Tampere
16 Jan, Saturday
-11° C

Proakatemian esseepankki

ARVONI



Kirjoittanut: Anna Lundberg - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Kannattavuuslaskennan taitajaksi
Irina Eklund
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Olen viime päivinä törmännyt ongelmaan. Nimittäin hinnoittelu. Hinnoittelun perusteet on hallussa, mutta oman työn hinnoittelu tuntuu haastavalta? Tässä esseessä käyn läpi oman työn ja taidon hinnoittelua ja mitä tulisi ottaa huomioon hintoja laskiessa.

 

 

Hinnoittelu on pääsääntöisesti puhdasta matematiikka, joten pitäisi olla helppoa eikö? Mutta miten pystymme määrittämään oman työmme arvon? Oman työn hinnoittelu ainakin itselleni tuntuu todella haastavalta, mutta olen hieman alkanut kehittymään siinä. Meidän jokaisen aloittelevan yrittäjän tulisi osata arvostaa itseään. Mikäli myyt itseäsi puoli ilmaiseksi ja näin ollen et arvosta omaa työtäsi, miten asiakaskaan pystyy työtäsi arvostamaan? Arvosta myös osaamistasi, sinun on pidettävä mielessä kaikki käymäsi koulutukset, tiedot ja taidot minkä avulla olet siinä pisteessä, kun nyt olet. Joskus sitä rupeaa pitämään omia taitoja tai ominaisuuksia itsestäänselvyytenä, on kuitenkin pidettävä mielessä se fakta, että sinä olet ammattilainen. Asiakkaallesi sinun itsestäänselvyytesi voi olla korvaamaton apu.

 

 

Tuotteen tai palvelun hinnoittelussa on hyvä aloittaa kuluista. Laske paljon kuluja tuote sinulle teettää. Tärkeimpänä, muista laskea nimenomaan kaikki kulut; palkka, materiaalikulut, sähkö, vesi, vuokra, markkinointi, matkakulut, vakuutukset ja itselleni kantapäänkautta opittu arvonlisävero. Nämä ynnättyäsi saat jo suuntaa antavaa hintaa siitä, paljon hinnan tulisi vähintään olla kattaakseen tuotteen kulut, mutta se ei toki riitä.

Vertaile muiden toimijoiden hintoja. Näitä ei tietenkään kannata tarkastella ja peilata suoraan, mutta edes suuntaa antavia lukuja. On hyvä tiedostaa omien kilpailijoiden hinnat ja muistaa, että myös laatu ja palvelun taso ovat isoja vaikuttajia hintaan. Myös brändi vaikuttaa asiaan, muista siis tämä tekemisessäsi. Moni aloitteleva yrittäjä tekee alkuun virheen ja markkinoi halvemmilla hinnoilla. Tämä voi toimia hetken, mutta pidemmän päälle se ei kannata. Alkuun edulliset hinnat tai jopa ilmaistyö voivat olla hyviä referenssien hankintaan, mutta pian hintojen on korjaannuttava. Älä siis myy itseäsi liian halvalla!

Päätettyäsi tuotteelle hinnan muista esittää se houkuttelevalla tavalla. Hinnan olisi hyvä näyttää mietityltä, esimerkkinä 2500€ tai 2475€. Jälkimmäinen hinta näyttää paljon tarkemmin harkitulta. Toki tarjouksesta riippuen myös tasaraha summa toimii, varsinkin urakkahommissa. On tärkeää myös erotella hintasi, mistä se koostuu. Eroteltua hintaa ei tarvitse välttämättä asiakkaalle tarjoukseen laittaa, mutta asiakkaan kysyessä, sinulta löytyy se valmiina. Hinnan erottelu auttaa myös sinua itseäsi näkemään kulut ja oman työn arvosi. Tarjotessasi alennusta asiakkaalle, mieti muotoilu siinäkin. Alennusprosentti näyttää houkuttelevammalta, kuin taas suoraan laskettu rahallinen alennus.

Ja mitä alennuksiin tulee, mieti tarkkaan. Usein olisi mukava antaa jokaiselle kaverille ja tutulle alennusta, koska sinähän voit. Mutta pidemmällä aikavälillä tämä alkaa syömään huimasti katteitasi. Pysy siis kovana, oli kyseessä sitten tuttu tai kaveri.

 

 

Itse ole kamppaillut näiden aiheiden kanssa paljon. Tiedän, miten hinnoittelu toimii ja miten tulisi hinnoitella, mutta ainoa ongelmani on, että en kehtaa. Tuntuu pahalta pyytää ”kallista” hintaa, vaikka todellisuudessa hinta saattaisikin olla halpa muihin kilpailijoihin nähden. Puhuttaessa catering hommista, tiedostan myös sen, että minulta löytyy alan koulutus ja suhteellisen pitkä työhistoria ikääni nähden. Catering- palvelut yleisesti ottaen ovat suhteellisen kalliita omasta mielestäni, mutta kulujakin on paljon. Silti minun on vaikeaa osata pyytää oikeaa hintaa. Tällä hetkellä jokainen tarjoukseni on mennyt läpi, mikä saattaa viitatakin siihen, että hintani on halpa. Minun tulisi ymmärtää myös se fakta, että suurin osa tarjousten vastaanottajista ovat yrityksiä. Mikä tarkoittaa sitä, että yritys on usein laskenut jonkinlaisen budjetin ja muutenkaan raha ei mene kenenkään omasta, vaan yrityksen taskusta. Aiheeseen minut herätti, kun yksi aamu akatemialla olin kirjoittamassa tarjousta kahvituksesta. Olin juuri aloittamassa palaveria Tonin kanssa, kun hänen kanssaan tuli tarjous puheeksi. Kerroin, että tuntuu vaikealta tehdä tarjousta hinnoittelun näkökulmasta. Toni katsoi tarjoukseni ja totesi, että onpa ilmainen. Siinä hetki pohdittiin ja tuplattiin hinta. Pistin tarjouksen menemään ja suoraan sanottuna ahdisti ja jännitti. Muutama tunti vierähti ja sain vastauksen, tarjous oli mennyt läpi. Siinä kohtaa totesin, että kai se on kestettävä pieni ahdistus ja jännitys, jos sillä voi tuplata hinnat.

 

 

LÄHTEET:

  1. Talousverkko. Tuotteen hinnoittelu. Monte, N. Luettu: 15.02.2020.

https://www.talousverkko.fi/tuotteen-hinnoittelu/

 

Onnistu yrittäjänä. Oman työn hinnoittelu. Luettu 14.02.2020.

https://www.onnistuyrittajana.fi/artikkeli/oman-ty%C3%B6n-hinnoittelu

 

  1. Ukko. 7 vinkkiä oman työn hinnoitteluun. Laitinen, S. Luettu 14.02.2020

https://www.ukko.fi/blogi/7-vinkkia-oman-tyon-hinnoitteluun/

 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close