Tampere
21 Nov, Thursday
2° C

Proakatemian esseepankki

Anna palaute hyvin – tee siitä lahja



Kirjoittanut: Teresa Ikonen - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

 

Hurmalla on ollut nyt vuoden aikana kaksi palautepajaa, jossa on oksennettu ulos kaikki palaute mitä haluaa kullekin tiimiläiselle antaa. Palautteet ovat todella arvokkaita, mutta olisi myös tärkeää saada palautteenanto osaksi arkea, jotta puolen vuoden välein ei tulisi niin suurta yliannostusta, kun kaikki sanotaan kerralla. Itse olen kuitenkin tykännyt tästä tavasta pitää palautepaja, johtuen ehkä siitä, että olen itse hieman arka antamaan palautetta, varsinkin sitä kehittävää. Ymmärrän kuitenkin, kuinka tärkeää se jokaiselle on kehittymisen kannalta, ja olenkin mielestäni parantunut palautteen antajana ja vastaanottajana verrattuna viime kevääseen, me kaikki Hurmassa taidamme olla. Ainakin meidän toimintamme tämän syksyn palautepajassa näytti huomattavan paljon kypsemmältä, palautetta janoavammalta, asialliselta ja lempeän suoralta verrattuna viime kertaan. Uskon vahvasti, että jatkamme kehitystä parempaan, ja tuomme palautekulttuuria myös isommaksi osaksi Hurman arkea.

Luin Palaute kuuluu kaikille -kirjan, jonka ovat kirjoittaneet Risto Ahonen ja Sirke Lohtaja-Ahonen. Hyvin tehdystä työstä ja käytöksestä on helppo antaa ja vastaanottaa palautetta, mutta kehittävää palautetta annettaessa on hyvä muistaa muutamia ohjenuoria, jotta viesti välittyy selkeästi vastaanottajalle.

 

Palaute on lahja

Ihmiset tarvitsevat ja haluavat palautetta ainoastaan, kun yrittävät opetella jotakin asiaa. Jos vastaanottaja ei koe tarvetta palautteelle, se voi tuntua hänestä turhalta tai jopa ärsyttävältä, koska vaikuttaa siltä, että palautteen antaja ei luota hänen kykyihinsä suoriutua. Kuitenkin palaute kehittää, jos se annetaan hyvin, niin kannustava kuin kehittäväkin palaute. Huonosti annettu palaute voi aiheuttaa riitaa, joten palautteenantoa on hyvä jokaisen opetella. Palautteen omistusoikeus siirtyy antajalta saajalle, eli palautteen saaja päättää antaako hän palautteen vaikuttaa käytökseensä vai ei. Palaute on lahja – vastuu omasta käytöksestä siirtyy palautteensaajalle. (Ahonen & Lohtaja-Ahonen 2014, 61.)

 

Anna lahja

Me onnistumme useammin kuin epäonnistumme, joten pidä silmäsi arjessa auki ja tarkkaile mitä ympärilläsi tapahtuu. Anna useammin kannustavaa palautetta kuin kehittävää, sillä kannustavaan palautteeseen riittää pienikin aihe, mutta kehittävään palautteeseen kyllästyy pian, jos sitä tuntuu tulevan turhista asioista. Tässä toimiva kaava onkin 5+1, eli viisi kannustavaa palautetta ja yksi kehittävä, näin kehitettävä jää mieleen, mutta se ei kasva liian suureksi. (Ahonen & Lohtaja-Ahonen 2014, 156-158.)

 

Älä anna palautetta itsekkäistä syistä

Mieti, miksi sinulle iskee tarve antaa palautetta? Haluatko tällöin kehittää ystävääsi, purkaa omia tunteitasi, vai tavoitella omaa etuasi? Kaksi ensimmäistä syytä ovat hyväksyttäviä, mutta viimeiseen sisältyvät syyt ovat itsekkäitä. Voit ilmaista mitä tunteita hänen käytöksensä herättää sinussa, mutta tunteiden purkamisellakin on rajansa palautteenannossa. Anna myös palautetta vain varmistetuista asioista, älä vain kuulopuheiden perusteella. (Ahonen & Lohtaja-Ahonen 2014, 157-158.)

 

Sanatonta viestintää uskotaan yli puheiden

Käytä palautetta annettaessa selkeitä sanoja, varmista että kuulija ymmärtää. Liika asian kaartelu saa puheen kuulostamaan epäselkeältä, joten ole suorapuheinen ja lempeä.

Sanaton viestintä koostuu olemuksesta, katsekontaktista, ilmeistä, eleistä, liikkeistä ja äänestä. Emme aina itsekään huomaa millä tavalla viestimme sanattomasti, mutta palautetta annettaessa tässä tulee olla tarkkana, sillä kuulija uskoo enemmän sanatonta viestintääsi kuin sanojasi. (Ahonen & Lohtaja-Ahonen 2014, 158-159.)

 

Kuvaile: mitä, missä ja milloin?

Kuvaile havaintosi tarkasti, neutraalisti ja puolueettomasti. Ole täsmällinen ja kerro milloin, missä ja mitä tapahtui, jotta kuulija ymmärtää miksi annat palautetta. Varo sanoja aina, ei koskaan, ikinä milloin tahansa, säännöllisesti ja harvoin, sillä näiden sanojen hyödyntämisellä sorrut huonon palautteen antamiseen, ja näin kuulijan on vaikeampi hyväksyä palautetta. Jos palautetta annetaan isosta kokonaisuudesta, on palaute helpompi antaa pilkottuna pienempiin osiin, esimerkiksi aikataulutukseen, budjetointiin, ja tavoitteiden saavuttamiseen. (Ahonen & Lohtaja-Ahonen 2014, 162-166.)

 

Puhu vain omasta puolestasi

Palautetta annettaessa kuvaa vain palautteen saajan vaikutusta sinuun itseesi, ei tiimiin, työkaveriin tai asiakkaaseen. Se miltä asia sinusta tuntuu, on ainut minkä tiedät todeksi, ja näin puhut totta ja kuulijakin voi ymmärtää sen. Muiden kokemuksiin vetoaminen on helposti kiistettävissä tai palautteen saajan hylättävissä. (Ahonen & Lohtaja-Ahonen 2014, 167.)

 

Sulje suusi, kuuntele ja säilytä sanomasi

Kun olet sanonut palautteesi selkeästi, ole vain hiljaa ja kuuntele palautteen saajaa. Anna hänen reagoida ja kysyä tarkentavia kysymyksiä, sillä sinä olet palautteen antamisen jälkeen todennäköisesti se henkilö jolta hän pyytää neuvoja. Olemalla hiljaa annat kuulijalle mahdollisuuden ajatella ja sisäistää palautteen. Jos palautteen saaja reagoi hämmentyneesti tai kiukkuisesti, älä anna sen vaikuttaa itseesi. Pysy kannassasi, sillä jos sorrut perääntymään tai vähättelemään puheitasi, palaute menettää arvonsa ja kuulija ei ota sitä tosissaan. Älä myöskään tuomitse toista, anna hänen reagoida ja sisäistää palaute rauhassa. (Ahonen & Lohtaja-Ahonen 2014, 169-171.)

 

Mahdollisimman pian ja kahden kesken

Palaute on hyvä antaa mahdollisimman pian tapahtuneesta, mielellään kesken tilannetta tai välittömästi sen päätyttyä. Jos tunteet ovat pinnassa, on hyvä antaa hetki rauhoittumiselle ja antaa palaute hieman jälkeenpäin. Kuitenkaan palautteenantoon ei saa kulua liian pitkä aika tapahtuneesta, sillä palautteen saajan muistikuvat tilanteesta eivät välttämättä enää vastaa omiasi ja silloin palautetta on vaikeampi kuulla ja hyväksyä. Kannustavaa palautetta voit antaa myös julkisesti, mutta kehittävä palaute on parempi antaa kahden kesken. (Ahonen & Lohtaja-Ahonen 2014, 172-173.)

 

Näillä ohjeilla palautteenantoa on helpompi tuoda osaksi myös Hurman arkea, kun ymmärtää miten palaute on hyvä antaa. Kehittäväkin palaute on positiivista, kunhan se on hyvin annettu. Kehitetään itseämme ja autetaan muita kehittymään palautteen avulla!

 

 

Lähde: Ahonen, R. & Lohtaja-Ahonen, S. 2014. Palaute kuuluu kaikille. Vitale Ay. Liettua.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close