Tampere
04 Dec, Friday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Asiakaskeskeinen ajattelu vs. oma napa



Kirjoittanut: Matilda Tistelgren - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Mitä asiakas yritykselle merkitsee? Mikä on asiakkaan tuottama arvo yritykselle? Onko se pakollinen paha joka tuo rahavirran  vai sydämen asia jota ymmärretään ja rakastetaan.  Vai onko asiakas jotain näiden kahden väliltä, se kuuluisa kultainen keskitie. Itse ajattelen, että ensin henkilöstö sitten asiakkaat. Kun henkilöstö voi hyvin näkyy se asiakkaille, tällöin heihin halutaan panostaa ja satsata. Asiakas on kuitenkin se joka viimekädessä maksaa yrityksen kaikkien työntekijöiden palkat.

Hyvin usein joudumme toteamaan että yritystä ei aidosti kiinnosta asiakas. Välinpitämättömyys asiakasta kohtaan voi osoittautua hyvin monella tapaa. Yritykset ajattelevat monesti hyvinkin itsekeskeisesti ja oma napa edellä. On hyvin vaikea asettua asiakkaan rooliin hankalissa tilanteissa. Kun asiakas tahtoo reklamoida puoli vuotta vanhat farkut, kun asiakas on kokenut vääryyttä tai on pahoittanut mielensä jonkin asian vuoksi. Kun asiakas haluaa perua kaupat ”väärinymmärryksen” vuoksi, tilanteita on monia. Tällaisissa tilanteessa on äärimmäisen hankalaa asettua kuluttajan/ostajan saappaisiin ja nähdä asia hänen kannalta.

Toisena näkökulmana blogiteksti herättää ajatuksen asiakkaan syvällisemmästä tulkinnasta eli siitä kuinka asiakas käyttäytyy myyntitilanteessa tai asiakaskäynneillä. Miten asiakas ottaa informaatiota vastaan, kuinka hän reagoi tarjoukseen, kuinka hän keskustelee, huokuuko hänestä rentous vai virallisuus. Asiakkaan tulkinta on valtava harppaus myynnin edistämisessä. Asiakassuhteen kehittäminen ja luottamuksen rakentaminen luovat pohjan pitkille asiakassuhteille ja hyvälle yhteistyölle. Kun asiakkaaseen on luonut luottamussuhteen on helppo lähteä kommunikoimaan samalla kielellä ja käyttämään asiakkaalle sopivia tapoja kaupankäynnissä.

Yritysten olisi hyvä laatia tiedostoja ja taulukoita asiakkaiden arvosta yritykselle. Mitä kukakin asiakas tuo ja kuinka tärkeä hänen roolinsa on. Tällaisia kutsutaan avainasiakasmalleiksi. Avainasiakasmallejen lisäksi hyvänä tukena vierailulla voi käyttää kerättyä faktaa asiakkaan nykytilasta sekä yleisestä ostohistoriasta. Asiakkaan tavoitteet sekä liiketoimintahaasteet on myös hyvä ottaa huomioon sillä ne edesauttavat asiakastapaamisen sujumista ja uusiin mahdollisuuksiin tarttumista.

 

LÄHTEET:

Myynti 2.0 Blogi. 05.10.2013. Asiakkuudenhallinta kuntoon; älä unohda asiakasta! Luettu 29.03.2018. Pekka Sahlsten. https://www.myynti20.fi/asiakas-mukaan-asiakkuudenhallintaan

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close