Tampere
25 Nov, Wednesday
2° C

Proakatemian esseepankki

Arvosta, tiedät kyllä miksi



Kirjoittanut: Joonatan Halonen - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Johdanto

 

Kuinka tärkeää sinulle on, että juttukaverisi kuuntelee sinua? Että hän keskittyy sinun puheisiisi? Että saat ansaitsemasi arvostuksen? Varmasti tärkeää, sillä mikään ei ole yhtä ärsyttävää kuin se, että selität jotain asiaa kaverillesi ja vastaukseksi saat: ”sori en kuunnellut”.

 

Hyvin moni samankaltainen asia lähtee arvostuksesta. Kaikkiin keskusteluihimme heijastuu arvostus. Arvostat toista, kun annat hänen puhua loppuun. Et huuda päälle, kuuntelet ja olet läsnä.

 

Arvostus yrityksessä

 

Yrityksen sisällä työntekijöiden välillä täytyy olla arvostusta, jotta hommat sujuvat sulavasti. Pienikin kitka, eli jokin paha sana saattaa aiheuttaa suuriakin ongelmia. Väärinkäsityksiä syntyy helposti ja ne saattavat jäädä vaivaamaan pitkäksikin aikaa.

 

Useimmat ihmiset haluavat työlleen merkityksen tunteen. Jos kokee työnsä turhaksi tai merkityksettömäksi, voi se vaikuttaa onnellisuuteen hyvinkin merkittävästi. Yleensä ihminen kokee työnsä merkitykselliseksi silloin, kun se on osa jotakin kokonaisuutta jonka tekijä voi ymmärtää. (Kurttila, ym, 38) Merkityksen tunnetta voi myös luoda mahdollisuus itse vaikuttaa omaan työhönsä kehittämällä ja päättämällä sen toteuttamisen yksityiskohdista.

 

Arvostava johtaja

 

Johtaminen itsessään ei ole helppoa. Kaiken mahdollisen huomioon ottaminen ja lankojen pitäminen käsissä on erittäin hankalaa. Stressin kasvaessa hyvä johtaja ei unohda arvostaa työntekijöitään ja heidän tekemää työtä. Pienet eleet, esimerkiksi tervehtiminen käytävällä saattaa jo tehdä isonkin vaikutuksen johonkin ihmiseen.

 

Jokaisella meistä on omat arvomaailmat, joiden mukaan toimimme. Hyvä johtaja muistaakin tämän ja voi koittaa sopeuttaa joitakin asioita sitä mukaa mitä tutummiksi työntekijät tulevat. Täytyy kuitenkin muistaa, että työnteon merkityksellisyyden tunne saattaa tulla kaikille täysin eri asioista. Joillekin vaikkapa työkavereista, joillekin rahasta tai vaikkapa itsensä kehittämisestä. (2010, 39)

 

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että johtaja, joka omaa hyvän tunneälyn ja tilannetajun on minulle sopiva. Peilatessani noita omaan johtamiseeni KV-päällikkönä, huomasin etten ole hirveän kaukana ihannejohtajastani. Uskon omaavani hyvän tunneälyn ja tilannetajun, sillä en yleensä joudu konflikteihin. Jos joudun, niin silloin asiat riitelevät keskenään, ihmiset eivät.

 

Päätöksenteko

 

Päätöksiä tehdessä arvostus nousee suureen rooliin työilmapiirin näkökulmasta. Jos johtaja tekee päätöksiä ilman, että tietää yhtään mitä työntekijät ovat mieltä, on se väärin. Arvostuksen voi näyttää vaikkapa pyytämällä työntekijöitä osallistumaan päätöksentekoihin tai vaikka ihan keskustelut työntekijöiden kanssa voi auttaa.

 

Joustavuudella pärjää pitkälle, mutta on myös osattava pitää pintansa. Joskus on vain tehtävä päätöksiä, joihin kaikki eivät ole tyytyväisiä. Kurttila, Laane, Saukkola ja Tranberg kertovat, että ihmiset jotka keräävät ja käsittelevät paljon tietoa ja käyttävät eniten aikaa harkintaan eivät välttämättä ole parhaita päätöksentekijöitä. ”Parhaiten sittenkin toimivat ne, jotka pystyvät suodattamaan kokemustensa, hiljaisen tiedon ja faktojen kautta merkitykselliset tekijät.” (2010, 112)

 

 

 

 

 

 

 

Lähteet:

 

Kurttila, Laane, Saukkola & Tranberg. 2010. Arvostus. Helsinki: Tammi Oy

Kommentit
  • Salla Nieminen

    Todella tärkeä aihe, josta olet meidän tiimissäkin muistuttanut! On tosi hienoa, että tuot kirjoista saamaasi osaamista esille myös tiimissä! On kyllä todella ärsyttävää puhua jollekin, kun huomaa, että toinen vaikkapa tuijottaa puhelintaan eikä kuuntele lainkaan. Esseesi herätti minut pohtimaan omaa toimintaani vähän kriittisemmin: sorrunkohan itsekin joskus tuohon? Kiireessä on todella helppo unohtaa muut ihmiset ja keskittyä siihen, että saa itselleen tärkeän tehtävän suoritettua, vaikka silloinkin tärkeää olisi huomioida muut ihmiset ja näyttää, että arvostaa muiden mielipiteitä. Tekstistäsi käy selvästi ilmi, että olet sisällä aiheessa ja ymmärrät mistä kirjoitat. Kappaleessa “Arvostava johtaja” kirjoitat omista johtamiskokemuksistasi KV-päällikkönä, ja tällaista omiin kokemuksiin peilaamista jäin kaipaamaan lisää! Olisin halunnut lukea enemmän pohdintaa siitä, miten itse yleensä toimit, millaisia johtajia tai päätöksentekoa olet kohdannut tai oletko itse huomannut, että merkityksen tunne näkyy työnteossa tai vaikuttaa siihen, miten työtä tehdään.
    Esseesi sai minut inspiroitumaan tästä aiheesta niin, että lisäsin tuon Kurttila ym. teoksen omallekin kirjalistalle! 🙂

    25.2.2019
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close