Tampere
19 Apr, Friday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Asiakashankinta



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Kohta onkin vuosi 2017 taputeltu ja ensimmäinen puoli vuotta Portaalia on takana. Syksyn valtavan kiihdytyksen ja lahjakorttien runsaan myynnin ansioista alkutalvi on ollut miellyttävää aikaa. Paljon on nähty vaivaa, että liiketoiminta on saatu ensin kannattavaksi ja tulosta tekeväksi yrityksen aluksi. Tammikuu on yleisesti ottaen hiljaisempaa aikaa. Ihmiset ovat tehneet jouluostoksensa ja niitä käytetään palveluihin lahjakorttien muodossa. Tammikuu tuo myös tullessaan haasteen uuteen asiakashankintaan. Hiljainen ajanjakso antaa toisaalta myös hyvän ajan levähtää, kerätä voimia ja suunnitella kevään strategiaa. Voihan myös olla, että käy ihan toisin ja asiakasvirta pysyy kasvavana.

 

Asiakashankinta on yksi yrityksen tärkeimmistä tehtävistä. Yritys tarvitsee asiakkaita päästäkseen tavoitteeseen. Asiakashankintaan on monia keinoja. Voidaan tehdä tarjouksia, uudistaa valikoimaa siten, että mielenkiinto herää uusissa kuluttajissa tai yrittää houkutella vanhoja asiakkaita palaamaan liikkeeseen uudestaan.

Uusien asiakkaiden hankinta on hankalampaa ja kalliimpaa yritykselle, kuin saada vanha asiakas palaamaan. Asiakashankinta aloitetaan määrittelemällä tavoite. Selkeän rahallisen tavoitteen asettaminen helpottaa asiakashankinnan suunnittelua. Asiakkaiden tavoitemäärä pystytään asettamaan. Mahdollisille tarjouksille voidaan laskea uudet hinnoittelulaskelmat ja jakaa se yksittäisten asiakkaiden kesken.

Asiakashankintaan täytyy myös panostaa b2b puolella. Ravintola-alan pikkujoulut ja muiden alojen virkistyspäivät osuvat lopputalvelle ja alkukeväälle. Näiden yritysten tavoittaminen on avainasemassa tulosten saavuttamiselle.

 

Portaalin tunnettuus ja hyvän asiakaspalvelun maine on kiirinyt ja uskonkin, että lahjakorttimyynti on tehnyt todella hyvää yrityksen tulevaisuudelle. Kun asiakkaat ovat päässeet kokeilemaan laitteitamme, he yleensä tulevat uudella porukalla tai kertovat kokemuksesta eteenpäin. Alkujaan asiakkaat löysivät paikalle enemmissä määrin Facebook markkinoinnin avulla. Puskaradio alkaa kuitenkin voimistua ja uskon sen tuovan uusia asiakkaita tehokkaammin. Uuden kohderyhmän lisääminen asiakashankinnassa vauhdittaa yrityksen kasvua.

 

Julkaistaan Eventan blogissa viikolla 50

Lähteet:

 

https://asiakashaku.fi/asiakashankinta-tehosta-myyntia/

 

http://www.actional.fi/3-vankkaa-uusasiakashankinnan-periaatetta-menestyvaan-b2b-myyntiin/

Kommentoi