Tampere
19 Apr, Friday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Asiakkuudet? – ajatuksia tiimimestarien lähijaksolta



Kirjoittanut: Oona Orava - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Tämän lähijakson aihe oli minulle tähän mennessä vaikein. Tuntuu, että niin oli myös monelle muulle ja keskustelu ei tuottanut mielestäni yhtä hedelmällistä tulosta kuin aiemmat aiheet. Asiakkuudet on aiheena todella laaja ja sen voi yhdistää jokaisen työhön. Oivalsin jakson aikana, että Proakatemian ansiosta ymmärrän, että asiakkuus teema koskee jokaista riippumatta siitä, oletko suoraan yhteydessä varsinaiseen asiakkaaseen. Monet sanoivat, että tämä ei varsinaisesti koske heitä, mutta kun asioita lähtee purkamaan, voi huomata, että hyvin toimivassa yrityksessä asiakas on lähellä omalla tavallaan jokaista.

Käsittelimme ryhmässämme palvelumuotoilua, jota olimme juuri koulussa keväällä opiskelleet ja tehnee prosessin yhdelle asiakkaalle. En varsinaisesti oppinut siitä mitään uutta, mutta en jostain syystä osannut tuoda omaa tietämystäni keskusteluun. Punainen lanka oli ehkä ryhmällämme hukassa, joka johtui mielestäni siitä, että yksi ryhmässämme ei kuunnellut kunnolla muita ja puhui liikaa ja vain omasta työstään. Tiimimestareissa olisi mielestäni hyvä lopussa antaa palautetta myös muille, kuin pienryhmän vetäjän roolissa oleville.

Meillä oli myös kaksi vierailijaa kertomassa asiakkuuksista oman yrityksensä näkökulmasta. He sopivat tähän jaksoon täydellisesti. Mieleeni jäi erityisesti se, että asiakkaan käymä palvelupolku on markkinointia. Huomasin ajattelevani kaikkia työpaikkojani ja kuinka siellä ei tunnuta ymmärtävän tätä. Kaikki on yhteydessä kaikkeen. Luulisi olevan itsestään selvä, että ymmärrettäisiin, että sana kiertää. Jos asiakas saa huonoa palvelua, niin siinä ei paljon hienot some-kuvat auta.

Tältä lähijaksolta vien tulevaisuudessa käytäntöön etenkin opit asiakaskyselyistä. Tulevaisuuden projekteissa haluan hyödyntää niitä oikeasti vaikuttavalla tavalla. Viimeisenä vielä pari iskulausetta vierailijoilta, jotka tiivistää oivallukseni tältä jaksolta:

”Ylipalvelu maksetaan markkinointibudjetista”.


”Jos saisimme ostaneet asiakkaat puhumaan puolestamme, emme tarvitsisi mitään muuta markkinointia ja myyntiä.”

 

”Hyvä asiakaskokemus on kuin hyvä tarina.”


”Asteikko mittaus kertoo vain asiakkaan tyytyväisyydestä.”

 

Kommentoi