Tampere
02 Dec, Wednesday
1° C

Proakatemian esseepankki

Ärsyttävä nilkkavamma vaikeuttaa elämää – näin kuntoutat!



Kirjoittanut: Olli-Pekka Korhonen - tiimistä Motive.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Useita lähteitä
Useita lähteitä
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Nilkan nivelsidevammojen kuntoutus

Nilkan nyrjähdys on todettu yleisimmäksi urheiluvammaksi sekä yleisimmäksi lääkärikäynnin aiheuttavaksi traumaksi. Nilkan nyrjähdyksiä sattuu paljon liikunnallisille ja urheilullisille ihmisille. Erityisesti vauhdikkaissa pallopeleissä, kuten kori-, jalka- ja lentopallossa, tapahtuvat urheiluvammat ovat yleisiä. Nilkkavammoja esiintyy myös yksilölajeissa, kuten voimistelussa, yleisurheilussa ja tenniksessä. Kaiken lisäksi nilkan nyrjähdyksistä jopa 80 % uusiutuu. Näiden seikkojen takia halusin syventyä tarkemmin nilkkavammoihin sekä niiden kuntoutukseen. Mikäli nilkan nyrjähdys haittaa elämääsi, lue tämä kirjoitus loppuun!

 

Nilkan anatomia lyhyesti

Nilkan alue on useiden luiden, nivelsiteiden, nivelten ja lihaksiston muodostama monimutkainen rakenne. Sääri- ja pohjeluu muodostavat luisen haarukan, jonka väliin telaluu niveltyy. Telaluun alapuolella sijaitsee kantaluu. Sääri- ja pohjeluun haarukka ja sen välissä oleva telaluu muodostavat ylemmän nilkkanivelen. Ylemmästä nilkkanivelestä tapahtuu pääasiallisesti nilkan koukistus ja ojennus. Alemman nilkkanivelen muodostavat telaluu ja kantaluu.

Yleisimmin nilkan nyrjähdyksessä vahingoittuu FTA eli tela-pohjeluuside. Tämä nivelside kulkee nimensä mukaan tela- ja pohjeluun välillä. Sen pääasiallinen tehtävä on estää jalan liukumista suhteessa pohjeluuhun sekä rajoittaa jalkaterän inversiota eli sisäänpäin taittumista. Suhteellisen usein venähtää myös FC eli kanta-pohjeluuside, jonka tehtävänä on ylläpitää alemman nilkkanivelen stabiliteettia. Harvemmin nilkan nyrjähdys kohdistuu jalkaterän sisäsyrjän siteisiin tai sääri- ja pohjeluuta yhdistäviin siteisiin.

 

Vammamekanismit ja riskitekijät

Yleisimmin vamman aiheuttaa jalkaterän äkillinen vääntyminen. Ulkosyrjän nivelsiteiden vaurioituminen on kaikista nilkkavammoista yleisin. Tällöin nilkka taittuu sisäänpäin, ammattitermein ilmaistuna inversioon ja samalla kääntyy sisäkiertoon. Huomattavasti harvemmin tapahtuva sisäsiteiden venähdys tapahtuu, kun jalkapohja kääntyy ulospäin kehon keskilinjasta eli tapahtuu eversio. Sääri- ja pohjeluun välinen nivelside nyrjähtää jalan joutuessa voimakkaaseen ulkokiertoon. Tämä on yleistä esim. jääkiekossa, kun pelaajaa taklataan reiteen ja luistin on samaan aikaan tiukasti painautuneena jäähän.

Yleensä siis vammat aiheutuvat suorassa kontaktissa toisen pelaajan kanssa, epäsuorasti jonkin kontaktin jälkeen, kun tasapaino menetetään ja liikettä korjataan tai tilanteessa, jossa liikehallinta pettää esimerkiksi hypystä laskeutuessa tai tehdessä suunnanmuutosta. Riskitekijöinä nilkan nyrjähdyksille ovat aiempi nilkan nyrjähdys, naissukupuoli, nuori ikä, ylipaino, liikehallinnan ja tasapainon heikkous, puutteellinen lihasvoima, puolierot, nilkan löysyys, vajaa liikkuvuus sekä jalkaterän rakenteelliset tekijät. Ulkoisia riskitekijöitä ovat pelialusta (keinonurmella suurempi riski kuin luonnonnurmella), vauhdikkaat suunnanmuutokset ja laskeutumiset hypyistä, suuri kontaktien määrä (taklaukset, ym.) sekä suuret harjoitus- ja pelimäärät.

 

Vamman luokittelu

Erilaiset venähdysvammat voidaan luokitella revenneen kudoksen laajuuden ja vamman aiheuttamien oireiden mukaan. Nilkan nivelsidevammat luokitellaan kolmeen eri asteeseen.

Asteen I vammassa nivelside on venähtänyt, nilkka on tukeva ja turvotus pientä. Lievää kipua voi esiintyä.

Asteen II vammassa nivelside on osittain revennyt. Tällöin turvotus sekä kipu rajoittavat nilkan liikettä ja jalka aristaa varattaessa merkittävästi. Nilkka tuntuu myös epävakaalta.

Asteen III vammassa nivelsiteet ovat revenneet täysin, jolloin kipu, turvotus sekä liikerajoitus ovat suurta. Painovaraus on mahdotonta ja nivel on holtiton.

Nilkan nivelsidevammojen luokittelu, asteet I-III.

 

Nivelsidevamman kuntoutus

Nilkan nyrjähdysvammojen huolellinen kuntouttaminen on tärkeää. Mikäli vammaa ei hoideta kunnolla, kipu jää helposti haittaamaan pitkäksi aikaa ja nilkkanivel jää löysäksi. Näiden lisäksi hoitamattoman nilkkavamman seurauksena voi olla myös voimatason ja liikkuvuuden aleneminen. Tällöin nilkan nyrjähdyksen uusiutumisriski kasvaa ja se vamma vaikuttaa muutenkin haitallisesti toimintakykyyn.

Ensiapuna nilkan nivelsidevammoissa käytetään kolmen K:n hoitoa eli kylmää, kohoa ja kompressiota. Ensihoidon nopea toteutus on tärkeää, sillä se vähentää kipuoireita sekä lievittää tulehdusta. Kylmää suositellaan käytettävän useita kertoja päivässä 10-20 minuuttia kerrallaan. Kompressio tulisi saada vamma-alueelle mahdollisimman pian joko siteellä tai itse puristamalla. Kohoasennossa on tärkeää muistaa saada nilkka selkeästi sydämen tason yläpuolelle.

Toisen ja kolmannen asteen nyrjähdykset voivat vaatia immobilisointia eli nivelen liikkumattomaksi tekemistä, joka voidaan toteuttaa kipsaamalla. Mikäli mahdollista, nilkan tukemiseen voidaan käyttää teippausta, ortoosia, nilkkatukea ja elastista sidosta. Nilkan käyttämistä kuitenkin suositellaan mahdollisimman pian vamman jälkeen kivun sallimissa rajoissa. Mikäli nivel on pitkään liikkumattomana, esiintyy haittapuolena lihasten surkastumista ja mahdollisesti nivelten jäykistymistä. Leikkaushoitoa taas nykyisin suositellaan vain urheilijoilla sekä vaikeasta nivelen epävakaudesta kärsivillä mahdollisen nivelrikkoriskin seurauksena.

Nilkan nyrjähdyksen yhteydessä voi tapahtua myös neuromuskulaarisia vaurioita, joiden takia tasapaino sekä nivelen asentotunto heikentyvät. Tämän takia nilkan salliessa varaamisen sitä tulisi harjoittaa monipuolisesti. Kuntoutuksessa halutaan palauttaa liikelaajuudet, parantaa voimatasoja sekä välttää tasapainon heikkeneminen. Kuntoutuksessa eteneminen onnistuu esimerkiksi seuraavan taulukon mukaan:

Tarkempia ohjeita kuvan kuntoutusliikkeiden tekemiseen löytyy tämän linkin kautta: https://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/pilli/duo99828x.pdf

 

Muistutus!

 

Nilkan nivelsidevamman kuntoutus voi tuntua tylsältä, mutta sitä ei kannata lopettaa, kun kipu on hävinnyt tai pystyt käyttämään sitä suht normaalisti. Tällöin nilkkavamman uusiutumisen riski kasvaa huomattavasti. Nilkan nyrjähdykset kannattaa kuntouttaa huolella loppuun asti, jolloin voit nauttia myös liikunnallisesta arjesta täysillä harrastustesi parissa. Kun kuntoutuksessa edetään haastaviin liikkeisiin asti, todennäköisesti nilkka kestää myös kovemmat vaatimukset. Mikäli kaipaat tarkempia kuntoutusohjeita, fysioterapeuttien ammattikunta auttaa sinua mielellään!

 

Lähteet:

Haapasalo, H.; Laine, H-J. & Mäenpää H. 2011. Nilkan ligamenttivamman diagnostiikka ja funktionaalinen hoito. Duodecim. https://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo99828.pdf

 

Leppänen, M.; Rossi, M. & Vornanen, T. Luettu 7.11.2020. Terve urheilija, nilkka. https://terveurheilija.fi/urheiluvammojen-ennaltaehkaisy/nilkan-nyrjahdys/

 

Oijusluoma, E. & Tuomela. I. 2013. Nilkan lateraalisten nivelsiteiden revähdysvammat ja fysioterapia – systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Opinnäytetyö. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/55284/oijusluoma_tuomela.pdf?sequence=1&isAllowed=y

 

Walker, B.; Grönholm, M.; Salminen, M.; Wegelius, I. & Larsson, B. 2014. Urheiluvammat – ennaltaehkäisy, hoito, kuntoutus ja kinesioteippaus. VK-Kustannus.

 

Haapasalo, H. & Koskela, J. Luettu 7.11.2020. Terve urheilija, nilkkavamman kotiharjoitusohjeita. https://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/pilli/duo99828x.pdf

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close