Tampere
19 Jan, Tuesday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Amigos *ship startup festivaaleilla



Kirjoittanut: Emma Rikkonen - tiimistä Motive.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Soluessee Elli Linjamäen kanssa

 

Tampereen kaupunki rahoitti keväällä erilaisia innovaatioita, joita kehitettiin taistelemaan yksinäisyyttä ja syrjäytymistä vastaan. Tästä inspiroituneina lähdimme rakentamaan ystävä-sovellusta Amigosta. Amigos on suunnattu näin alkuun korkeakouluopiskelijoille. Vuonna 2016 tehdyn YTHS:n terveystutkimuksen mukaan korkeakouluopiskelijoista jopa 10% tuntee yksinäisyyttä ja omien kokemustemme mukaan ystäviä on lähes mahdotonta saada yli ainerajojen. Koska sovelluksemme keskittyy merkityksellisiin ystävyyssuhteisiin, tahdoimme mahdollistaa mielenkiinnon kohteisiin perustuvan tutustumisen. Meille oli myös tärkeää, ettei kukaan tuntisi itseään hylätyksi, joten minkäänlaisia swaippailuja ei sovelluksessamme tule olemaan. Haluamme kannustaa ihmisiä näkemään internetin ulkopuolella, joten omien mahdollisten tapahtumien lisäksi Amigos tulee tekemään yhteistyötä erilaisten yritysten, kuten kahviloiden, ravintoloiden sekä seikkailupuistojen kanssa, jotka tarjoavat kannustimia tapaamiselle.

 

Meille on Amigoksen myötä avautunut täysin uusi maailma ja olemme pienessä ajassa kokeneet ja oppineet valtavasti. Yksi hienoimmista kokemuksista oli ehdottomasti *ship startup festivaalit, johon osallistuimme.  Mietimme kesällä, kuinka voisimme kehittää ideaa Amigoksesta ja samalla verkostoitua. Näimme Proakatemian teams kanavalla ilmoituksen *ship startup festivaaleista ja päätimme lähteä kokeilemaan onneamme. Osallistuminen tapahtumaan oli todella helppoa: täytä ilmoittautumiskaavake netissä ja liitä siihen pitchausvideo. Videon tekoon oli vielä luotu erilliset ohjeet tapahtuman youtubekanavalle helpottamaan osallistumista.  

 

*Ship startup Festivaali on tapahtuma, joka järjestettiin nyt viidettä kertaa. Tapahtumassa startup yritykset kilpailevat pitchaamisessa. Tänä vuonna tapahtuma järjestettiin etänä, mutta kymmenen parasta tiimiä valittiin pitchaamaan livenä Kotkaan. Tapahtuma kesti kolme päivää ja piti sisällään erilaisia klinikoita, mentor tapaamisen sekä workshoppeja Klinikoilla saimme tavata ohjelmaan mentoriksi ilmoittautuneita eri alojen ammattilaisia 20 minuutin ajan. Ajat piti varata ennakkoon *ship sovelluksesta. Mentoreina klinikoilla olivat muunmuuassa Brant Cooper, Dr. Jan Henrik Storgårds, Dean DiNardi sekä Heidi Sjögren. Workshopeilla käsiteltiin pitchaamista, esiintymistä sekä rahoitushakemusten tekoaTorstai aamuna tiimeille oli varattu aikaa oman mentorin tapaamiseen. Tapaamisen tarkoituksena oli vielä hioa mentorin kanssa semifinaaliin lähetettävää pitchiä ja sparrailla omaa ideaa. Me saimme mentoriksemme Googlella työskentelevän Mikko Greenin. Mentorit saivat itse valita tiimin, jonka halusivat tavata.  

 

Kyseessä oli ensimmäinen pitchauskilpailumme sekä tilaisuus tuoda ideamme sparrattavaksi ammattilaisten eteen. Jännitystä ei yhtään helpottanut pieni säätö sähköposti-osoitteiden kanssa edellisenä iltana. Tapahtumalla oli käytössä *ship app, joka ei toiminut alkuunkaan. Sen kautta tuli varata ajat tapaamisiin, jotka järjestettiin Google meetsissä. Tapahtuman varaamisen jälkeen saimme näihin linkin. Onnistuimme molemmat luomaan sovellukseen useamman tunnuksen, vaikka sen ei pitänyt olla mahdollista.  Tekniset viat kuuluvat kuitenkin lähes poikkeuksetta etänä-pidettäviin tapahtumiin (varsinkin, kun niitä pidetään ensimmäistä kertaa), joten vaikka se loikin mukaan hieman extrajännitystä, emme antaneet sen haitata.

 

Festivaaleista jäi päällimmäisenä käteen vahva usko ideaamme ja omaan tekemiseemme. Oli uskomatonta kuulla alan vahvoilta ammattilaisilta positiivista palautetta, kehitysideoita sekä aitoa innostusta Amigosta kohtaan. Saimme hyviä työkaluja pitchaamiseen ja esiintymiseen sekä itseluottamusta seistä vahvana oman ideamme takana. Saimme erittäin monia näkökulmia tekemiseemme, joita emme olleet osanneet ajatellakaan. Vinkkejä saimme muun muassa markkinoinnista, rahoitushakemusten tekemisestä ja koodaajien löytämisestä aina yhteistyökumppaneiden hankkimiseen sekä sovelluksen kohdentamiseen asti. Tunsimme itsemme voittajiksi, vaikkei finaaliin päästykään. Olihan tämä ensimmäinen kilpailumme ja kokemuksena *ship startup festivaalit ylittivät kaikki odotuksemme.  

 

Tästä edespäin jatkamme projektimme työstämistä entistä isommalla teholla. Prototyypin ollessa valmis tahdomme löytää tiimimme koodaajan, joka pystyisi rakentamaan sovellustamme eteenpäin. Työstämme erilaisia rahoitushakemuksia ja hankimme yhteistyökumppaneita eri yrityksistä sekä kouluista. Matka on vasta aluillaan, mutta olemme saavuttaneet paljon ja voimme olla ylpeitä tekemästämme. Innolla odotamme tulevaa ja kaikkea, mitä se tuo tullessaan.  

 

Lähteet:  

Kunttu, K., Pesonen, T. & Saari, J. 2016. Korkeakouluopiskelijoiden terveystutkimus 2016. Luettu:17.9.2020. https://www.yths.fi/app/uploads/2020/01/KOTT_2016-1.pdf 

Duunitori.fi. ND. Pitchaus eli myyntipuhe. Yrittäjän opas. https://duunitori.fi/tyoelama/yrittajanopas/ideasta-liiketoiminnaksi/pitchaus
InnovationEnglish. ND. Plan the pitch with NACB-model. https://innovationenglish.sites.ku.dk/metode/plan-the-pitch-with-nabc/
*Ship. N.D. The startup event for starting entrepreneurs! https://www.shipfestival.org/about/
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close