Tampere
16 Apr, Tuesday
4° C

Proakatemian esseepankki

Askele kohti tulevaisuutta



Kirjoittanut: Jamie Acosta - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Maapallon radikaalisti pahenevan ympäristö tilanteen takia moni yritys pyrkii vastuullisuuteen ja on tehnyt lupauksia parantaa omaa toimintaansa paremman tulevaisuuden puolesta. Suomessakin on useita yrityksiä, joilla on tavoitteita esimerkiksi hiilineutraaliudesta ja muovin vähentämisestä. Suomi on myös mukana Pariisin ilmastosopimuksessa jonka tavoitteena on rajata ilmastonlämpeneminen 1,5 asteeseen.  

Mitä vastuullisuus tarkoittaa?

Vastuullisuus-sanaa voi käyttää monella tavalla ja se voi tarkoittaa eri asioita. Jotkut yhdistävät vastuullisuuden kestävään kehitykseen, luonnon suojeluun tai yhteiskunnallisiin asioihin liittyvää vastuuta. YK on tehnyt kestävän kehityksen tavoiteohjelman nimeltä “Agenda 2030” jonka tavoitteena on kestävän kehityksen lisäksi äärimmäisen köyhyyden poistaminen. Kestävä kehitys on mielestäni juuri vastuullisuutta itsessään, koska esimerkiksi juuri Agenda 2030 tähtää sillä ottamaan talouden, luonnon ja ihmiset tasavertaisesti huomioon. 

Suomalaiset yritykset ovat tehneet viime vuosina useita eri vastuullisuus lupauksia ja ottaneet askeleita kohti ekologisempia käytäntöjä. Global 100 on Corporate Knightsin vuosittain julkaistava luokitus jolla mitataan maailman yritysten vastuullisuutta. Listalle pääsevien yritysten liikevaihdon tulee olla yli miljardi dollaria, joten siinä ei ole huomioitu pienempiä yrityksiä. Suomalaisista yrityksistä listalle ylsivät vuonna 2021  Neste (4.sija), Metso Outotec (8.sija) ja UPM-Kymmene Oyj (22.sija). Neste on ollut listalla pidempään kuin yksikään muu energiayhtiö. Nesteen tavoitteena on vähentää kasvihuonekaasupäästöjä 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Neste aikoo päästä tavoitteeseensa esimerkiksi jätteiden jalostuksella polttoaineiksi sekä kiertotalouden ratkaisuilla.  Myös UPM-Kymmene on asettanut tavoitteekseen leikata CO2-päästöjään 65% Nesteen tavoin vuoteen 2030 mennessä. UPM on ainoa metsäteollisuuden yritys joka on liittynyt The Climate Pledge-sitoumukseen jonka tavoitteena on saavuttaa Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteet etuajassa. Metso Outotecillä on käynnissä Planet Positive-hanke ja he ovat sitoutuneet 1,5 asteen ilmasto tavoitteeseen. Metso Outotecin hiilidioksidipäästöjen leikkaustavoite vuoteen 2030 mennessä on 50%. 

Suomessa on myös useita muita vastuullisia yrityksiä. Esittelen seuraavaksi muutaman kuluttajalle tutun suomalaisen yrityksen ja niiden ympäristötavoitteet. 

 

Paulig

Paulig on vuonna 1876 perheyrityksestä alkunsa saanut suomalainen yritys. Paulig tunnetaan ensisijaisesti kahvista, mutta yritys on aloittanut toimintansa tukkumyymälänä. Tänä päivänä Paulig on laajentanut elintarviketeollisuudessa erilaisiin tuotteisiin ja on tunnettu kaikkien suomalaisten keskuudessa. Pauligin liiketoiminta on laajentunut kolmeentoista eri maahan.
Pauligin vastuullisuus suunnitelman keskellä on myös hiilineutraalius. Se on perustanut Suomen ensimmäisen 100% hiilineutraalin kahvipaahtimon ja yrityksen tavoitteena on vähentää kasvihuonepäästöjä 80% vuoteen 2030 mennessä sekä tehdä kaikista sen tuotantolaitoksista hiilineutraaleja. Paulig haluaa kannustaa ja inspiroi kuluttajia kestäviin valintoihin mausta ja laadusta luistamatta. En ollut tietoinen Pauligin ilmastotavoitteista ennestää ja ne kuulostavat kunnianhimoisilta, mutta kuitenkin samaan aikaan kunnioitettavilta. Kovana kahvinjuojana on helpottavaa kuulla että kestosuosikit ja edullisetkin vaihtoehdot voivat olla ilmastoystävällisiä. Kahviteollisuuteen liittyy paljon myös eettisiä kysymyksiä. Miten kahvi tuotetaan ja missä oloissa? Käytetäänkö tuotannossa lapsityövoimaa? Maksetaanko viljelijöille kahvin arvon mukaisesti? Monen yrityksen raakakahvin hankintalähteet ovat kyseenalaisia. Paulig on tehnyt töitä eettisesti tuotetun kahvin eteen ja pureutunut juuri näihin kysymyksiin, joka on minulle todella tärkeä tieto. 

 

Hesburger 

Hesburger on vuonna 1977 grillikioskista alkunsa saanut yritys joka on tällä hetkellä Suomen suurin pikaruokaketju. Ketjulla on pelkästään Suomessa 280 ravintolaa ja ulkomailla 227. Törmäsin Hesburgeria tutkiessani hauskaan tarinaan liittyen Hesburger-nimeen. Hesburgerin perustaja Heikki Salminen on haastattelussa kertonut miettineensä ketjun nimeä ensimmäistä kunnon ravintolaa avatessa, ja kun hänelle ehdotettiin nimeä Hesburger hän sanoi ettei siinä ollut “jenkkifiilistä” joten hän pyysi nimeämiseen apua mainostoimistolta. Parin viikon jälkeen toimisto julkaisi nimiehdoitukseksi Hesburgerin, ja laittoivat mukaan 100 000 markan laskun. 

Hesburgerilla on todella rohkea tavoite: he haluavat, että vuoteen 2030 mennessä puolet ketjun tuotteista ovat lihattomia. Tällä hetkellä tavoitteesta on saavutettu 13%. Ketju pyrkii valmistamaan maukkaita kasvisvaihtoehtoja jotta kuluttajien on helpompaa tehdä ilmaston kannalta oikeita ratkaisuja. Voin itsekin todeta Hesburgerin lihattomat tuotteet todella hyviksi ja valitsenkin nykyään mieluummin soijatikut kuin kananugetit Hesburgerissa käydessäni. Mielestäni tavoite on todellakin saavutettavissa, ja uskon ihmisten tulevaisuudessa valitsevan jopa mieluummin kasvisvaihtoehdon, kuin lihan. Hesburger myös tarjoaa tuotteita, joiden hiilijalanjälki on 100% hyvitetty. 

 

Fazer

Fazer on vuonna 1891 perustettu leipomo- ja ruokapalvelualan yritys. Myös Fazer on alunperin perheyritys. Fazerilla on yhteensä 19 leipomoa joista osa sijaitsee ulkomailla. Yritys jakautuu kolmeen liiketoiminta-alueeseen, Fazer Leipomot, Fazer Food Services ja Fazer Makeiset. Fazer Food Servicen tosin omistaa tänä päivänä brittiläinen Compass Group. 

Fazerin nettisivuilta oli hiukan vaikeampaa löytää vastuullisuutta käsittelevä osio, kuin muiden edellä mainittujen. Osio on kuitenkin kattava ja käsittelee mm. Fazerin eettisiä periaatteita, ympäristöä ja sen lähestymistapaa, sekä kertoo ajankohtaisia asioita, kuten tietoa Fazerin kaakaotyöstä ja vesisiutoumuksesta. Fazerin eettiset periaatteet ovat sen arvoihin perustuvia ja sivulla on laaja listaus eri periaatteista joita Fazer ja sen työntekijät sitoutuvat noudattamaan. Fazer kertoo ympäristövastuun päätavoitteekseen ruokahävikin ja päästöjen vähentämisen 50%. Se aikoo myös kasvattaa uusiutuvien energialähteiden käyttöä ja parantaa energiatehokkuutta. Missään kohtaa ei kuitenkaan kerrota mihin mennessä Fazer aikoo saavuttaa tavoitteensa. Mielestäni yrityksen tavoitteet ovat arvostettavempia ja luotettavampia jos he asettavat aikarajan tavoitteen saavuttamiseen. Muutenhan saatetaan puhua monista kymmenistä vuosista, eikä kymmenestä, niin kuin muut edellä mainitut yritykset. Tästä siis pieni miinus Fazerille.

Asia mitä kuitenkin arvostan Fazerin toiminnassa on sen työ eettisen suklaantuotannon eteen. Suklaan tuotantoon, kuten kahvin tuotantoon, liittyy samalla tavalla myös avoimia ja raskaita kysymyksiä. Fazer käyttää 100% vastuullisesti tuotettua kaakaota ja tekee yhteistyötä pienviljelijöiden kanssa. Fazerin sivuilta löytyvät kattavat tiedot kaakaon valmistuksesta ja siihen liittyvistä eettisistä kysymyksistä ja niiden ratkaisuista. 

 

Halusin tuoda näiden yritysten kautta esille keinoja joilla tavallinen kuluttaja voi vaikuttaa ympäristöön ja maailmaan. Vastuulliset yritykset pyrkivät ensisijaisesti tekemään vastuullisen valinnan helpoksi tavalliselle ihmiselle, ja luomaan kestävästä kehityksestä arkipäivää. Ruokakaupassa kuluttaja voi tehdä parempia valintoja tutustumalla tuotteissa näkyviin merkkeihin, kuten Reilu Kauppa-merkkiin, Avainlippu-merkkiin ja Joutsenmerkkiin. Reilu Kauppa-merkki kertoo tuotteen täyttävän taloudelliseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin asetetut Fairtrade Internationalin kriteerit, Avainlippu-merkki kertoo tuotteen olevan kotimainen ja Joutsenmerkki on Pohjoismainen ympäristömerkki. 

Tekemällä ympäristöystävällisiä valintoja jokainen voi vaikuttaa tulevaisuuteen, koska muutos lähtee yksilöistä. Itse koen ympäristöystävällisten ratkaisujen valitsemisen todella tärkeäksi myös ilmasto ahdistuksen lievityksessä, ja haluan tehdä hyviä ratkaisuja paremman huomisen eteen. Oli mukavaa huomata esseetä kirjoittaessa, kuinka vakavasti suuret yritykset ottavat ympäristötavoitteet ja tekevät oikeasti töitä saavuttaakseen ne. Omia valintojani ohjaa myös ajatus siitä, että oma sukupolveni on juuri se, joka joutuu tulevaisuudessa kohtaamaan viime vuosikymmenien päätökset ja tehdyt valinnat. Haluan kannustaa jokaista miettimän maailmaa myös oman elämän ulkopuolella ja kohtaamaan asiat niinä itseinään. Pyrin edistämään tätä ajattelutapaa myös teoillani, joka näkyy esimerkiksi uudessa yritysprojektissamme; We Are Here.

Brändi on suunnattu Z-sukupolvelle, joka ikäluokkana on nyt aikuisuuden kynnyksellä. Me olemme tulevaisuus. Ikäluokkamme ei ole ollut relevantti tai vaikutusvallassa kuin vasta nyt ja tästä eteenpäin. Me olemme tulevaisuus. Mitä tulevaisuus saattaa olla? Mitä tapahtuu jos emme toimi kestävän kehityksen puolesta? Me maksamme hinnan tulevaisuudessa tänään tehtävistä päätöksistä. Nyt on meidän aika vaikuttaa.

Me olemme täällä – We Are Here.

 

 

LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/jamieacostaprofile/

Instagram: https://www.instagram.com/j4mieacosta/

 

 

 

Lähteet (ei esiintymisjärjestyksessä): 

https://www.vastuullinensuomi.fi/ 

https://www.ykliitto.fi/yk-teemat/kestava-kehitys/kestavan-kehityksen-tavoitteet 

https://www.paulig.fi/vastuullisuus/kaikki-pauligin-kahvi-on-vastuulliseksi-varmennettua 

https://www.paulig.fi/vastuullisuus 

https://www.pauliggroup.com/fi/vastuullisuus-elintarvikealalla 

https://www.hesburger.fi/vastuullisuus/hiilijalanjalki-hyvitetty 

https://www.hesburger.fi/vastuullisuus 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Hesburger 

https://www.fazergroup.com/fi/vastuullisuus/forbettercocoa/ https://www.fazergroup.com/fi/vastuullisuus/ https://www.fazergroup.com/fi/vastuullisuus/fazerin-eettiset-periaatteet/ https://www.fazergroup.com/fi/vastuullisuus/ymparistolle/ https://www.fazer.fi/ 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Fazer

https://news.cision.com/fi/neste/r/vuoden-2021-global-100–lista–neste-on-maailman-neljanneksi-vastuullisin-yritys,c3272689 https://www.corporateknights.com/channels/leadership/2021-global-100-ranking-16115328/ 

https://www.upm.com/responsibility/climate-actions/ https://www.mogroup.com/fi/yritys/vastuullisuus/ https://ym.fi/pariisin-ilmastosopimus https://www.city.fi/ilmiot/heikki+salmela/468 https://fi.wikipedia.org/wiki/Paulig 

https://www.fairtrade.net/standard 

Kommentit
  • Kukka-Maaria Halme

    Olipas mielenkiintoista luettavaa. Odotan innolla, että kuulen lisää tosta teidän projektista!

    26.4.2021
Post a Reply to Kukka-Maaria Halme cancel reply

Add Comment
Loading...

Vastaa käyttäjälle Kukka-Maaria Halme Peruuta vastaus

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close