Tampere
20 Apr, Saturday
-5° C

Proakatemian esseepankki

Asiakaskohtaamisia



Kirjoittanut: Teemu Petäjistö - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Pelisilmää asiakaskohtaamisiin
Mikko Ojanen
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Myyntityö on täysin peilattavissa urheiluun. Jos haluat olla alan huippymyyjä pyrit huipulle niinkuin urheilijakin. Huipuksi tuleminen ja huipulla pysyminen edellyttävät sopivissa suihteissa nöyryyttä, voimaa kestää epäonnistumisia, sitkeyttä vaikeuksien edessä, kovaa tuloksentekoa sekä aitoa rakkautta lajia kohtaan ja tietysti joukkuekaverien kannustusta. Hyvällä myyjällä on ympärillään tukea ja kannustusta. Huippymyyjä treenaa hulluna, niinkuin urheilijakin. Jos jotain haluaa, sen eteen pitää tehdä töitä. Pelkkä lahjakkuus ei riitä, mutta siitä on apua. Tietynlaiset persoonat ovat kuin luotu olemaan ihmisten kanssa ja myymään. Kun olet myynyt sitoutuneesti 10 000 tuntia, voit sanovasi olevan huippumyyjä.

Huippumyyjän pitää oppia ymmärtämään erilaisia asiakkaita, erilaisia tilanteita ja erilaisia ihmisiä. Asiakkaan arvostaminen ja hyvä asenne asiakasta kohtaan ovat voiton saavuttamisen alku ja juuri. Vanha sanontakin kuuluu ”asiakas on aina oikeassa”, todellisuudessa asia ei todellakaan aina näin ole, mutta asiakkaan mielipiteitä pitää kunnioittaa, vaikka kuinka turhauttaisi. Kuuntelemalla ja ymmärtämällä asiakkaan näkökulman on sinun myös helpompi perustella tilanne eduksesi.

 Kuten huippu-urheilijan, huippumyyjän on pidettävä tavoite kirkkaana mielessä. Tärkeää ei ole se missä olen juuri nyt vaan se, vaan se, mihin olen menossa. Myynnissä myyjä johtaa tilannetta. Esitä yksinkertaisia kysymyksiä, perustele ja kysy aktiivisesi päätöksiä asiakkaalta tilanteen edetessä. Älä ole liian kriittinen kielteisiin vastauksiin, vaan selvitä mikä kaupassa on vikana/mikä jää puuttumaan.  

Jokainen asiakaskohtaaminen on mahdollisuus hankkia lisää tietoa ja oppia lisää taitoja eli kehittää pelisilmää. Mitä enemmän käyt läpi asiakkaita, sitä luontevammaksi se tulee – Mitä enemmän pelejä pelaat sitä kokeneemmaksi tulet. Ole paljon kontaktissa ihmisten kanssa ja harjoita vahvuuksiasi. Muista, että et saa aliarvioida kilpakumppaniasi. Lämmittele asiakas smalltalkin avulla kyselemällä niitä ja näitä. Asiakas rentoutuu sitä myöten myyntitilanne kokonaisuudessaan ja itse myynti sujuu kivuttomammin. Tarkkaile asiakkaan sen hetkistä tilannetta ja mielentilaa, kysy ja kuuntele, hae asiakkaan tilanteesta parannettavaa kohtaa ja ota selvää mikä asiakkaan nykyisessä ratkaisussa on hyvää ja mitä hän on jäänyt siinä kaipaamaan.

Myyntityö on joukkuelaji, siinä jokaisella tiimiläisellä on oikeus menestyä. Jos työnkuvasi on tehdä kauppaa, olet maalintekijä. Myyntityö vaatii psyykkausta, asennetta ja motivaatiota. Se pärjää parhaiten kuka yrittää joka ikinen kerta parhaansa ja oppii antamaan kaikkensa keskittyneesti juuri sen hetkisessä tilanteessa.

Suurin ero, miten myyntityö eroaa urheilussa on, että voittajia voi olla kaksi. Sillä jos myyjä voittaa, silloin myös asiakas voittaa.

Kommentoi