Tampere
27 Jan, Wednesday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Alustayrittäjyyden haavoittuvuus



Kirjoittanut: Axel Wiklund - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Alusta riippuvainen yrittäjyys

Nykypäivän teknologia ja digitaalinen ympäristö tarjoaa lukemattoman määrän mahdollisuuksia tehdä liiketoimintaa. Yrittäjäksi ryhtyminen ja liiketoiminnan harjoittaminen ei ole koskaan ollut niin mahdollista suurelle yleisölle, kuin se on nykyään. Suuret yritykset, kuten Alibaba, Amazon, Facebook, Youtube ja Google tarjoavat todella paljon mahdollisuuksia oman liiketoiminnan rakentamiseen näiden suurten yrityksien tarjoamien palveluiden ympärille.

Kuten oma projektini, Rokata Media, tarjoan sosiaalisen median maksullisen mainonnan palveluita B2C alan yrityksille, tällä hetkellä Facebook & Instagram mainontaa.

Alibaban ja alibaban omistaman AliExpressin avulla kuka tahansa voi ryhtyä maahantuojaksi ja verkkokauppiaaksi hyvin pienellä taloudellisella panostuksella.

Amazon on aikamme suurin kauppapaikka. Kuka tahansa voi myydä tuotteitaan Amazonin kautta, ja monet yrittäjät ja yritykset ovatkin rakentaneet oman liiketoimintansa kokonaan tuotteiden myymiseen Amazonissa ympärille.

Youtube ja Instagram, tuhannet ja tuhannet ihmiset ympäri maailmaa tuottavat sisältöä Youtubeen ja Instagramiin, ja elättävät itsensä mainostuloilla ja kaupallisilla yhteistöillä.

Google – Google mainonta, hakukoneoptimointi, verkkosivujen rakentaminen. Tuhansien markkinointitoimistojen liiketoiminta pohjautuu suorasti tai epäsuorasti Googlen mainostyökalujen, algoritmin tai alustan asiantuntijuuteen.

 

Jos yrittäjän liiketoiminta perustuu yhden suuren yrityksen alustan asiantuntijuuteen, voi liiketoiminta olla tällöin erittäin haavoittuvainen alustan tekemille käytäntömuutoksille. Jos esimerkiksi Youtuben algoritmi yksipuolisesti päättää, että sisältösi ei ole asiallista, ja täten rajoittaa orgaanista näkyvyyttäsi alustalla ja poistaa kaupallisten mainosten näyttämisen videoillasi, et mahda sille välttämättä mitään. Jos olisit käyttänyt useita tunteja sisällön luomiseen, voi tuo kaikki vaiva sormia napsauttamalla valua kankkulan kaivoon. Samankaltaiselle haavoittuvuudelle altistut yhtä lailla, jos liiketoimintasi pohjautuu Facebookiin, Googleen, Amazoniin jne.

Jos rikot epähuomiossa alustan käyttöehtoja, olet täysin käyttämäsi alustan armoilla. Jos alusta päättää antaa sinulle ikuisen porttikiellon käyttöehtojen tahattomasta rikkomisesta, koko rakentamasi liiketoiminta valuu hukkaan.

Apple ilmoitti juuri uuden iOS 14 puhelinkäyttöjärjestelmänsä tietosuojaehtojen muutoksesta, joka tulee vaikuttamaan todella paljon Facebook mainontaan (theverge.com, 2020). Muutoksen myötä sovelluskehittäjien täytyy kysyä iOS 14 käyttäjiltä erikseen lupa datan keräämiseen ja seurantaan sovelluksien ja verkkosivujen välillä.  Apple tietosuojaehtojen muutoksen myötä Facebook mainoksien kulmakivet, kohdennus ja mainonnan tuloksien seuranta tulevat vaikeutumaan huomattavasti kokonaiskuvassa, sillä Apple on yksi isoimmista toimijoista mobiililaitemarkkinoilla. Tämä tulee näkymään Facebook mainonnan kustannuksien nousuna ja tehokkuuden laskuna kokonaisvaltaisesti.

Tämä muutos pisti miettimään omaa liiketoimintaa, sen haavoittuvuutta ja riskienhallintaa. Vain aika näyttää, kuinka iso vaikutus Facebook mainontaan kyseisellä muutoksella todellisuudessa on. Sillä aikaa on hyvä miettiä, kuinka tilanteeseen voi parhaiten sopeutua.

 

https://www.theverge.com/2020/12/16/22178068/facebook-apple-newspaper-ads-ios-privacy-changes

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close