Tampere
07 Dec, Tuesday
-15° C

Proakatemian esseepankki

Asiakkaan näköinen liiketoiminta?



Kirjoittanut: Waltteri Kolkka - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Yrityskulttuuri on kunigas
Panu Luukka
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Internetmaailman ja verkkosivujen toiminnan kansankielistäminen oli yhtenä tavoitteistamme aloittaessamme Verkkotalli -liiketoimintaamme vuoden 2020 alussa. Se piti sisällään tavoitteita jonkin sortin vallankumouksesta, jonka avulla saisimme ehkä hieman kehityksen kelkasta pudonneitakin pk-sektorin yrittäjiä miettimään verkkoliiketoiminnan hyötyjä.

Kivijalkakauppojen sekä muiden yritysten hyöty tulisi osoittaa asiakkaiden ymmärtämällä tavalla, ja pyrimme tuomaan markkinoinnissamme tunnetason ratkaisuntekoa mukaan lukujen ja faktojen rinnalle. Kiistaton fakta kuitenkin on, että nettisivut ovat lähes mille tahansa yritykselle järkevä investointi, eikä sitä edes välttämättä tarvitse kertoa enää yrittäjille. Tärkeämpää on myydä visio ja tulevaisuudenkuva.

Monet pelkäävät liiketoiminnan viemistä verkkoon koska eivät koe osaavansa, eikä ole aikaa oppia. Kun luomme sivuja, päätimme keskittyä siihen, että asiakkaalla on vapaus sivuston valmistumisen jälkeen muuttaa sisältöä sivulla ilman koodausosaamista, jopa minimaalisilla ICT-taidoilla. Tämä hankaloitti aluksi osaa prosesseista, kun verkkosivuja rakennettiin. Pian löysimme kuitenkin parhaat työkalut asiakaslähtöisen ohjauspaneelin luomiseen, ja usein myös piilotimme asiakkaalta ns. edistyneet toiminnot sivuston hallinnasta, joilla sivulle on helppo tehdä tuhoja vahingossa. Helpoimmillaan nettisivun sisällön muokkaaminen muistuttaa Microsoft Word -käyttöliittymää, ja kuvatkin voi vain raahata tietokoneelta laatikkoon, jolloin ohjelmat optimoivat ne ja lisäävät ne sivuille oikeaan paikkaan, oikean kokoisina.

 

Kielikuvat ja vertaukset

Kun tietää mistä puhuu, on helppo vetää yhteys toiseen ilmiöön, joka toimii samalla kaavalla. Huonona ja toisinaan ärsyttävänäkin esimerkkinä toimivat lukuisat bisneksen urheiluun rinnastavat analogiat. Luotimme kuitenkin tämän ilmiön toimivuuteen vähän enemmän spesifeissä asioissa. Ei ole sattumaa, että verkkosivujen hostingia myy Verkkotalli -niminen yritys tuotenimellä ”Tallipaikka”. Tällaiset simppelit vertauskuvat antavat turvallisemman kuvan myyjästä, kun myydään asiasta tietämättömille henkilöille.

Liiketoiminnassa, jossa kohderyhmä on vähemmän kuin alan ammattilaisista koostuva on toki muistettava myös muita tärkeitä asioita. Moni ensimmäisten sivujen ostaja ei välttämättä myöskään ole perehtynyt sivustojen hintatasoon, ylläpidon kustannuksiin tai muutenkaan verkkoliiketoimintaan. Osa asiakkaista kuuntelee mielellään asiantuntijoita, mutta toiset taas osaavat yllättää vaatimuksillaan sekä pyynnöillään. Esimerkiksi pääosin staattisilla sivuilla surffaillut vanhempi henkilö saattaa miettiä, miksi mobile-first mallilla rakennetut sivut näyttävät erilaisilta eri laitteilla, ja toiset taas uskovat, että verkkokaupan rakentamisprosessi pitää sisällään sen, että rakentaja koodaa kaiken maksujärjestelmiä ja kuljetuspalveluita myöten. Myös näissä tilanteissa usein juuri kansankielistäminen, juurta jaksaen selittäminen (mielellään kertaalleen hyvin tehdyillä dokumenteilla) sekä kärsivällisyys ovat valttia.

Tällaiseen liiketoimintaan näissä raameissa ryhtyminen on vaatinut myös paljon vastuullisuutta, eikä virheiltä tietenkään ole vältytty. Laskutushinnat ovat vain harvoin vastanneet ideaalia tuntipalkkaa työn osalta, sillä jokainen case on ollut erilainen erilaiselle asiakkaalle. Pahimmillaan olemme nähneet lähemmäs vuoden mittaisia viivästyksiä asiakastöissä. Vuoden vanhassa yrityksessä se on melko paljon. Tällaiset virheet, pitkät päivät (ja yöt) töiden parissa ja kommunikoinnin hankaluus johtivatkin pian turhautumiseen ja liiketoiminta tuntui harvoin täysin kannattavalta.

Virheet ovat kuitenkin tuoneet myös rutkasti oppia, ja etenkin sopimusten tekoon on panostettu, jotta ilmaista työtä ei jouduttaisi tekemään, ellei kyseessä ole omasta toiminnastamme johtuva virhe. Siinä missä ennen sopimuksen kaneettina saattoi olla ”verkkosivuston nykyaikaistaminen”, löytyy niistä nykyään sekä asiakkaan että yrityksemme vastuut, aikarajat, selkeät kuvaukset työn sisällöstä ja lopputuotoksesta sekä kohdat sopimuksen purkautumisesta. Vaikka tämä saattaakin pelottaa joitain asiakkaita luotamme pois, voimme tuudittautua siihen, että tällaiset asiakkaat olisivat koituneet juuri sellaisiksi, joita toimintamme kehittämisellä pyrimme välttämään. Kehityssuunta on siis oikea, ja tällä hetkellä kyse on näiden huonojen kokemusten taakse jättämisestä ja uuden rakentamisesta hyvällä porukalla, joka on hitsautunut yhteen sekä hyvissä että huonoissa caseissa.

Asiakassegmentointiin panostaminen ja viestinnän muokkaaminen sen mukaan ovatkin tärkeitä osia yrityksen kehittämistyössä. Muutoksia on luultavasti tehtävä, joskus useammin, joskus harvemmin. Aina kannattaa kuitenkin pitää mielessä asiakaslähtöisyys, sekä se, että viestintä vastaa yrityksen aitoa ilmapiiriä ja toimintatapaa.

 

Lähteet:

Luukka, P. 2019. Yrityskulttuuri on kuningas.

Von Wilpert, C. 2018. AppSumo’s Multi-Million Dollar Marketing Playbook.

Kommentit
  • Kiitos hyvästä ja hyödyllisestä artikkelista! Tosi hyviä vinkkejä!

    20.5.2021
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close