Tampere
27 Jan, Wednesday
-3° C

Proakatemian esseepankki

Asenteella pääsee pitkälle



Kirjoittanut: Claudia Kinnarinen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Jos et vielä tiedä Varustelekan kehitystarinaa, niin nyt on sen aika. Miten vasta aloittaneen opiskelijan kellariprojektista kasvoi Euroopan suurimpia alan kauppoja? Verkkokaupan perustaja, Valtteri Lindholm, kyllästyi, kun armeijavarusteita ei saanut Suomesta helposti. Kun kukaan ei ollut sen eteen tekemässä mitään, totesi Lindholm, että täytyy sitten tehdä itse. Lindholm kokosi ongelmat, mitä muissa verkkokaupoissa on tullut vastaan. Esimerkiksi tuotteita ei kuvailla tarpeeksi selkeästi muissa verkkokaupoissa, joten kun Valtteri avasi oman verkkokauppansa, hän kuvaili tuotteet niin hyvin, ettei tuotteet tarvinnut edes valokuvia. Lindholm kehitti Varustelekan yliopisto-opiskelujensa alussa, mutta ei kerennyt ikinä käymään yliopistolla, sillä verkkokauppa alkoi tuottamaan niin kovalla vauhdilla. Hän lopetti yliopisto-opiskelut kahden kuukauden jälkeen ja tilasi Saksasta lisää tavaraa niiden loputtua. Pian hän pyöritti täyspäiväisesti Varustelekaa ja sai ensimmäiset työntekijät. Varusteleka on aloittanut kellarin varastosta, mutta on kerennyt muuttamaan jo 11 kertaa sen olemassa olon aikana.

Monet kutsuvat Lindholmia toimitusjohtajaksi. Valtteri Lindholm ei kuitenkaan ole Varustelekan toimitusjohtaja vaan firman omistaja. Varusteleka on perustettu vuonna 2003, mutta toimitusjohtaja tuli taloon vasta vuonna 2016. Tässä kohtaa monen aivot alkavat raksuttaa, että miten yritys on pärjännyt 13 vuotta ilman toimitusjohtajaa. Varustelekalle tuli toimitusjohtaja, jotta firma saa ammattipätevyyttä myynnin ja erityisesti ulkomaan myynnin kasvattamiseen. Se, minkä takia Lindholmista itsestään ei tullut toimitusjohtajaa, on yksinkertaista. Hän ei koe, että yrittäjät osaavat johtaa, eikä hänellä ollut koulutusta, joka vastaisi toimitusjohtajan toimikuvaa. Lindholm säikähti, kun uusi toimitusjohtaja, Jari Laine, esitteli hänelle arvot, vision ja mission. Näitä täytyisi alkaa miettimään, jotta myyntiä saadaan nostettua. Varusteleka oli vuoteen 2016 asti seurannut tarkkaa visiota ja sääntöjen rikkomista. Arvot, visio ja missio ei kuulunut Varustelekan meininkiin, josta johtui Lindholmin alku shokki Laineen esittelyistä. Hetken makusteltua Varustelekan päättäjät istuivat pöydän ääreen ja pian muodostui arvot, visio ja missio, kuitenkin totutulla, vähän räväkämmällä, kädellä.

Poiketen monista yrityksistä, Varustelekalla ei ole ollut rahoittajaa. Kun Varusteleka perustettiin vuonna 2003, Lindholm lainasi kaveriltaan tonnin ja pisti verkkokaupan pystyyn. Sen jälkeen yritys ei ole ottanut lainarahoja vaan kaikki yrityksen kasvu on tehty Varustelekan omista voitoista. Tonnin lainalla katettiin ensimmäiset tilaukset Saksasta, mutta ensimmäiset kustannukset tulivat vasta, kun tuli ensimmäiset tilaukset. Pian tonnin laina oli maksettu jo kaverille takaisin ja Varusteleka porskutti eteenpäin omin voimin. Käsittämätöntä on se, että miten täysin tuntemattoman opiskelijapojan firmasta tuli hetkessä suosittu. Lindholm itse sanoi Tradenomisemmassa, että ”kävi vain hyvä munkki”. Muilla oli täysin sama tarve armeijavarusteille, mikä Valtterilla oli itsellään. Armeijavaatteet olivat tyylikäittä ja edustivat tietynlaista vaatetyyliä, jota miehet erityisesti käyttivät vapaa-ajan vaatteinaan. Varustelekan markkinointi iski armeijatyylin edustajien huumorintajuun, joka edisti firman kasvua. Toisekseen Varusteleka tuli Suomen markkinoille hyvään aikaan, sillä kilpailijoita oli vähän. Varustelekan liikevaihto kasvoi vuosi toisensa jälkeen, mutta silloin, kun kilpailu alkoi kasvamaan, niin Varustelekan liikevaihto alkoi hidastumaan. Vahvaksi kasvanut brändi kuitenkin oli jo ihmisten tietoisuudessa niin vahvasti, että toimitusjohtajan astuessa kuvioihin mukaan, ei tarvinnut paljoa tehdä Varustelekan liikevaihdon tasauttamiseksi.

Kun Jari Laine astui kuvioihin, heräsi Varustelekaa koskien monta kysymystä. Myydäänkö Varusteleka? Tuleeko mukaan sijoittajia? Loppuuko aitous? Kun Laine palkattiin taloon, he istuivat Lindholmin kanssa alas. Lindholm kertoi hyvin yksityiskohtaisesti visionsa Varustelekasta ja millaisena se tulisi pitää. Ja onnekseen Laine ei ollut mikään rahan perässä menevä myyntimies, vaan kunnioitti Lindholmin työtä Varustelekan pyörittämisestä ja he saivat hyvin selkeän sävelen Varustelekan tulevaisuudesta. Laine kyllä piti huolen kaupallisesta puolesta, että taloon tuli rahaa, mutta sijoittajia tai yrityksen myymistä se ei missään nimessä tarkoittanut. Lindholmille on ollut alusta asti tärkeää, että Varusteleka on sellainen kauppa, missä itse asioisi.

Hyvä brändi ei takaa menestystä. Menestyksen taakse tarvitaan toimiva johto ja johtaja. Varustelekan tapauksessa he menestyivät pitkään pelkästään onnistuneella brändillä. Tilauksia tuli itsestään, mutta niiden tuplaamiseksi johtoon täytyi saada osaava henkilö. Lindholmin sanoin yrittäjät ovat huonoja johtajia ja johtajien kuuluu keskittyä johtamiseen. Varustelekan brändiin kuuluu humoristinen ja särmikäs markkinointi. Vaikka se pureekin moneen asiakkaaseen, niin on se välillä heille kostautunut. Varusteleka on joutunut useaan otteeseen selvittelemään median kanssa sanomisiaan, sillä heidän markkinointinsa on välillä herättänyt paheksuntaa. Esimerkiksi, kun Varustelekan sivuille tuli miesten hihaton paita ”vaimonhakkaajapaita”- kuvauksella, joutui Lindholm useaan selvittelyyn. Lindholm painottaa, että yrityksen sivuilla käytetään paljon huumoria. Kuitenkin markkinoinnista aina painotetaan samaa asiaa, että näkyvyyttä huonokin näkyvyys tuo. Varustelekan markkinointitempaukset on saanut lehdet kirjoittamaan heistä ja ihmiset puhumaan, jolloin sana Varustelekasta on levinnyt itsestään. Varustelekan humoristinen markkinointi on kuitenkin suunnattu sen tyylisille asiakkaille, jotka tahtovat kuulla rehellistä ja ronskia puhetta. Ei Varustelekalla brändi ole kuitenkaan kovin pieleen voinut mennä, kun yritys on ylittämässä 15 miljoonan euron liikevaihdon.

Varustelekan kaltaisesta yrityksestä meidän täytyisi ottaa oppia. Vaikka räväkkä brändi tai liiketoiminnan aloittaminen ilman rahoitusta ei olisi oma juttu, kannattaa miettiä mikä Varustelekassa toimii itseen asiakkaana. Varustelekaa ei ole perustettu miellyttämään kaikkia. Varusteleka on Lindholmia varten, se on yritys johon yrittäjä haluaisi itse mennä, ja se on tärkeä näkökulma ihan missä vain liiketoiminnassa. Varustelekan pitäisi olla jokaiselle yrittäjälle esikuva siitä, että asenteella pääsee pitkälle!

Lähteet:

Lindholm, V. Kauppias. 2019. Varusteleka. Seminaari. Tradenomisemma 1.10.2019. YO-talo. Tampere.
Lindholm, V. Varustelekan esittely. Luettu 15.12.2019.
https://www.varusteleka.fi/fi/page/yritysesittely/19791
NA. 2016. Varustelekaan nimetty ”minä kun oon ennenkin ollut”- toimitusjohtaja. Varustelekan tiedotteet. Luettu 15.12.2019.
https://www.varusteleka.fi/fi/news/varustelekaan-nimitetty-“mina-kun-oon-ennenkin-ollut”-toimitusjohtaja/_57aad3e2
Jauhiainen, I. 2013. Mainonnan eettinen neuvosto: vaimonhakkaajapaita on ok mutta kansanmurhabaretti ei. M&M lehti. Luettu 15.12.2019.
https://www.marmai.fi/uutiset/mainonnan-eettinen-neuvosto-vaimonhakkaajapaita-on-ok-mutta-kansanmurhabaretti-ei/1b756817-ba3b-3274-8c49-306c2fbd9986

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close