Tampere
23 Jan, Saturday
2° C

Proakatemian esseepankki

Alusvaateliike, joka kannattaisi perustaa Tampereelle



Kirjoittanut: Essi Keränen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Kirjoitettu 14.5.2019

 

Suomalaisten naisten halu panostaa alusvaatteisiin on kasvamassa, mutta tarjontaa ei ole tarpeeksi hyvin saatavilla. Tampereelta puuttuu houkutteleva alusvaateliike, josta löytyisi kauniita, laadukkaita, istuvia alusvaatteita ammattitaitoisen asiakaspalvelun saattelemana. Tällä hetkellä alusvaatteita myy muutama pieni kivijalkaliike, joiden valikoima on suppea eikä tyydytä suurinta osaa asiakaskunnasta. Tavarataloissakin on tarjontaa, mutta ilman palvelua, koska osaamista alusvaatealasta ei ole. Haluaisin tuoda Tampereelle kivijalkaliikkeen, jossa olisi tarjolla tarkasti valittuja laadukkaita alusvaatteita Euroopasta. Ajatuksena on koota parhaimpien merkkien parhaimmat tuotteet multibrand-liikkeeseen ja kouluttaa henkilökunta löytämään asiakkaalle aina istuvin tuote asiakkaan toiveet kuullen. Liike olisi naisia varten, jotka haluavat panostaa itseensä, mutta eivät ole löytäneet kauniita ja oikeankokoisia rintaliivejä.  

 

Haluan kaikkien naisten saavan kokea laadukkaiden alusvaatteiden tuoman ilon. Istuvat, kauniit alusvaatteet kohottavat itsetuntoa, ja sitä moni suomalainen tarvitsee. Alusvaatemyyjänä työskennellessäni olen huomannut tärkeimmäksi työtehtäväkseni asiakkaiden tsemppaamisen. Päivittäiseen työhön kuuluu asiakkaan kehuminen ja kannustaminen, jotta saisin asiakkaan arvostamaan omaa kehoaan. Istuvat alusvaatteet ovat paljon muutakin kuin vaatekappaleita. Alusvaatteet voivat tehdä asiakkaan todella onnelliseksi, ja siksi niitä onkin ihanaa myydä. Haluan tuoda iloa ja apua jokaisen naisen arkeen. Haluan rohkaista panostamaan itseensä, olemme sen arvoisia. 

 

Harmillisen moni nainen käyttää vääränkokoisia rintaliivejä. Uskon sen johtuvan siitä, ettei aiheesta ole tarpeeksi tietoa helposti saatavilla eikä moni suomalainen nainen ole tottunut panostamaan itseensä. Vääränkokoinen kaarituki painaa rintakudosta ja väljissä liiveissä rinnat liikkuvat, jolloin rintakudos venyy. Nämä voivat aiheuttaa pysyviä vaurioita vain, koska oikeanlaisten alusvaatteiden tärkeydestä ei ole tietoa. Kun liivit ovat vääränlaiset, ne hiertävät, kutittavat ja näkyvät paidan läpi. Liivit aiheuttavat täten harmia, vaikka tilanne olisi korjattavissa. Miksi alusvaatteisiin ei panosteta, vaikka niitä käytetään joka päivä? Niiden istumattomuudesta, tippuvista olkaimista, puristamisesta jaksetaan kyllä murehtia, mutta silti ei raaskita panostaa vaatekappaleisiin, jotka ovat kaiken pukeutumisen perusta. Oikeanlaiset alusvaatteet ovat helppo keino lisätä kauneutta ja hyvää oloa jokaisen naisen arkeen.  

 

Alusvaateostoksilla tärkeintä on ammattitaitoinen palvelu. Asiakkaalla ei ole vaadittavaa osaamista eikä tarvitsekaan olla. Myyjän tehtävänä on etsiä asiakkaan toiveita vastaavat tuotteet asiakkaalle sovitettavaksi ja käydä asiakkaan kanssa läpi, mikä liivi toimii juuri hänelle parhaiten ja miksi. Myyjän on tärkeää kertoa, miksi liivi istuu hyvin tai huonosti, jotta asiakas tunnistaa hyvän rintaliivin tuntomerkit. Alusvaatteita on vaikeaa ostaa netistä, ja olen samaa mieltä alusvaateyrittäjä Pinja Nahkalan kanssa siitä, että kivijalkaliikkeiden suosio tulee kasvamaan tulevaisuudessa, koska henkilökohtaista palvelua arvostetaan yhä enemmän. Haluan tarjota asiakkaalle mahdollisuuden sovittaa tuotteita, jotta oikeasti paras mahdollinen tuote löytyy. Haluan kertoa rehellisesti, onko liivi istuva, jotta asiakas ymmärtää ostopäätöksen molemmat puolet mahdollisimman hyvin. Näin vältytään reklamaatioilta, kun ostopäätökseen on annettu riittävästi informaatiota ja vastuu on hyvällä omallatunnolla annettu ostajalle. Yhä useampi työpaikka voidaan korvata teköälyn ja robotiikan avulla, mutta luovaa ratkaisukykyä ja tunneälyä ei voi teknologialla ratkaista. Tekoäly korvaa rutiinitehtävät, mutta ihmistaitojen merkitys kasvaa. Etenkin alusvaateostoksilla myyjän empatiakyky on suurin valttikortti. Palvelutilanteessa on kyse niin henkilökohtaisesta asiasta, että myyjältä todellakin vaaditaan kykyä tunnistaa asiakkaan tunteita. On tunnistettava, mitkä syyt ostohalun ja -päätöksen takana oikeasti ovat, ja osattava tarvittaessa kannustaa niitä kohti. Tärkeintä asiakaspalvelijana on kyky kuunnella ja kyky viestiä. (Tiedeykkönen, 2019.) 

 

Suomessa alusvaateala on pientä ja yrittäjät tekevät paljon yhteistyötä, joten uskon alaan olevan helppoa lähteä mukaan. Maahantuojat toivovat enemmän jälleenmyyjiä ympäri Suomea, joten heiltäkin olisi apua saatavilla uudelle yritykselle. Koska Tampereella tarjonta eri alusvaatevalmistajien tuotteista on pieni, olisi helppoa erottua edukseen kilpailijoista tuomalla arvostettuja merkkejä kivijalkaliikkeeseen. Helsingissä työskennellessäni alusvaatemyyjänä sain huomata asiakkaita saapuvan alusvaatteiden takia pääkaupunkiseudulle asti ympäri Suomea, koska kattavaa valikoimaa ei ole muualla Suomessa. Eniten uutta alusvaateliikettä toivottiin Tampereelle, mikä on täysin ymmärrettävää, onhan Tampere Suomen suurimpia kaupunkeja ja keskemmällä Suomea. Suomen alusvaateala vaatii rohkeaa uudistusta. Aikoisin viedä alusvaatteiden ilosanomaa yhä nuoremmille kuluttajille ja saada aikaan muutoksen, jotta nuoremmatkin oppisivat nuoresta asti panostamaan itseensä. 

 

Liikkeessäni olisi kauniisti esillä laaja kokovalikoima kauniita, tukevia liivejä arvostetuilta tehtailta kuten AubadeChantelle, Simone Perele, Van de VeldeMarlies Dekkers ja Wacoal. Haluaisin myös tuoda ilmi merkkien taustaa ja kertoa, miksi myymme juuri heidän tuotteitaan. Olisi rohkeaa jättää kokonaan pois vanhemman ikäluokan suosimat kaarettomat liivit, jotka ovat tällä hetkellä Tampereen alusvaateliikkeiden suositumpia tuotteita. Haluan kuitenkin olla rohkeasti erilainen ja tarjota liikkeen, jossa on oikeasti laaja valikoima kauniita tuotteita. Nykyisten alusvaateliikkeiden haaste on se, että koitetaan tarjota kaikkea kaikille, eikä asiakas koe silloin enää liikettä omakseen. Liikkeessäni kauniit alusvaatteet saisivat arvoisensa esillepanon, jonka avulla alusvaatteiden ilosanoma leviäisi asiakkaille. Jättäisin tylsemmät tuotteet valikoimasta pois, jotta mahdollisimman moni liikkeestä löytyvä tuote olisi asiakkaan mieleinen ja kiinnostava jo henkarissa roikkuessaan. 

 

Yrityksen tavoitteena olisi lisätä tietoa istuvien alusvaatteiden tärkeydestä ja kannustaa naisia panostamaan rohkeammin itseensä. Haluaisin saada naiset arvostamaan itseään enemmän. Tarjoaisimme tietoa alusvaatteista ja apua oikean tuotteen löytämiseen. Sovituskopeissa olisi kehopositiivisuutta edistäviä viestejä asiakkaille ja kehotuksia ottamaan myyjältä apua vastaan. Periaatteena olisi, että jokaiselle asiakkaalle tarjotaan apua sovitukseen koon valitsemiseen. Markkinoinnissa toisimme esiin erilaisia vartaloita erilaisten mallien avulla ja siten viestisimme jokaisen olevan kauniiden, laadukkaiden alusvaatteiden arvoinen. Inbound-markkinoinnin keinoin tarjoaisimme mahdollisimman paljon lisäarvoa tarjoamalla tietoa istuvuudesta, niiden valmistamisesta, materiaaleista, hoitamisesta ja kaikesta alusvaatteisiin liittyvästä. Tavoitteena olisi saada mahdollisimman moni kiinnostumaan alusvaatteista, vaikka niiden ostaminen ei olisikaan juuri nyt ajankohtaista tai aihe ei olisi aiemmin kiinnostanut. Palvellessa tarjotulla asiakaspalvelulla saadaan asiakas viehättymään asiakaspalvelijoiden ammattitaidosta, ja jatkossa olisimme asiakkaan luottovalinta alusvaatteiden hankintaan ryhtyessä. (PowerMarkkinointi, 2019.) 

 

 

LÄHTEET: 

 

Krogerus, M. 2019. Yle: Parikymppinen yrittäjä Pinja Nahkala onnistuu siinä, missä monet konkarit eivät – työt jäävät työpaikalle. Kirjoitettu 25.1.2019. Luettu 14.5.2019. 

https://yle.fi/uutiset/3-10614745 

 

Yle Areena. 2019. Tiedeykkönen: Tulevaisuuden työntekijän valtteja ovat empatia, kriittinen ajattelu ja vuorovaikutus – niihin eivät robotit pysty. 12.4.2019. Kuunneltu 12.5.2019. 

 

PowerMarkkinointi. 2019. Inbound-markkinointi. Blogi: PowerMarkkinointi. Luettu 14.5.2019. https://www.powermarkkinointi.com/inbound-markkinointi  

Aihetunnisteet:
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close