Tampere
05 Dec, Saturday
1° C

Proakatemian esseepankki

Asiantuntijat viestinnän eturintamassa



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

 

Asiantuntijuus on yksinkertaisesti sanottuna perusteellisemman ja selvästi laajemman tiedon omistamista joltakin alalta. Asiantuntija pystyy tavallisesti tunnistamaan kanssaihmisiään paremmin ongelmia ja löytämään niihin myös ratkaisuja tehokkaasti. Asiantuntija on siis erinomainen henkilö auttamaan ihmisiä.  Elämme myynnin aikakautta, jossa asiakkaan auttaminen on todellisessa keskiössä ja ensimmäisenä prioriteettina. Perinteisen myyntiprosessit ovat käyneet vanhoiksi ja vanhanaikainen kylmäsoittoja takova myyjä on auttamatta aikaansa jäljessä. Lisäksi sosiaalinen media on mahdollistanut helpon verkostoitumisen, keskustelun ja vuorovaikutuksen. Mitä siis ajan takaa?

 

Inbound

Tässä on todella potentiaalinen sauma lähteä luomaan inbound-markkinointia, mutta miksi yritykset tekevät sitä silti vielä niin vähän? Inbound-markkinoinnilla tässä kontekstissa tarkoitan sellaisen sisällön tuottamista, julkaisemista ja jakamista, joka tarjoaa yrityksen valitsemalle kohderyhmälle, prospekteille, lisäarvoa. Se on luottamuksen rakentamista opastamalla, neuvomalla ja kouluttamalla. Se tapahtuu kaikessa yksinkertaisuudessaan tuomalla asiakkaille uutta tietoa ja näkemyksiä.

 

Myynnin johtajan ja markkinoinnin tehtävät

Sosiaalisen myynnin aikakaudella on entistä vähemmän vain yksin myyjäosaston tai yksittäisen myyjän yksilösuoritus, sillä myyntimallit muuttuvat yksilökeskeisestä työskentelystä tiimikeskeiseen myyntityöhön. Onnistunut myynti toteutetaan useiden osastojen hyvän yhteistyön tuloksena. Tulevaisuudessa myyntijohdon keskeisin haaste on asiantuntijoiden valjastaminen myyntimahdollisuuksien tunnistamiseen ja siten osaksi myyntiprosessia, asiakkaan sisäisessä myynnissä avustamiseen ja asiakassuhteen vahvistamiseen. Tosiasiana voidaan pitää, että yrityksen asiantuntijat kuulevat usein myyjiä enemmän asiakkaan konkreettisista ongelmista. Asiantuntijat selvästi tietävät asiakkaiden konkreettisista ongelmakohdista ja osaavat pääsääntöisesti myös ratkaista ne. Miksi emme nostaisi asiantuntijoita markkinoinnin eturintamaan tuottamaan asiakkaalle arvoa omalla osaamisellaan? Samalla asiantuntijoiden henkilöbrändi kasvaa ja verkostot kasvavat.  Mutta miten saamme asiantuntijat innostumaan tästä? Markkinointihenkilöille antaisin seuraavat ohjeet:

 

  1. Varmista, että asiantuntijalla on tarvittavat eväät esimerkiksi blogitekstien kirjoittamiseen. Tarjoa omaa apuasi heidän sisällöntuottamisen tueksi
  2. Miettikää yhdessä asiantuntijoiden kanssa mahdollisia aiheita ja näkökulmia valmiiksi
  3. Tuo sosiaalisen myynnin ja inbound-markkinoinnin ideologia selkeästi esille asiantuntijoille. Miksi se on tärkeää työntekijän ja yrityksen kannalta?
  4. Motivoi, anna palautetta ja tarvittaessa korosta edellisen kohdan asioita
  5. Mikäli tekstin tuottaminen on asiantuntijoille haasteellista, kokeile haamukirjoittamista. Haastattele ja kirjoita asiantuntijan mietteet ylös. Käykää sisältö yhdessä läpi.
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close