen ja Mikko Seppä kirjassaan toteavat, Facebookin merkitys bisnesmaailmassa on kasvussa, sillä enää ei olla kavereita pelkästään omassa ystäväpiirissä olevien ihmisten kanssa, vaan myös asiakkaat tulevat osaksi sosiaalisen median kanavia. Vaikka priorisoin hyödyllisiä yrityskontakteja muihin kanaviin, pidän mielessä Facebookkia käyttäessä, että se ei ole pelkästään kuluttajakäyttöön ja sieltä voi tulla erilaisia työtarjouksia tai yhteistyömahdollisuuksia.

 

Minulle ruoanlaitto on elämäntapa. Olen aikaisemmin työskennellyt useissa eri ravintoloissa keittiöpuolella. Kokkaaminen on minulle suuri intohimo. Olen kuitenkin lopettanut ravintolatyöskentelyn rivikokkina, mutta en suinkaan halua sulkea sitä pois elämästäni. Kokkaan lähes päivittäin uusia ruokia. Opiskelen aiheesta säännöllisesti lisää. Tämän seurauksena olen saanut huomattavan määrän positiivisia kommentteja ystäviltäni. He ovat toivoneet, että aloittaisin kokkaamiseni kuvaamisen johonkin julkiseen kanavaan. Tämän seurauksena löysin Snapchatin, kun ystäväni suositteli sitä. Puhuin aiemmin henkilöbrändäämisestä, ja Snapchatin käyttäminen on ollut melko olennainen osa sitä. Snapchatin kautta olen brändännyt kokkausosaamiseni hyvin vahvasti, sillä jokainen tuttuni tietää ja näkee, mitä teen.

 

Instagram puolestaan kertoo, minkälainen olen todella omalta persoonaltani. Tuon siellä esille intohimoni, kuten ruoanlaittoa ja matkustamista, seikkailua unohtama. Se on melkoisen tuore sosiaalisen median kanava minulle. Se sai oikeastaan alkunsa Snapchatin innoittamana. Instagramissa minulla on myös toinen käyttäjä. Se liittyy lähinnä tekemääni työhön myynnin ja markkinoinnin parissa matkailualan yrityksessämme. Pyrkimys on luoda yrityksemme persoonallisuus näkyväksi asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneillemme. Tarkoituksena on tuoda esille tyylimme tehdä töitä ja yrityksemme arvot. Haluamme kuitenkin vielä kehittää ja jatkojalostaa Instagramin käyttöä.

 

Viimeisimpänä sosiaalisen median kanavista olen ottanut käyttöön LinkedInin. Kanavan olen ottanut käyttöön silloin, kun aloitin opintoni Proakatemialla. Sitä oikeastaan suositeltiin minulle useamman ihmisen toimesta, joten päätin ottaa neuvosta vaarin. LinkedIniin pyrin rakentamaan verkoston, joka sisältää mielestäni mielenkiintoisia yrittäjiä, joiden kanssa haluaisin oikeasti tehdä yhteistyötä. Tietysti sinne linkittyy myös kaikki ihmiset, jotka haluavat lisätä minut ja joiden kanssa vietän aikaa opiskeluaikana. Kuten Markkinoinnin ja myynnin pelikirjassa todetaan, LinkedIn on täydellinen kanava siihen, että keräät kaiken osaamisesi ja tekemisesi yhteen paikkaan. Tieto osaamisestani on helposti saatavilla kaikille niille, jotka ovat kiinnostuneet tekemään kanssani yhteistyötä. Voisin kuitenkin vielä kehittää LinkedIn-profiiliani, sillä en ole vielä päivittänyt sinne ihan kaikkea tarpeellista. Toivoisin myös enemmän kommentteja tämän hetkisiltä seuraajiltani mm. taitojen suhteen. Lisäksi LinkedIniin on tarkoitus lähiaikoina lisätä edellä mainitun matkailualan yrityksen sivut, joita aloitan hallinnoimaan. Kohderyhmä päätuotteellemme on yritykset, joten LinkedIn on sopiva kanava tavoittaa oikeat yritykset.

 

Voisin hyödyntää erilaisia kanavia suunnitellummin, ja ehkä jakaa eri alueita tarkemmin eri kanaviin. Olisi ehkä parempi, että jokaisessa kanavassa olisi selkeästi joku tietty aihepiiri, kuten Snapchat on täydellinen kokkaamiseen. Instagramin haluankin pitää rentona ja kuvata asioita, mitä oikeasti tykkään tehdä. B2B on kuitenkin aina H2H. Keep it real, man.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close