Tampere
29 Mar, Friday
3° C

Proakatemian esseepankki

Auton vapaapäivä?



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Teksti on julkaistu kirjoittajan harrasteblogissa 23.8.2018.

Eilen vietettiin valtakunnallista Auton vapapäivää, joka on osa Liikkujan viikkoa. Auton vapaapäivä haastaa kaikki kansalaiset kokeilemaan erilaisia kestäviä kulkumuotoja, kuten pyöräilyä, kävelyä tai julkisia kulkuvälineitä. Tällaisen kokeilun myötä silmät voivat avautua sille, ettei se viiden kilometrin työmatka olekaan niin pitkä matka pyöräillä, jolloin työmatkapyöräily voi tulla osaksi arkea kokeilun jälkeen. Työmatkaliikunta kerryttää aimo potin jokapäiväisestä liikuntasaldosta ja vielä parhaimmillaan täysin ilman ylimääräistä panostamista. Pyöräilemällä keskimääräisellä pyöräilyvauhdilla 15 minuutin / 5 kilometrin mittaisen työmatkan suuntaansa päivittäin, saavuttaa UKK-instituutin liikuntapiirakan mukaisen kestävyysliikuntatavoitteen. Työmatkapyöräilyn lisäksi tarvisi enää käydä kahdesti viikossa salilla tai tehdä muuta lihaskuntoa ja liikehallintaa kehittäviä harjoitteita 😉

Näyttökuva 2018-9-23 kello 20.13.17

UKK-instituutti, 2009, http://www.ukkinstituutti.fi/liikuntapiirakka

Tänä vuonna Auton vapaapäivä osui lauantaille. Perinteisesti Auton vapaapäiväävietetään Suomessa vuosittain 22.9., kun taas muualla maailmassa sitä siirrellään joustavasti sen mukaan, että se osuisi aina arkipäivälle. Tällöin myös Auton vapaapäivän seuraukset ovat selkeämmin nähtävissä katukuvassa autojen mahdollisesti vähentyessä ja muiden kulkumuotojen lisääntyessä. Mutta Suomessa ei tähän liikkeeseen haluttu lähteä! Olisihan se nyt suorastaan pöyristyttävää, että perinteistä päivämäärää lähdettäisiin siirtämään jonnekin. Sehän olisi lähes yhtä kauheaa kuin pääsiäisen jatkuva liikkuminen – eli ei juuri minkäänlaista vaikutusta. Lisäksi Auton vapaapäivän osuminen lauantaille vähentää sen merkitystä, sillä lauantaina ihmisillä ei ole moraalista pakkoa liikkua vaikkapa työpaikalle. Myös iso osa meikäläisistä on lauantaisin mökkeilemässä tai muualla reissussa, jolloin autolle suodaan jopa automaattinen vapaapäivä.

Auton vapaapäivä ei mielestäni saa riittävän suurta roolia mediassa. Onhan Suomen kasvihuonepäästöistä noin viidennes peräisin liikenteestä. Viidennes ei tunnu paljolta, mutta se on toiseksi suurin osuus teollisuuden ollessa suurin. Tämän vuoksi Auton vapaapäivän tulisikin saada huomattavasti suurempi rooli mediassa ja arjessa. Toki on täysin ymmärrettävää, että harvaanasutussa Suomessa ei kaikilla ole mahdollista toteuttaa Auton vapaapäivää pitkien välimatkojen vuoksi, mutta itsekin kaupungilla liikkuessa monesti seuraan, montako ihmistä autoissa on. Autoliiton tutkimuksen mukaan varsinkin työmatkaliikenteessä keskimääräinen autossa matkustavien henkilöiden määrä on 1,1 henkilöä, josta myöskään omat havaintoni eivät kauas heitä. Tämä luku tarkoittaa sitä, että joka kymmenennessä autossa on kaksi ihmistä tai joka kahdennessakymmenennessä kolme! Samalla autoilijat valittavat varsinkin kaupungeissa työmatkaliikenteen ruuhkista. Et sinä – autoilija – joudu ruuhkaan klo 8 ja klo 16, sinä aiheutat sen! Jos Suomessa kannustettaisiin voimakkaammin vaikka kimppakyyteihin, poistuisi työmatkaliikenteen ruuhkista jopa ¾ eli 75% autoista. Sillä alkaa olemaan jo hyvinkin suuri ja näkyvä merkitys. Ja tämä muutos vaatisi ainoastaan sen, että jokaisessa autossa olisi kuskin lisäksi kolme muuta ihmistä. Kimppakyytejä ajatellaan lisäksi usein työpaikan sisäisinä keinoina, mutta mikä estää keräämästä auton kyytiin samassa taloyhtiössä tai naapurustossa asuvia, jotka työskentelevät samalla suunnalla? Lisäksi tätä kimppakuskia voi vaihdella, jolloin jokainen pääsee vuorollaan myös kerryttämään kilometrikorvauksia. Työmatkan lomassahan voisi samalla myös jutustella, jolloin myös sosiaalinen pääoma olisi huomioitu.

Loppukaneettina tälle kaikelle voisikin todeta, että olisi vähintäänkin säädyllistä sijoittaa Auton vapaapäivä arkeen, jolloin sille saataisiin alkuperäistä ideaa kannattava arvo. Pienellä panostuksella saataisiin paljon aikaan: ruuhkat vähenee, kokonaisvaltainen hyvinvointi lisääntyy ja vielä kirsikkana kakun päällä saadaan tuleville sukupolville säädylliset olot tälle planeetalle.

 

Lähteet:
UKK-instituutti. Liikuntapiirakka.

Liikennevirasto. Auton vapaapäivä lauantaina 22.9. innostaa kokeilemaan uusia tapoja liikkua

Pyöräliitto. Työpaikoille. https://pyoraliitto.fi/pyorailysta/opas-tyonantajille-nain-luot-pyoraily-ystavallisen-tyoympariston

Aihetunnisteet:
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close